printlogo


کد خبر: 217908تاریخ: 1399/1/17 00:00
اخبار

سامانه تشخیص پونومی «کووید-۱۹» رونمایی شد
سامانه هوشمند تشخیص پونومی «کووید-۱۹» با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور و فرمانده ستاد مدیریت کرونا در استان تهران رونمایی شد. به گزارش تسنیم، سامانه هوشمند تشخیص پونومی «کووید-19» با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت کرونا در استان تهران رونمایی شد.حمیدرضا ربیعی، استاد تمام هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی شریف درباره ویژگی‌های این سامانه هوشمند گفت: برای  تشخیص بیماری کرونا راه‌های مختلفی در جهان مورد بررسی قرار گرفته است و از آنها استفاه می‌شود اما مهم‌ترین و کم‌خطاترین روش برای تشخیص بیماری استفاده از سی‌تی‌اسکن قفسه سینه بیمار است. وی افزود: سامانه تشخیص پونومی «کووید-19» با یک کار تیمی در دانشگاه‌های مختلف در عرض یک ماه طراحی شد که ضریب خطای آن نسبت به 2 نمونه مشابهی که در چین و استنفورد طراحی شده بسیار پایین‌تر است. گستره استفاده از این نرم‌افزار به صورت آنلاین هم برای تمام جهان قابل استفاده است. ربیعی توضیح داد: ما برای طراحی و ارزیابی این سیستم از 3 دسته تصویر استفاده کرده‌ایم، تصویر قفسه سینه افراد سالم، افراد مبتلا به «کووید-19» و افرادی که بیمار بوده‌اند اما «کووید-19» نداشتند. ما این تصاویر را پیش‌پردازش و سپس نرمالایز کردیم. وی ادامه داد: توانایی دیگری که این سامانه دارد اندازه‌گیری حجم ناحیه عفونی است که می‌تواند توسط مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد. این مراکز درمانی می‌توانند به صورت آنلاین تصاویر سی‌تی‌اسکن را برای سیستم ارسال کنند و نتیجه آن را با دقت بسیار بالایی دریافت کنند یا حتی قابلیت نصب این نرم‌افزار در مراکز درمانی وجود دارد.
***
تبلیغ و اجرای تور مسافرتی تخلف است
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: تبلیغ و اجرای هر نوع تور مسافرتی در وضعیتی که ویروس کرونا هنوز شیوع دارد، تخلف محرز است. ولی تیموری درباره اقدام برخی آژانس‌های گردشگری برای تبلیغ تور و اجرای آن، با تاکید بر این نکته که شرایط «فورس ماژور» و دستورالعمل «ساز‌و‌کار لغو سفر» همچنان برقرار و معتبر است، به ایسنا گفت: در دستورالعمل لغو سفر به همه تاسیسات گردشگری تاکید شده است تا «اطلاع ثانوی» از دادن هر گونه تعهد به مسافر خودداری کنند، چرا که نمی‌توان تاریخی حتی به صورت تقریبی برای پایان شیوع ویروس کرونا تعیین کرد. تا زمانی که این امکان وجود ندارد مقررات آن دستورالعمل پابرجاست و همچنان از آژانس‌های گردشگری، هتل و سایر فعالان گردشگری خواهش می‌کنیم تعهد جدیدی به مسافر ندهند، چون عملا امکان پاسخگویی وجود ندارد. وی در عین حال که تبلیغ و اجرای هر نوع تور مسافرتی بعد از تعطیلات نوروز را تخلف محرز دانست، درباره برخورد با این متخلفان گفت: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبق ماموریتی که از طرف ستاد ملی مدیریت کرونا دارد، در صورت مشاهده و گزارش شدن این تخلفات، برخورد قانونی خواهد کرد.
***
قطع همکاری سازمان ثبت احوال با وزارت بهداشت
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از قطع همکاری این سازمان با وزارت بهداشت به دلیل بارگذاری اطلاعات افراد در سامانه غربالگری ویروس کرونا خبر داد و گفت: این کار غیرحرفه‌ای و نادرست بود. سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر افشای اطلاعات شهروندان ایرانی از بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال اظهار کرد: سازمان ثبت احوال با بیش از 200 دستگاه و سازمان همکاری و ارتباط برخط دارد و با توجه به تفاهمنامه‌های صورت گرفته با همه دستگاه‌ها تأکید شده که هر اطلاعاتی درباره اشخاص باید از طریق سامانه برخط انجام شود. وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در انجام این تفاهمنامه کوتاهی کرده است و اطلاعات این افراد را روی سامانه غربالگری ویروس کرونا بارگذاری کرده است. این کار تخلف است و این مسأله به صورت کتبی به آنها اعلام شده است. ابوترابی با اشاره به اینکه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات افراد توسط دستگاه‌های امنیتی نظارت و پیگیری می‌شود، گفت: تا این لحظه موضوع هک برای پایگاه داده ثبت احوال به شکلی که به صورت یکپارچه دسترسی به اطلاعات اتفاق بیفتد صورت نگرفته است و ظاهرا تنها دسترسی به اطلاعات اولیه شامل نام و نام خانوادگی، کدملی و شماره تماس افراد از طریق سامانه وزارت بهداشت اتفاق افتاده است. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: با توجه به مشکل پیش‌آمده تا اطلاع ثانوی همکاری وزارت بهداشت و ثبت احوال و ارائه اطلاعات افراد به این وزارتخانه متوقف شده است، چرا که بارگذاری اطلاعات افراد روی سامانه غربالگری غیرحرفه‌ای و نادرست بوده است.
***
هشدار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت درباره تعجیل در لغو قرنطینه
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: تعجیل در لغو قرنطینه موجب سقوط «شدیدتر و ادامه‌دار» اقتصادی و افزایش شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا می‌شود. به گزارش فارس، تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: تعجیل در لغو این تدابیر موجب سقوط «شدیدتر و ادامه‌دار» اقتصادی و افزایش شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا می‌شود. وی افزود: همه ما از تبعات عمیق اجتماعی و اقتصادی این ویروس مطلع هستیم اما بهترین راه برای پایان دادن به محدودیت‌ها و کاهش تأثیرات اقتصادی آن، شکست دادن این ویروس است.

Page Generated in 0/0051 sec