printlogo


کد خبر: 217485تاریخ: 1398/12/20 00:00
دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از سفری چند روزه به عراق به تهران بازگشت و همزمان یک رسانه عربی از حضور سردار قاآنی در سوریه خبر داد
علیه رؤیای آمریکایی

گروه سیاسی: 2 ماه پس از ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط نظامیان تروریست آمریکایی که با هدف کاهش نفوذ و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام شد، حضور مقامات عالی رتبه کشورمان در کشورهایی چون سوریه و عراق نشان داد سیاست‌های منطقه‌ای ایران کمافی‌السابق در حال پیگیری و پیشروی است.
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای دیدار رسمی و ملاقات با مقامات عالی سیاسی و امنیتی عراق به بغداد سفر کرده بود، در پایان این سفر بغداد را ترک کرد و راهی تهران شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در این سفر ضمن ملاقات با «برهم صالح» رئیس‌جمهور، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان، «فالح فیاض» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق و «مصطفی کاظمی» رئیس سرویس اطلاعاتی عراق، درباره طیف وسیعی از موضوعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی مورد علاقه 2 کشور به گفت‌وگو با مقامات عراقی پرداخت. شمخانی در این سفر با رهبران جریانات سیاسی اصلی عراق شامل سیدعمار الحکیم، حیدر العبادی، نوری المالکی و هادی العامری نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
طبق این گزارش شامگاه یکشنبه برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در دیدار با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در بغداد گفت: عراق کشوری مستقل با حاکمیتی مقتدر است. وی افزود: مردم عراق در اعتراضات اخیر مطالبات بحقی داشتند، از جمله کمبود خدمات و مقابله با گسترش فساد، لذا اصلاحات امری ضروری است و باید دولت را برای تحقق مطالبات مردم تقویت و چالش‌های کنونی را به فرصت تبدیل کرد.
برهم صالح بر انتخاب فوری نخست‌وزیر جدید عراق تأکید کرد و گفت: انتخاب نخست‌وزیر جدید به عهده شیعیان است و باید حمایت اکراد و اهل سنت را نیز به‌ دنبال داشته باشد. باید در معرفی نخست‌وزیر جدید و تشکیل دولت و بازگرداندن ثبات به عراق تسریع کرد و تنها راه عبور از بحران کنونی کشور، وحدت ملی در عراق است.
وی با اشاره به  شهادت سردار سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس گفت: نباید این رخداد تلخ روند مبارزه مداوم با دشمنان مقاومت را متوقف کند. برهم صالح از کمک‌های ایران به عراق در امر مبارزه با تروریسم قدردانی کرد و گفت: در راه سخت مبارزه با تروریسم، ایران همواره یار و همراه دولت و ملت عراق بوده است و ما قدردان دولت و ملت ایران هستیم. رئیس‌جمهور عراق خطر بازگشت مجدد داعش را «جدی» دانست و تأکید کرد: باید همکاری‌های مستمر 2 کشور در زمینه‌های مختلف بویژه در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی گسترش یابد. وی با اشاره به پیوند‌های عمیق بین 2 کشور، مناسبات فی‌مابین را رو به رشد ارزیابی کرد و افزود: عمق روابط تاریخی و منافع 2 کشور مسیر پیش‌رو برای رسیدن به نقطه مطلوب را فراهم کرده است. حکومت‌ها تغییر می‌کنند اما ملت‌ها و کشورها باقی هستند، لذا روابط بین 2 ملت ایران و عراق پایدار، همیشگی و رو به رشد و پیشرفت است. برهم صالح حماسه اربعین حسینی(ع) و زیارت بیش از 3 میلیون ایرانی و استقبال و پذیرایی مردم عراق از زائران را  نمایش اتحاد و برادری 2 ملت و حاکی از پیوند عمیق 2 کشور دانست که توطئه بدخواهان را بی‌تأثیر می‌کند.
 
