printlogo


کد خبر: 217907تاریخ: 1399/1/17 00:00
تعداد مبتلایان کرونا در کشور به 55743 و شمار قربانیان به 3452 نفر رسید
وضعیت قرمز در 5 استان
* تعداد بهبودیافتگان روزانه با 1801 ترخیصی در یک روز رکورد شکست

گروه اجتماعی: روند افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان مرگ‌و‌میر در کشور همچنان ثابت ماند اما ترخیص بیماران کرونایی بهبود‌یافته در ایران رکورد شکست. 
به گزارش «وطن‌امروز»، آمارهای جدید وزارت بهداشت نشان می‌دهد در مدت زمان ظهر جمعه تا ظهر شنبه 16 فروردین تعداد 1801 نفر بهبود یافته‌اند که بیشترین آمار بهبودیافتگان از زمان شیوع کرونا در ایران است. بدین ترتیب جمع بهبودیافتگان ایرانی با همت جهادگران نظام سلامت به 19736 نفر رسیده که آمار امیدوارکننده‌ای محسوب می‌شود. 
تعداد مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا دیروز 158 نفر اعلام شد تا جمع قربانیان کرونایی به 3452 نفر برسد.
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد در بازه 24 ساعت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2560 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور شناسایی شدند که مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به 55743 مورد رسید. همچنین 4103 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند که بدان معناست که روز گذشته فقط 68 بیمار حاد به جمع بیماران حاد کرونایی اضافه شده‌اند.
وی درباره وضعیت استان‌های مختلف از نظر شیوع کرونا هم گفت: باید توجه کرد وضعیت استان‌ها متفاوت است. علت اینکه تصمیم گرفتیم آمار تفکیکی را از مقطعی به بعد اعلام نکنیم این بود که برخی استان‌ها با فعال شدن سامانه بسیج ملی مقابله با کرونا، عملکرد بهتری در غربالگری و شناسایی بیماران داشتند و قاعدتا تعداد مبتلایان جدیدی که گزارش می‌کردند، بیشتر بود و با این انتقاد از سوی مسؤولان محلی مواجه می‌شدند که به دلیل عملکرد ضعیف، انتشار و شیوع بیماری در این مناطق بیشتر است. همچنان برخی استان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی و برخی در وضعیت قرمز هستند و روند صعودی ابتلا دارند و در برخی روند ابتلا کاهش پیدا کرده است. حال برای اینکه تصور نشود استانی امن‌تر است و افراد به آن نقطه سفر کنند، ‌تصمیم گرفتیم آمارها را کلی اعلام کنیم. اکنون استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، مازندران، اصفهان و خراسان رضوی وضعیت قرمز دارند که استان‌های مسافرپذیر هستند و بقیه استان‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند.
 
* تصمیم‌گیری برای ادامه فاصله‌گذاری اجتماعی؛ فردا
جهانپور درباره تصمیم‌گیری برای ادامه تعطیلی‌ها گفت: ستاد هر روز که تصمیم جدیدی نمی‌گیرد اما افرادی که می‌خواهند خلل ایجاد کنند، سعی می‌کنند سوالات مختلف در افکار عمومی ایجاد کنند. تکلیف مشاغل مشخص است و برای ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از ۲۰ فروردین، ستاد ملی مقابله با کرونا یکشنبه (امروز) تصمیم‌گیری خواهد کرد. اکنون مشاغل غیرضروری تا ۲۰ فروردین تعطیل هستند.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره چرایی یکنواخت بودن آمار ابتلا به کرونا در ایران ‌ گفت: دلیل این موضوع این است که در کشورهای دیگر روند بیماری مدیریت شده نیست. باید توجه کرد تعداد موارد ‌آی‌سی‌یو ثابت بوده و بیشتر عزیزانی هم که فوت می‌کنند از عزیزان بستری در آی‌سی‌یو بودند.
وی درباره وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: اگر چه وضعیت شیوع کرونا در تهران افزایشی است اما از طرفی با کاهش مرگ‌و‌میر، کاهش مراجعه و کاهش بستری مواجه بودیم. اگر کسی از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ماندن در منزل خسته شده، برای آنها چاره‌ای جز تخت آی‌سی‌یو نخواهیم داشت. البته وزارت بهداشت و نظام سلامت بخشی از ستاد ملی مقابله با کروناست. امیدوارم وارد فاز بازگشت ناگهانی از وضعیت فاصله‌گذاری اجتماعی به وضعیت عادی نشویم، چون قطعا خسارتبار خواهد بود.
جهانپور درباره شلوغی دیروز تهران هم گفت: شلوغی تهران مربوط به بخش دولتی نیست و احتمالا به بخش خصوصی مربوط است. البته برخی افراد ممکن است به خاطر عدم استفاده از مترو یا اتوبوس، از اتومبیل شخصی استفاده کرده باشند و بخشی از ترافیک به این دلیل اتفاق افتاده است.
 
