printlogo


کد خبر: 217897تاریخ: 1399/1/17 00:00
ضعف دولت ترامپ در تأمین تجهیزات اولیه مقابله با کرونا و چالش جدی جامعه پزشکی ایالات‌متحده
آمریکا بدون ماسک

آمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده دیروز باز هم افزایش یافت و به 277522 رسید، همچنین تعداد جانباختگان به 7403 نفر رسید. 
به گزارش «وطن امروز»، به این ترتیب تعداد مبتلایان در آمریکا بیش از ۲ برابر کشور دوم  در جدول تعداد مبتلایان به کرونا یعنی اسپانیا است که تعداد مبتلایان آن عدد ۱۲۴هزار نفر را پشت سر گذاشت. 
با افزایش تلفات کرونا در کشورهای غربی بویژه آمریکا، اینگونه به نظر می‌رسد که وجه تصنعی اخلاق‌مداری در این کشورها به سرعت در حال فروپاشی است و با ادامه روند فعلی بعید به نظر می‌رسد حتی در صورت گذر اروپا از این پیچ تاریخی، روند تحولات غرب به روال سابق بازگردد. 
در روزهای گذشته تعداد زیادی از چهره‌های غربی به نقد عملکرد غرب در قبال کرونا پرداختند. یکی از این چهره‌ها که دیروز به نقد عملکرد غرب پرداخت نوام چامسکی، نظریه‌پرداز آمریکایی بود که گفت: جهان به سمت فاجعه‌ای غیرقابل جبران پیش می‌رود و دونالد ترامپ و آدم کوتوله‌های او ما را به سمت پرتگاه پیش می‌برند. 
این نظریه‌پرداز آمریکایی افزود: اگر ما سرنوشت‌مان را به دست دلقک‌های جامعه‌ستیز بسپاریم، کارمان تمام است. و این نقطه دارد نزدیک می‌شود. 
 
* من ماسک نمی‌زنم ولی مردم بزنند
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که در یک ماه گذشته به دلیل عملکرد دولتش در موضوع کرونا و اظهارات عجیب و غریب خود وی، تحت شدیدترین انتقادات رسانه‌ها و مردم قرار دارد، باز هم با توصیه‌های پزشکی‌اش به مردم، تیتر رسانه‌ها شد. 
وی در یک کنفرانس خبری به مردم آمریکا توصیه کرد هنگام حضور در محل‌هایی چون مرکز خرید یا جاهایی که نزدیک دیگران هستند ماسک بزنند یا پارچه‌ای را جلوی صورت خود ببندند. وی بلافاصله گفت: خود من البته ماسک نمی‌زنم. 
دونالد ترامپ همچنین برای نخستین‌بار فاش کرد که ایالت نیویورک کانون شیوع ویروس کرونا در آمریکا بوده است. وی که این روزها بابت بی‌تفاوتی نسبت به کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های آمریکا حتی ایالات ثروتمند تحت فشار است، گفت: تلاش می‌کنیم نیازهای ایالت نیویورک و تمام ایالت‌های آمریکا را تامین کنیم. رئیس‌جمهور آمریکا گفت که این کشور در حال مبارزه با دشمنی نامرئی است اما سرانجام بر آن پیروز خواهد شد.
روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به اظهارات ترامپ درباره استفاده از ماسک در ملأعام که به سرعت آن را رد کرد، نوشت که این اظهارات نمایانگر بحث‌های فشرده‌ای است که در روزهای گذشته در کاخ سفید درباره لزوم استفاده از ماسک انجام شده است و مقام‌های دولت ترامپ در حال بررسی هستند که آیا باید استفاده از ماسک را برای همه اجباری کنند یا خیر.
دکتر «استیون چوی» معاون نظام سلامت «نیوهیون» و رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه ییل تأکید کرد که رفتار ترامپ در کنفرانس خبری موجب سردرگمی کادر درمان و مردم آمریکا می‌شود.
وی توضیح داد: برای هر کسی بویژه رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، نادیده گرفتن توصیه‌های CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری) نه‌تنها غیرمسؤولانه، بلکه خودخواهانه است.
ترامپ در یک ماه گذشته بارها با سخنان کرونایی‌اش ماجراساز بوده است. در ابتدای شیوع کرونا در دنیا، وی برخلاف توصیه پزشکان مدعی شد حتی یک مورد کرونا هم در آمریکا وجود ندارد و همه چیز تحت کنترل است. او بعد از مدتی از مردم آمریکا خواست برای دفع کرونا از این کشور دعا کنند. دست دادن، ماسک زدن و برخی موضوعات دیگر از جمله گاف‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در این مدت بوده است. فاجعه‌بارتر از همه اینکه در روزهای گذشته در آمریکا اعلام شد رئیس‌جمهوری این کشور در دوران شیوع کرونا به جای پیگیری درد و رنج مردم یا تلاش برای تامین تجهیزات پزشکی در چند نوبت به بازی گلف پرداخته و روزهای خود را تلف کرده است. 
 
