printlogo


کد خبر: 217900تاریخ: 1399/1/17 00:00
وزارت بهداشت نسبت به آغاز فعالیت کسب و کارها در این مرحله از مدیریت کرونا هشدار می‌دهد اما برخی در دولت خواهان شروع فعالیت‌های اقتصادی هستند
فاصله‌گذاری تصمیمات
* تعداد مبتلایان کرونا در کشور به 55743 و شمار قربانیان به 3452 نفر رسید

گروه اجتماعی: مسؤولان وزارت بهداشت همچنان نگران تفکرات و اندیشه‌های سایر اعضای هیات دولت و پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هستند و معتقدند اگر قرنطینه بشکند، موج جدید شیوع کرونا آغاز خواهد شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با وجود تعلل دولت سرانجام از هشتم فروردین آغاز شد و در پی آن بسیاری از کسب‌و‌کارها تعطیل شدند و عبور و مرور در جاده‌ها با محدودیت فراوان مواجه شد. در این شرایط بود که به زعم مدیران نظام سلامت ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از «کووید-19» در کشور مدیریت شد و شاهد بحران‌هایی مانند بحران غرب نبودیم. قرار است طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا 20 فروردین ادامه داشته باشد اما اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا اعتقاد دارند زمان اجرای این طرح باید تمدید شود. خبرهای ضد‌و‌نقیض درباره شکستن قرنطینه توسط دولت از هفته آینده موجب نگرانی نظام سلامت شده و مسؤولان وزارت بهداشت همچنان به دولتی‌ها نسبت به عواقب این کار هشدار می‌دهند، حتی روحانی روز گذشته تأکید کرد: «پروتکل‌های بهداشتی باید به گونه‌ای طراحی شود که همه مردم اعم از ارباب رجوع، کارمند، کارگر و کاسب بدانند و مطمئن باشند در محیط کار و بیرون از خانه با رعایت این پروتکل‌ها می‌توانند درصد بالایی اطمینان خاطر داشته باشند که از سلامتی برخوردار خواهند بود». این اظهارات و نامه وزیر بهداشت به روحانی نشان می‌دهد که دولت قصد دارد فعالیت کسب و کارها را با محدودیت‌ها و پروتکل‌ها آغاز کند.
دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت دیروز بار دیگر نسبت به پیک جدید شیوع کرونا هشدار داد و در گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: در استان‌‌های پرخطر و پرشیوع، روند ابتلا نزولی است و برخی استان‌‌ها نیز هنوز از نظر تعداد ابتلا و مرگ‌و‌میر صعودی‌‌ هستند و این استان‌‌ها استان‌‌هایی هستند که ویروس کرونا دیرتر به آنها وارد شده است؛ روند نزولی در استان‌‌ها به معنی کنترل بیماری و نه مهار و سرکوب آن است.
وی افزود: به دلیل نقش کلیدی ارتباطی تهران با سایر استان‌‌ها، نگران تهران و شهرهای اطراف تهران هستیم که تبادل بسیار زیادی از نظر اشتغال دارند نیز می‌‌تواند نگران‌‌کننده باشد؛ میزان ترافیک امروز (دیروز شنبه) تهران ما را نگران کرده است و این افراد می‌توانند ویروس را به منزل یا محل کار انتقال دهند.
وی ادامه داد: مهم‌ترین مسأله‌‌ای که در بررسی نمودارهای ابتلا باید نگاه کرد این است که شیب منحنی ابتلا به چه صورت است؛ یکی از نقص‌‌های ما این بود که ابتدا بیشتر در افراد بستری، تست گرفته می‌‌شد اما الان تست‌‌های سرپایی را بیشتر انجام می‌‌دهیم؛ با توجه به اقدامات دولت و ملت و وزارت بهداشت روند صعودی در میزان مرگ‌و‌میر به یک نمودار و خط صاف رسیده است که این به عنوان یک دستاورد مطرح است، البته این به معنی این نیست که کار ما هیچ نقصی ندارد.