* الزام غربالگری در تهران
انجام غربالگری کرونا (تست ابتلا به کرونا) با هدف شناسایی دقیق مبتلایان و ناقلان این بیماری در تهران الزامی شد.
در هشتمین جلسه رؤسای کارگروه‌های پنجگانه مقابله با کرونا که با حضور رضا کرمی‌محمدی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی، اسحاق بهادری مدیرکل منابع انسانی، غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل و سایر رؤسای کارگروه برگزار شد، پس از ارائه گزارش آخرین وضعیت کرونا در کشور و پایتخت و بیان ضرورت شناسایی افراد مبتلا به کرونا مقرر شد با همکاری شهرداری تهران بویژه سرای محلات غربالگری در سطح پایتخت انجام شود.
 
* هشدار فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران
علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: کنترل تردد معتادان در سطح شهر به هیچ عنوان نباید به زمان سپرده شود و سریعا اقدامات پیشگیرانه باید در دستور کار باشد.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا گفت: معتادان به‌ دلیل انجام رفتارهای پرخطر و عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌توانند خود و سایرین را در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دهند.
وی با بیان این مهم که برخی معتادان نیز به دلیل نداشتن محل اقامت مشخص و دائم زمینه ابتلا به کرونا را بالا می‌برند، افزود: این افراد به دلیل چرخش در نقاط مختلف شهر و عدم رعایت اصول در خانه ماندن، می‌توانند چرخه بیماری را گسترش دهند.
وی درباره شیوع کرونا در شهر تهران خاطرنشان کرد: تهران هنوز به شرایط مطلوب کنترل کرونا نرسیده و این مهم نیازمند بررسی‌های بیشتر در روزهای آتی خواهد بود. اگر چه شتاب شیوع کرونا در تهران کمی کند شده ولی هنوز به حد قابل قبول نرسیده و هنوز هم شاهد مراجعه مردم به اورژانس‌ها و مراکز درمانی برای درمان کرونا هستیم.
وی با اشاره به اینکه میزان مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی نیز طی روزهای اخیر افزایش یافته، توضیح داد: تهران هنوز در شرایط مطلوب کنترل «کووید-۱۹» قرار ندارد.
هنوز نگرانی‌های بازگشت موج دوم مسافران‌ نوروزی به قوت خود باقی است تا بتوانیم تحلیل دقیق‌تری از شرایط ارائه دهیم.
 
* زیاد‌شدن تست‌ها علت افزایش آمار مبتلایان
دکتر علی‌اکبر حق‌دوست،‌ مدیر کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا گفت: کره‌جنوبی، چین و ژاپن تجربه ویروس سارس را داشتند و این موضوع به آنها کمک بسیار زیادی کرد. آنها مانور خوبی داشتند و توانستند از تجربیات خود بخوبی استفاده کنند. آنها از سیاست ایزولاسیون بخوبی استفاده کردند و هر فرد مثبتی را که پیدا می‌کردند به شناسایی اطرافیانش و ایزوله کردن آنها می‌پرداختند و مانع پخش بیماری می‌شدند.
این اپیدمیولوژیست بیان کرد: ما به پای تکنولوژی کره‌جنوبی و ژاپن نمی‌رسیم اما تیم‌های پزشکی ما توانستند به تجربیات خوبی دست پیدا کنند. افزایش بیماران ما سرعت قابل قبولی دارد، لذا روند مرگ‌و‌میرها در مقایسه با سایر کشورها شیب ملایمی دارد و خیلی بالا نرفته است، در واقع توانستیم این شیب را سریع کنترل کنم.
حق‌دوست با اشاره به اینکه به سرعت توانستیم بیش از ۶۰ آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا را راه‌اندازی کنیم، عنوان کرد: ما هم همانند کره‌جنوبی به دنبال شناسایی و ایزوله کردن افراد مبتلا هستیم، تقریبا اکثر تخت‌های بیمارستانی آماده پذیرش بیماران کرونا بودند اما هر لحظه ممکن است شیب تغییر کند، این بیماری هنوز در جامعه وجود دارد و به وفور در حال انتقال است. این اپیدمیولوژیست با بیان اینکه زیاد شدن تست‌های آزمایشگاهی در شهرها دلیل اصلی افزایش سرعت بیماریابی در ایران است، گفت: بیمار باید احساس مسؤولیت کند. در خانه بماند و به توصیه‌های بهداشتی عمل کند و در صورت لزوم در نقاهتگاه حضور یابد.
 

Page Generated in 0/0103 sec