* العربی الجدید: پیام سفر ژنرال قاآنی به سوریه، اثبات حضور با قدرت بود
روز گذشته همچنین یک رسانه نزدیک به قطر در واکنش به خبر سفر اخیر فرمانده جدید نیروی قدس سپاه به سوریه، آن را پیام «حضور قوی» از جانب ایران در سوریه دانست و نوشت ایران به تهدیدهای آمریکا بی‌توجه است.
العربی الجدید در این گزارش که با عنوان «سفر ژنرال قاآنی به سوریه؛ پیام حفظ نفوذ» منتشر کرد، نوشت:‌ «سفر [سردار] اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به سوریه که شنبه اطلاع‌رسانی شد، پیام‌های متعددی داشت، بویژه درباره تداوم سایه تسلط ایران و کنترل بخش بزرگی از تصمیم نظامی در سوریه». 
این روزنامه توضیح داد: سفر ژنرال قاآنی اولین سفر او به سوریه از زمان ترور ژنرال قاسم سلیمانی در دی‌ماه گذشته در پایتخت عراق بود. صفحات موافق و مخالف در سوریه تصاویری از سفر او به سوریه منتشر کرده‌اند که گمان می‌رود مربوط به اوایل ماه فوریه (اواسط بهمن) در جبهه‌هایی باشد که نیروهای متحد ارتش سوریه بویژه حزب‌الله در آن مستقرند. 
العربی الجدید مدعی شد سردار قاآنی از جبهه‌هایی در غرب استان حلب در نزدیکی 2 شهرک نبل و الزهرا و همچنین جنوب استان حلب مشخصاً شهرک خان‌طومان که ارتش سوریه اخیرا کنترل آن را دوباره در دست گرفت، بازدید کرده است. به ادعای این روزنامه سردار قاآنی همچنین از پایگاه «جبل عزان» در جنوب استان حلب هم بازدید کرده است. 
العربی الجدید نوشت: مناطق مورد بازدید ژنرال قاآنی شامل جبهه‌هایی از منطقه «کاهش تنش» در استان ادلب هم می‌شود. سفر او به بخش‌هایی از غرب و جنوب استان حلب، استان ادلب، استان حماه و لاذقیه پیامی روشن بر اصرار ایران و تأکید بر ثبات حضور پرقدرت در سوریه و جبهه‌های شمالی نبرد است، بویژه بعد از آنکه برخی پس از ترور قاسم سلیمانی دچار تردید شده بودند که این ثبات کاهش می‌یابد یا خیر.
العربی الجدید همچنین نوشت: «زمان ترور [سردار] سلیمانی برخی معتقد بودند حضور ایران در سوریه کاهش می‌یابد و می‌گفتند آمریکا برای تضعیف حضور سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن در سوریه تلاش خواهد کرد اما روشن است که ایران کاملا عکس این خط را در پیش گرفته و حضورش را بیشتر و بیشتر می‌کند و هیچ توجهی به تهدیدها یا برخی انتظارات ندارد. همه می‌دانند قاآنی پیش‌تر بعد از آنکه جانشین [سردار] سلیمانی شد، اوایل فوریه گذشته آمریکا را تهدید کرد و گفت کشورش، مقاومت را ادامه خواهد داد. او گفته بود آمریکا [با این ترور] درهای جهنم را به روی خود باز کرده و این کشور زبانی جز زبان زور نمی‌فهمد». گفتنی است پیش‌تر سردار قاآنی در مراسم معارفه خود به عنوان فرمانده جدید نیروی قدس، با تاکید بر اینکه شهادت سردار سلیمانی آغاز سردار سلیمانی جدید است، این آغاز را برای دشمنان خطرناک‌تر از گذشته دانست و آن را یک مکتب، راه و ستاره‌ای درخشان در سپهر افتخارات انقلاب اسلامی توصیف و خاطرنشان کرد: راه و مسیر روشنی که حاج قاسم در آن با اقتدار و صلابت گام برمی‌داشت، همان‌گونه که در حکم فرمانده معظم کل قوا تصریح شده است، با قدرت استمرار خواهد یافت.
***
[تحلیلگر صهیونیست: فعالیت‌های ایران مشابه زمان حیات سلیمانی ادامه دارد]
تحلیلگر صهیونیست اذعان کرد فعالیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با همان روند معمول در زمان حیات ژنرال قاسم سلیمانی ادامه دارد و عدم اجرایی شدن محاسبات در پی این ترور باعث ناامیدی تل‌آویو شده است.
به گزارش افکارنیوز، «رون بن‌یشای» تحلیلگر صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» اعتراف کرد اسرائیلی‌ها پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران پیش‌بینی کرده بودند ایرانی‌ها در فعالیت‌های‌شان در سوریه بازنگری کنند اما اکنون مشخص شده فعالیت‌های نیروی قدس با همان شدت زمان حیات سپهبد سلیمانی ادامه دارد. بن‌یشای سپس اذعان کرد عملیات ایران با همکاری نظام سوریه منجر به از بین رفتن آرزوهایی شده که در اسرائیل در پی ترور ژنرال سلیمانی در 2 ماه پیش به‌وجود آمده بود.

Page Generated in 0/0057 sec