معاون کل وزیر بهداشت متذکر شد: 2 استراتژی مقابله با ویروس کرونا وجود دارد؛ یکی اینکه ارتباطات افراد با یکدیگر را به حداقل برسانیم و دیگر اینکه بیماران و افراد دارای مواجهه با بیماران را شناسایی و آنها را جداسازی کنیم؛ طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، ایزولاسیون در خانه بسیار کم‌اثر یا بی‌اثر است و طبق بررسی‌‌های ما، افرادی که بعد از مرخص شدن به ایزوله در خانه توصیه شده‌‌اند با دیگران باز هم ارتباط داشته‌‌اند که ما را نگران کرده است. حریرچی با بیان اینکه همکاری‌ای که مردم در زمینه فاصله‌‌گذاری اجتماعی داشتند کم‌‌نظیر بوده است، یادآور شد: البته برخی متخلفان نیز هستند که ممکن است باعث گرفتار شدن سایر افراد شوند. فاصله‌‌گذاری اجتماعی باید به حداکثر ممکن برسد و اگر بخواهیم سطح ارتباطات اجتماعی را به دی و بهمن سال گذشته برسانیم، حتما با پیک مجدد مواجه خواهیم شد.
حریرچی درباره معتادان متجاهر خاطرنشان کرد: به ‌دلیل تجمعات این افراد و احتمال انتشار ویروس کرونا بین آنها پیگیر این هستیم که این معتادان در جای مشخصی نگهداری شوند. با تمهیدات اندیشیده شده، زندان‌‌های ما از لحاظ ابتلا به کرونا وضع مناسبی دارند و اقدامات خوبی در آنجا انجام شده است. تعدادی از معتادان و زندانیان آزاد شده، برخی تجمعات را داشته‌‌اند که در سطوح مختلف در وزارت کشور و نیروی انتظامی مذاکراتی انجام شده و امیدواریم با این کنترل و غربالگری انجام شده، میزان ابتلا را به حداقل برسانیم.
 
* پیک وحشتناک شیوع ویروس کرونا در ایران طی شده است
 تلاش شبانه‌روزی تیم پزشکی، همراهی مردم و خدمات ارزنده جهادگران باعث شده است ایران با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های تجهیزاتی نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا جایگاه بهتری در جلوگیری از ابتلای گسترده و سطح بهبودی بیماران به این ویروس داشته باشد.
متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه تاکنون اقدامات موثری در راستای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کشنده کرونا در کشور انجام شده است، افزود: ایجاد محدودیت‌های ترددی و انجام طرح رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تا حدودی توانسته است در انتشار وسیع این بیماری تاثیرگذار شود اما با توجه به عدم رعایت برخی‌ها در انجام مسافرت‌های نوروزی این احتمال وجود دارد که بعضی حامل این ویروس بوده و بعد از دوران کومن(نهفتگی) یکی دو هفته‌ای شاهد موج جدیدی از ابتلایان به بیماری «کووید-19» باشیم.
دکتر مینو محرز ضمن امیدواری نسبت به عدم بازگشت پیک دوم این بیماری به کشور با توجه به ایجاد زنجیره انتقال ویروس در روزهای تعطیل ابتدای سال گفت: چنانچه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا پایان فروردین ادامه یابد و از طرفی مردم نیز به فرامین مسؤولان وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران مرتبط گوش کنند، سیر این بیماری از اواسط اردیبهشت‌ماه نزولی می‌شود و در نهایت در مردادماه چرخه ویروس منحوس کرونا در کشور به صفر می‌رسد.
استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: کنترل این بیماری در ایران با توجه به همکاری همگانی و تلاش بی‌وقفه کادر پزشکی طی 2 ماه آینده دور از انتظار نیست؛ این موضوع در صورتی اتفاق می‌افتد که مردم حداقل تا 20 روز دیگر از خانه خارج نشوند و محدودیت‌ها ترددی، فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و... همچنان رعایت شود.
