printlogo


کد خبر: 217889تاریخ: 1399/1/17 00:00
دور دنیا

صف‌آرایی نظامی ترکیه و سوریه در ادلب
 مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه که وابسته به مخالفان دولت سوریه است، اعلام کرد نیروهای ترکیه و ارتش سوریه تجهیزات نظامی جدیدی وارد استان «ادلب» در شمال غرب سوریه کرده‌اند. در بیانیه این مرکز آمده است: ۳۵ خودروی نظامی جدید ترکیه وارد مناطق تحت نظارت نظامی آنکارا در ادلب شدند و به این ترتیب شمار خودروهای نظامی ترکیه که از پنجم مارس وارد خاک سوریه شده‌اند تاکنون به 2 هزار و ۲۲۵ عدد و شمار نظامیان ترک نیز به هزاران نفر می‌رسد. بر اساس این گزارش، ارتش سوریه نیز تجهیزات نظامی جدیدی را به جبهه‌ خط مقدم در ادلب اعزام کرده است و این تجهیزات به طور مشخص در چندین محور از جمله «کفرنبل»، «حزارین»، «الفطیره» و چندین محور در کوه «الزاویه» واقع در حومه جنوبی ادلب مستقر شده‌ است.
***
سوء‌استفاده صهیونیست‌ها از کرونا
«ریاض منصور» نماینده دائم تشکیلات خودگردان در سازمان ملل در 3 نامه به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای امنیت در این ماه (جمهوری دومینیکن) و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، آنها را در جریان تخلف‌های حقوق بشری رژیم صهیونیستی قرار داد. منصور در این نامه‌ها اعلام کرد، به‌رغم چالش‌های بی‌سابقه‌ای که جهان از جمله فلسطین در مقابله با ویروس کرونا با آن روبه‌رو است، اسرائیل به عنوان «قدرت اشغالگر» از سیاست‌ها و اقدامات غیرقانونی خود دست برنمی‌دارد. وی ادامه داد: تشکیلات خودگردان برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا حالت فوق‌العاده اعلام کرده اما رژیم صهیونیستی از این موضوع برای شدت دادن به طرح‌های شهرک‌سازی غیرقانونی بهره‌برداری و به تخریب منازل فلسطینی، نابودی محصولات کشاورزی، آوارگی اجباری اسرای فلسطینی، ادامه حملات به مناطق فلسطینی و حملات به شهرک‌نشینان می‌پردازد که در بسیاری از موارد منجر به بی‌اثر شدن تلاش‌ها برای مقابله با کرونا شده است.
***
گروه 77 خواهان لغو تحریم‌های آمریکا شد
اتئلاف کشورهای موسوم به گروه ۷۷ (G77) و چین با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده آمریکا علیه کشورهای در حال توسعه در بحبوحه شیوع کرونا در جهان شدند و هشدار دادند این تحریم‌ها در مسیر تلاش‌ها برای مقابله با این بیماری همه‌گیر مانع‌تراشی می‌کند. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف کشورهای در حال توسعه و چین در بیانیه‌ای تصریح کردند «اقدامات تهدیدآمیز و یکجانبه اقتصادی، بر ظرفیت کشورها برای واکنش مناسب (علیه کرونا) تأثیر منفی خواهد گذاشت». ائتلاف کشورهای در حال توسعه در بیانیه خود همچنین هشدار دادند تحریم‌های یکجانبه مانع از رسیدن تجهیزات و تدارکات پزشکی به کشورهای تحت تحریم «برای درمان مناسب مردم خود در مواجهه با این بیماری همه‌گیر می‌شود».
***
انتقاد حماس از سعودی
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، روز شنبه، در بیانیه‌ای به فلسطینیانی اشاره کرد که بی‌هیچ اتهامی در زندان‌های عربستان سعودی به سر می‌برند و در این باره گفت تغییر موضع عربستان از حامی به محاصره‌کننده در قبال فلسطین، فلسطینیان و حامیان آن جای تأسف دارد. در بیانیه حماس آمده‌ است: این افراد تنها به خاطر حمایت قانونی و مشروع  از مسأله فلسطین بازداشت شده‌اند. عربستان سعودی بیش از 60 فلسطینی و اردنی را به دلیل یاری مسأله فلسطین بازداشت و اتهاماتی از قبیل «کمک به گروهی تروریستی و حمایت مالی از آن» را به این افراد وارد کرده است.
***
نیمی از مردم جهان در قرنطینه
مطابق آمار تاکنون بیش از ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر، یعنی بیشتر از نصف جمعیت جهان در قرنطینه هستند، شمار مبتلایان از یک میلیون نفر فراتر رفته است و تاکنون ۵۴ هزار نفر نیز در سراسر جهان به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند. تاکنون 90 کشور جهان در قرنطینه قرار گرفته‌اند و آخرین کشوری که از روز جمعه به قرنطینه رفت، تایلند بود. 50 درصد از مبتلایان در قاره اروپا هستند؛ قاره‌ای که از لحاظ میانگین سنی پیرترین قاره جهان است. همچنین ۷۰ درصد از قربانیان را نیز شهروندان اروپا تشکیل می‌دهند. تعداد جانباختگان در اسپانیا از 11 هزار نفر فراتر رفته و ایتالیا با نزدیک به 15 هزار قربانی، بیشترین تعداد مرگ‌و‌میر را در میان سایر کشورها دارد.
***
آغاز دور جدید عملیات‌های داعش
گروه تروریستی داعش به دنبال بازگرداندن فعالیت خود در سوریه و مناطق دیگر جهان و تلاش برای سوءاستفاده از مشغله‌های جهان در مقابله با ویروس کروناست، به طوری که عملیات و تحرکات خود را در روزهای اخیر تشدید کرده است. اعضای داعش به پایگاه‌های نظام سوریه در منطقه «معیزیله» واقع در صحرای بوکمال حمله کردند و در نتیجه آن 3 نفر از عناصر لواء فاطمیون، کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند. یازدهم مارس نیز 3 نفر از نیروهای سوریه دموکراتیک توسط اشخاصی ناشناس در اطراف شهرک «الهول» واقع در حومه شرقی «الحسکه» کشته شدند. اعضای داعش در صحرای «السخنه» و اطراف شهر تدمر در حومه شرقی حمص مستقر هستند.
***
خشم مردم شیلی از اقدام رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور شیلی در پی انتشار تصاویری در یک میدان که پیش‌تر مرکز اعتراضات ضددولتی بود و اکنون بابت شیوع ویروس کرونا قرنطینه شده، بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است. تصاویر از سباستین پینه‌را، رئیس‌جمهور شیلی در میدان پلازای شیلی وی را در حالتی نشان می‌دهد که روی پله‌های این بنای تاریخی پوشیده از گرافیت‌های درخواست برکناری و استعفایش نشسته است؛ این تصاویر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند. در جریان اعتراضات در شیلی علیه رئیس جمهوری که در اکتبر گذشته میلادی و بابت افزایش نرخ حمل‌و‌نقل عمومی و افزایش شکایت‌ها بابت بازنشستگی، بهداشت، آموزش و نخبه‌گرایی آغاز شد، دست‌کم ۳۱ نفر کشته، ۳۰۰۰ نفر زخمی و ۳۰ هزار معترض نیز دستگیر شدند.

Page Generated in 0/0082 sec