* ممنوعیت صادرات ماسک حتی به متحدان آمریکا
اخلاق، توافق، قرارداد، قول، وعده و... در نظر سیاستمداران کشورهای غربی مفهومی سیال دارد که هر زمان بسته به منافع و شرایط می‌توان آن را تفسیر کرد. داستان کرونا بیش از هر زمانی این ماجرا را عیان کرد. در روزهای گذشته اخبار زیادی در رسانه‌های غربی از موج ماسک دزدی کشورهای غربی از یکدیگر منتشر شد که اگر غیر از خود رسانه‌های غربی راوی آن بودند، باور این همه بلبشو سخت بود. قبلا در خبرها از ماسک دزدی آمریکایی‌ها از فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها خواندید و حالا اعلام شده دولت ترامپ به بزرگ‌ترین تولیدکننده ماسک‌های تنفسی در خاک آمریکا دستور داده تا اطلاع ثانوی حق ارسال محموله‌های ماسک به کانادا یا سایر کشورها را ندارد، حتی اگر برای این ارسال با آن کشورها توافقی امضا کرده باشد. این موضوع سبب جنجال بزرگی در آمریکا شده و برخی شرکت‌ها گفته‌اند اگر این داستان به روال تبدیل شود بزودی بقیه کشورها هم ممکن است با آمریکا چنین معامله‌ای کنند.  
بنا بر دستور دولت ترامپ، اولویت تولید تا اطلاع ثانوی باید به سفارشات داخلی که از سوی مرکز فدرال مدیریت بحران آمریکا ارسال می‌شود اختصاص یابد. استناد دولت ترامپ برای اجبار شرکت‌های تولید‌کننده ماسک به قانون کنترل تولید در زمان جنگ است. 
قانون کنترل تولید به هنگام جنگ که در دهه ‍۱۹۵۰ میلادی و همزمان با جنگ آمریکا و کره مصوب شد به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد که کارخانجات را به تولید اقلام ضروری چون ماسک، دستگاه‌های کمک تنفسی و... برای مصارف ضروری به هنگام بحران وادار کند. بر اساس همین قانون، چند شرکت خودروسازی آمریکایی مجبور به ساخت دستگاه‌های اکسیژن‌ساز شده‌اند.  به گزارش بی‌بی‌سی، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در واکنش به دستور ترامپ برای توقف صادرات ماسک به کانادا تا اطلاع ثانوی گفت که کشورش و آمریکا همکاری‌های مشترکی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا دارند از جمله صدها پرستار و کادر درمانی که به طور روزانه از شهر وینزر کانادا به دیترویت آمریکا می‌روند تا به بیمارستان‌های این شهر کمک کنند. کانادا ماسک‌های ان۹۵ تولید نمی‌کند و به همین علت برای تهیه این نوع ماسک‌ها به آمریکا و دیگر کشورهای تولیدکننده آن وابسته است.
 