محرز با بیان اینکه ایران به نسبت سایر کشورهای دنیا با وجود کمبودها و تحریم‌ها بخوبی توانسته است از شیوع گسترده این بیماری جلوگیری و اقدامات قابل توجهی در بهبود بیماران کرونایی انجام دهد، افزود: آمادگی ایران برای مبارزه با این ویروس از یک‌سو و وجود زیرساخت‌های و امکاناتی که از قبل برای مقابله و درمان آنفلوآنزا مهیا بود از طرف دیگر باعث شد تیم پزشکی ایران توانایی خاصی را در مهار نسبی این بیماری داشته باشد و در خدمات‌رسانی بهداشتی و پزشکی به مبتلایان کاملا آماده باشد.
متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران اظهار داشت: خوشبختانه پیک وحشتناک این بیماری در کشور سپری شده است و چنانچه مردم توصیه‌های پزشکی و بهداشتی و... را بخوبی رعایت کنند، زنجیره انتقال ویروس کرونا بتدریج قطع می‌شود، این در حالی است که دانشمندان ایرانی در حال ساخت داروی درمان این بیماری هستند که در ماه‌های آینده به بازار خواهد آمد.
محرز با بیان این مطلب که ویروس کرونا ضربات اقتصادی فراوانی را به کشور و خانوارها تحمیل کرده است، گفت: هرچند ماندن در خانه مشکلات زیادی را برای مردم و چرخه اقتصاد کشور ایجاد می‌کند اما باید توجه داشت مشکلات اقتصادی کاملا قابل جبران است اما این ویروس هیچ رحمی در گرفتن جان آدمی ندارد.
***
[اعلام نتایج نهایی تست داروی «فاویپیراویر» برای درمان کرونا در این هفته]
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: نتیجه نهایى آزمایش و تست‌های داروی فاویپیراویر در نهایت تا ٥ روز کارى آینده اعلام خواهد شد. به گزارش فارس، غلامحسین مهرعلیان در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره دارویی به نام فاویپیراویر برای درمان کرونا ویروس، گفت: این دارو در سال ۲۰۱۴ برای نخستین‌بار در کشور ژاپن تولید شد و به‌ عنوان یکی از آژانس‌های بین‌المللی دارویی تاییدیه‌ برای درمان آنفلوآنزای تیپ B را گرفت و بعدها که ویروس ابولا هم مطرح شد برای درمان از این دارو استفاده شد. همچنین این دارو تاثیر خود را روی بیماران چینی مبتلا به کرونا  نشان داد. وی افزود:  در اسفندماه که این ویروس در کشور ما شیوع پیدا کرد بر حسب گزارشاتی که از کشور چین داشتیم در هفته دوم شیوع این بیماری از دولت چین درخواست ارسال مقداری از این دارو را کردیم تا ما هم در ایران آزمایش کنیم. دولت چین نیز تعدادی از این دارو را به‌طور رایگان از طریق سفارت در اختیار ما قرار داد که ما کمتر از ۲۴ ساعت در اواخر اسفندماه این دارو را در اختیار تیم تحقیقاتی کشور قرار دادیم. به دلیل اینکه ما هیچ تاییدیه‌ای از هیچ جای دنیا در رابطه با اثربخشی این دارو بر کرونا نداشتیم، در حال حاضر منتظر نتیجه نهایی و تاییدیه آن هستیم. مهرعلیان افزود: نتیجه نهایى آزمایش و تست‌های این دارو را در نهایت تا ٥ روز کارى آینده اعلام خواهیم کرد و در صورت نتیجه تاثیر مثبت این دارو، داروى فاویپیراویر را در حجم انبوه تولید می‌کنیم و حتى در اختیار بقیه کشورها هم قرار خواهیم داد. وی گفت: ما حتی در کشور توانستیم تمام مواد اولیه این دارو را بررسی و سنتز کنیم.

Page Generated in 0/0051 sec