printlogo


کد خبر: 217891تاریخ: 1399/1/17 00:00
مشکل بزرگ فدراسیون فوتبال در سال جدید
در جست‌وجوی دبیرکل

شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی مسابقات و خانه‌نشینی بازیکنان و اهالی فوتبال شده است و هیچ‌کس نمی‌داند چه زمانی قرار است این مسابقات آغاز شود. بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران کماکان تعطیل است و هنوز کسی نمی‌داند سرنوشت این مسابقات به کجا می‌انجامد؛ برخی می‌گویند لیگ باید ادامه پیدا کند، برخی از پایان مسابقات می‌گویند و برخی دیگر پیشنهادهای دیگری را مطرح می‌کنند، هر چند حتی فدراسیون فوتبال نیز هنوز نمی‌داند آینده مسابقات چه خواهد شد و شاید به نوعی همه چیز در گرو تصمیمات فیفا باشد. اما موضوع مهم دیگری این روزها در فوتبال ما وجود دارد و آن اینکه چه کسی دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران است؟ فدراسیون فوتبال تاکنون پاسخی روشن به نامه اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر تخطی از اساسنامه این فدراسیون در تغییر دبیرکل نداده اما ابراهیم شکوری، سرپرست برکنار شده دبیرکلی این فدراسیون مطالب AFC علیه فدراسیون فوتبال ایران را تایید کرده است. سال ۹۸ از نگاه بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال سال خوبی برای فوتبال ایران نبود اما اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات در سال جاری می‌تواند نقطه عطفی برای فدراسیون فوتبال ایران باشد. با این وجود، اقدامات خودخواسته اهالی فدراسیون در اداره این مجموعه، همچنان گریبانگیر فوتبال ایران است. مهم‌ترین خبر فوتبالی سال ۹۹ جابه‌جایی در بخش دبیرکلی این نهاد بود. نهم فروردین، مهدی محمدنبی بعد از حدود ۵ سال سمت سابق خود را به دست آورد تا ابراهیم شکوری جوان این مجموعه را ترک کند. بازگشت نبی به فدراسیون فوتبال به خودی خود یک تحول مدیریتی در سال ۹۹ محسوب می‌شد که با سابقه خود می‌توانست به اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات سرعت بیشتری بدهد اما به فاصله چند روز از این اتفاق، AFC در اقدامی کم‌سابقه این تغییرات را زیر سوال برد. 
 
* تأیید نامه AFC توسط شکوری
در نامه AFC به فدراسیون فوتبال ذکر شده بود ابراهیم شکوری به عنوان دبیرکل وقت در جلسه هیأت‌رئیسه برای انتخاب دبیرکل جدید حضور نداشته است؛ در واقع طبق اساسنامه کنونی این فدراسیون، دبیرکل مسؤول برگزاری جلسات مجمع، هیأت‌رئیسه و کمیته‌های مختلف این فدراسیون است و باید در جلسات بدون داشتن حق رای شرکت کند. 
با وجود مفاد موجود در اساسنامه که AFC هم به رعایت نشدن آنها معترض شده، ابراهیم شکوری در گفت‌و‌گویی که با یکی از بخش‌های خبری تلویزیون داشت، درباره غیبت در جلسه اخیر هیات‌رئیسه برای انتخاب دبیرکل گفت: «من در آخرین جلسه هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال حضور نداشتم، چون از زمان برگزاری جلسه اطلاع نداشتم». 
در حال حاضر AFC او را دبیرکل فدراسیون می‌شناسد اما فدراسیون فوتبال محمدنبی را به عنوان دبیرکل معرفی کرده است. شکوری درباره سمتش در این فدراسیون می‌گوید: «تصمیم‌گیری به‌عنوان اینکه من دبیرکل باشم یا نه، با رئیس و هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است. خودم هم الان نمی‌دانم چه سمتی در فدراسیون فوتبال دارم!»
 
* برگزاری جلسه هیات‌رئیسه بدون اطلاع دبیرکل
طبق اظهار شکوری مبنی بر اینکه به علت اطلاع نداشتن از زمان برگزاری جلسه هیات‌رئیسه، نتوانسته در این جلسه حضور یابد، می‌توان به این نتیجه رسید که فدراسیون فوتبال طبق ماده ۳۴ اساسنامه مرتکب تخلف شده و در واقع مصوبات جلسه اخیر این مجموعه برای انتخاب دبیرکل جدید با ابهاماتی مواجه است. برخی از بندهای ماده ۳۴ اساسنامه فدراسیون فوتبال به این شرح است:
- رئیس فدراسیون باید موارد دستور جلسه را تهیه و تنظیم نماید. هر عضو هیات‌رئیسه می‌تواند موارد مورد نظر را برای درج در دستور جلسه پیشنهاد نماید. اعضای هیات‌رئیسه باید پیشنهادهای خود را جهت گنجانده شدن در دستور جلسه حداکثر ۱۰ روز قبل از برگزاری جلسه هیات‌رئیسه برای دبیرکل فدراسیون ارسال نمایند. دستور جلسه باید حداکثر تا 7 روز قبل از جلسه برای کلیه اعضای هیات‌رئیسه ارسال شود. 
- دبیرکل در جلسات هیات‌رئیسه به عنوان دبیر بدون حق رای حضور می‌یابد. 
- جلسات هیات‌رئیسه به صورت عمومی برگزار نمی‌شود. دبیر کل بر اساس پیشنهاد هیات‌رئیسه می‌تواند از افراد مطلع نیز دعوت به عمل آورد تا بدون حق رای در مذاکرات جلسه حضور داشته باشند. 
بر این اساس، نه‌تنها دبیرکل در جلسه هیات‌رئیسه حضور نداشته، بلکه برای دعوت از سایر اعضای هیات‌رئیسه هم اقدام نکرده که فدراسیون فوتبال باید نسبت به این موارد پاسخگو باشد. 
 