* رکورد فروش اسلحه شکست
در روزهای پیش از آغاز سال نو گزارش‌های متعددی از تشکیل صف‌های طولانی در مقابل اسلحه‌فروشی‌های آمریکا همزمان با شیوع کرونا منتشر شد. بسیاری از افرادی که با رسانه‌های آمریکایی گفت‌وگو کرده بودند هدف از خرید اسلحه را تامین امنیت خانواده خود در صورت شروع قحطی عنوان کرده بودند. میزان اسلحه‌های خریداری شده از زمان آغاز شیوع کرونا در آمریکا به قدری زیاد بود که رکوردی تاریخی در این کشور بر جای گذاشت. آنگونه که روزنامه نیویورک تایمز نوشته در گرماگرم همه‌گیری ویروس کرونا، فروش اسلحه در این کشور در طول ماه مارس به رکورد تازه‌ای رسید.
به گزارش نیویورک‌تایمز، در ماه مارس نزدیک به 2 میلیون سلاح توسط مردم آمریکا خریداری شد تا با این رقم، مارس به دومین ماه پرفروش از نظر خرید و فروش اسلحه در تاریخ آمریکا تبدیل شود. 
 
* داستانی عجیب ولی واقعی!
درخواست ترامپ از آمریکایی‌ها برای ماسک زدن در برخی ایالت‌های آمریکا همراه با خاطره‌سازی تلخ دولت آمریکا از کرونا بوده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا در خبری شگفت‌انگیز نوشت: حدود 6 هزار ماسک پزشکی ارسال شده به آلاباما توسط دولت ترامپ، قابل استفاده نبوده و تاریخ انقضای آنها مربوط به سال 2010 میلادی(۱۰ سال پیش) است. از سوی دیگر بیش از 150 دستگاه تنفس مصنوعی و تهویه هوا نیز شکسته بوده و نیاز به تعمیر داشته است. در اورگون نیز ماسک‌های تحویل شده معیوب بوده و کارکنان بخش بهداشت و سلامت را در معرض آلودگی به ویروس کرونا قرار داده است. کمبود تجهیزات پزشکی و محافظتی به یک چالش بزرگ برای پزشکان و پرستاران و کادر درمانی آمریکا تبدیل شده که در جبهه نخست مقابله با بحران ویروس کرونا قرار دارند. با شیوع سریع ویروس کرونا، ایالت‌ها و شهرهای بیشتری در آمریکا نیاز به دستگاه‌های تنفس مصنوعی پیدا کرده‌اند.
 
***
[جانسون دست به دامان مخالفانش شد]
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که از مدافعان سبک همه‌گیری گله‌ای برای رهایی از شر کرونا بود، حالا با ناتوانی در کنترل اوضاع دست به دامان احزاب مخالف دولتش شد.  به گزارش رویترز، جانسون رهبران احزاب مخالف را دعوت کرده است تا در شرایط حساس فوق‌العاده ملی با وی برای مقابله با ویروس کرونا همکاری کنند. وی در اظهاراتی گفت: می‌خواهم دیدگاه‌های رهبران احزاب مخالف را در بحبوحه شیوع ویروس کرونا بشنوم. جانسون گفته است از همه رهبران احزاب مخالف دولت طی هفته آینده دعوت کرده است دیدگاه‌های آنها را بشنود. مقام‌های ارشد بهداشت و درمان انگلیس نیز در این نشست حضور خواهند داشت. نخست‌وزیر انگلیس افزود: ما به عنوان رهبران حزب این وظیفه و مسؤولیت را داریم که در شرایط فوق‌العاده ملی همکاری کنیم. می‌خواهم دیدگاه‌های شما را بشنوم و شما را در جریان آخرین اقدامات و تدابیر اتخاذ‌شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا قرار دهم. گفتنی است دولت انگلیس فقط تحت فشارها و انتقادات گسترده حاضر به تعطیلی و قرنطینه سراسری شد. با دستور دولت، رستوران‌ها و تقریبا همه فروشگاه‌ها تعطیل شده و به مردم دستور داده شده است غیر از موارد ضروری از خانه‌های خود خارج نشوند.

Page Generated in 0/0120 sec