printlogo


کد خبر: 217482تاریخ: 1398/12/20 00:00
اخبار

جلسه تعیین حداقل دستمزد کارگران به بعد موکول شد
جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 1399 که طبق دعوتنامه قبلی قرار بود روز سه‌شنبه 20 اسفند برگزار شود، طبق گفته مسؤولان وزارت کار به هفته آینده موکول شد. برخلاف سال‌های قبل که چندین جلسه برای تعیین حداقل مزد در شورای عالی کار برگزار می‌شد، قرار است امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا و خطر بیماری، در یک جلسه حضوری تکلیف حداقل مزد کارگران در سال 1399 روشن شود.
به گزارش فارس، حدود 13 میلیون کارگر بیمه‌شده اصلی تامین اجتماعی در کشور وجود دارند که تقریبا 80 درصد آنها حول و حوش حداقل حقوق مزد دریافت می‌کنند. حداقل مزد اعمال‌شده در سال جاری یک میلیون و 560 هزار تومان است که با توجه به شرایط رکود حاکم بر بنگاه‌ها و تورم موجود در جامعه باید حداقل مزد کارگران با این دو مولفه اصلی در شورای عالی کار که مرکب از 3 نماینده کارگران، 3 نماینده کارفرمایان و 5 نماینده دولت به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شود. به گفته فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در جلسه تخصصی کمیته مزد، میانگین هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار کارگری با ظرفیت 3/3 نفر در کشور رقم 4 میلیون و 940 هزار تومان برای خانوار کارگری در سال 99 تصمیم‌گیری شد که این رقم برای تعیین حداقل مزد سال آینده به شورای عالی کار که مبنای بند 2 ماده 41 قانون کار است پیشنهاد می‌شود.
***
بازگشت 420 کامیون ترکیه متوقف در مرز بازرگان
مدیرکل گمرک بازرگان با اشاره به اینکه ترکیه به دلیل شیوع بیماری کرونا در ایران از سوم اسفندماه جاری نسبت به بستن این مرز اقدام کرده بود، گفت: ۴۲۰ دستگاه کامیون متوقف شده ترکیه در مرز بازرگان پس از رایزنی‌های مختلف به کشورشان بازگشتند.
به گزارش گمرک، صادق نامدار افزود: بازگشت کامیون‌های ترکیه‌ای به کشورشان پس از رایزنی در سطوح مختلف و طی روزهای اخیر تسهیل شد. وی همچنین با تاکید بر اینکه بازرگان در مسیر ترانزیتی جاده ابریشم قرار دارد و بیش از ۴۵ کشور دنیا کالاهای خود را از این مسیر ترانزیت می‌کنند، بیان کرد: ترکیه حتی از پذیرش اتباع خود که به صورت مسافری قصد تردد داشتند، خودداری می‌کرد اما پس از ایجاد بیمارستان صحرایی با ۶۰ نفر ظرفیت در نقطه صفر مرزی، نسبت به پذیرش اتباع خود اقدام کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد در سایه رایزنی مسوولان رده بالای 2 کشور، تردد کامیون‌های ایرانی که در کشورهای مختلف دنیا از جمله در ترکیه، یونان، بلغارستان و... قرار دارند نیز از طریق این کشور دوست و همسایه به سمت ایران تسهیل شود.
***
آغاز ثبت‌نام مسکن ملی در ۱۷ استان دیگر
از صبح دیروز ثبت‌نام مرحله دوم مسکن ملی در ۱۷ استان آغاز شده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه اقدام ملی تولید مسکن درخواست خود را ثبت کنند. به گزارش تجارت‌نیوز، در جدیدترین اطلاعیه وزارت راه‌وشهرسازی آمده است: متقاضیان گروه دوم ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی در شهرهای دارای ظرفیت در استان‌های ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، زنجان، قزوین، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، کردستان، یزد، لرستان، هرمزگان، همدان، مازندران، گیلان و گلستان ثبت‌نام کنند. این دور از نام‌نویسی تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه مورخ ۲۰ اسفند در سامانه ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن به آدرس tem.mrud.ir انجام می‌شود.
***
کرونا به اقتصاد جهان چقدر خسارت زد؟
حجم خسارات ناشی از ویروس کرونا بر اقتصاد جهان از روز چهارشنبه با انتشار آماری از سوی سازمان ملل متحد وارد فاز جدیدی شد. اقتصاددانان این سازمان اعلام کردند برآوردها نشان می‌دهد تنها در ماه فوریه صادرات تولیدات کارخانه‌ای جهان افتی ۵۰ میلیارد دلاری را شاهد بوده است.
به گزارش تجارت‌نیوز، ویروسی که ده‌ها هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده حالا نشانه‌های بیماری خود را بر اقتصاد جهان نیز بروز می‌دهد تا جایی که سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود از ظهور نخستین نشانه‌های ابتلای تجارت جهان به ویروس کرونا پرده برداشته است. برآوردها از حجم خسارات ناشی از ویروس کرونا بر اقتصاد جهان از روز چهارشنبه با انتشار آماری از سوی سازمان ملل متحد وارد فاز جدیدی شد. در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور گروه بانک جهانی، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد صندوق‌های جهانی به پشتوانه سازمان ملل متحد می‌توانند با ارائه کمکی ۵۰ میلیارد دلاری به کشورهای کم‌درآمد و بازارهای نوظهور که درخواست‌هایی برای حمایت ارائه کرده‌اند، این افت را جبران کنند.

Page Generated in 0/0048 sec