* جلسه هیأت‌رئیسه با حضور شکوری برگزار شود
عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال می‌گوید راهکار رفع اعتراض AFC به انتخاب دبیرکل جدید، برگزاری مجدد جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون با حضور ابراهیم شکوری است. مسعود رضاییان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اتفاقات اخیر در فدراسیون فوتبال مبنی بر کنار گذاشتن ابراهیم شکوری و انتخاب مهدی محمدنبی به عنوان سرپرست دبیرکلی که با اعتراض رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه شد، گفت: این ناهماهنگی حاصل نادیده گرفتن قوانین است که فدراسیون‌های جهانی تاکید زیادی روی آن دارند. باید این حساسیت‌ها را برطرف کنیم. عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال برگزاری جلسه هیات‌رئیسه با حضور ابراهیم شکوری به عنوان دبیرکل را برای رفع حساسیت‌های AFC پیشنهاد کرد و افزود: هیات‌رئیسه مجبور است در روزهای آینده یک جلسه واقعی را مجدد برگزار کند. این موضوع مانند ویرایش مجدد یک نامه است. برای جلوگیری از اتلاف وقت و رسیدگی به مسائل مهم‌تر باید این غلط‌گیری را زودتر انجام دهیم. وی درباره اظهارات شکوری مبنی بر همراهی با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برای جلوگیری از آسیب خوردن فوتبال ایران اظهار کرد: فکر نمی‌کنم شکوری هم مخالفتی با این تغییرات و کمک کردن به فدراسیون فوتبال داشته باشد. او درک می‌کند در این مدت سرپرست دبیرکلی بوده و مطمئنا پست‌های بالاتر از این هم در مواقعی با تغییرات روبه‌رو می‌شوند. نمی‌گویم شکوری شایسته نیست، بلکه سلایق مدیران فدراسیون فرق دارد و او می‌تواند در جلسه هیات‌رئیسه برای انتخاب مجدد دبیرکل جدید به عنوان دبیرکل وقت شرکت کند. رضاییان با اشاره به انتصاب مهدی محمدنبی به دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: به نظرم با توجه به تجربه بسیار خوبی که در گذشته از خود به جای گذاشت و روابط عمومی مناسب با باشگاه‌ها و مدیران، نبی چهره محبوبی است و می‌تواند با مذاکره مشکلات را حل کند. او انتخاب خوبی برای فدراسیون فوتبال خواهد بود. مدیرعامل سابق فولاد خوزستان تاکید کرد: به جای گیر کردن در مسائلی مانند انتخاب دبیرکل، می‌توانیم روی اصلاح اساسنامه، برگزاری انتخابات، برگزاری لیگ برتر و عبور از کرونا تمرکز و از اتلاف وقت جلوگیری کنیم. 
 
* نصیرزاده: فدراسیون تکلیف دبیرکل را مشخص می‌کند
هوشنگ نصیرزاده که پیش‌تر در فدراسیون فوتبال سمت اجرایی داشت با اشاره به شرایط بلاتکلیفی فدراسیون فوتبال گفت: من فکر می‌کنم به طور قطع فدراسیون ظرف یک هفته تکلیف دبیرکلی را مشخص می‌کند و ماموریت دبیرکل نیز زمانبندی برای تدوین اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات است. در واقع 2 ماده 1 و 22 اساسنامه فدراسیون باید تغییراتی داشته باشند. ماده 1 دغدغه نهادهای حاکمیتی در ایران است و ماده 22 جزو موارد مورد نظر فیفا‌ست که می‌گوید آنهایی که رای می‌دهند باید مرتبط با خود فوتبال باشند. همچنین به ارکان فدراسیون هم اخیرا کمیته انتخابات و کمیته مجوز حرفه‌ای اضافه شده است.
 
* اصلاح اساسنامه فدراسیون همچنان روی هوا
از سوی دیگر مسؤولان فدراسیون فوتبال هنوز هیچ اقدامی برای اصلاح اساسنامه انجام نداده‌اند. موضوع اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال از مدت‌ها قبل مطرح بوده است. بعد از ایرادهایی که فدراسیون جهانی به اساسنامه کنونی گرفت و انتخابات فدراسیون لغو شد، حالا باید اعضای مجمع برای اصلاح آن اقدام کنند. از طرفی با اینکه از 24 اسفندماه قرار بود کمیته تدوین مقررات فدراسیون اصلاح اساسنامه را شروع کند، به نظر می‌رسد هنوز اقدامی در این باره نشده است. البته با توجه به تعطیلی فدراسیون به خاطر شیوع کرونا طبیعی است این کار عقب بیفتد اما با شرایط موجود بعید است تا چند ماه آینده نیز انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برگزار شود. محمود اسلامیان، ‌عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در این ‌باره گفته است:‌ «با این اوضاع و احوال فوتبالی و البته شیوع کرونا، برگزاری انتخابات بسیار سخت است و چیزی نمی‌توان گفت اما هر چه زودتر باید اصلاحات مدنظر انجام شود تا پس از آن انتخابات را برگزار کنیم».

Page Generated in 0/0070 sec