printlogo


کد خبر: 217933تاریخ: 1399/1/18 00:00
دور دنیا

روز سیاه آل‌سعود
جنبش انصارالله یمن از کشته و زخمی شدن بیش از ۸۰ تن از نیروهای ائتلاف متجاوز عربی در جریان پیشروی در استان مأرب خبر داد. خبرگزاری «الصحافه» یمن به نقل از انصارالله اعلام کرد، طی درگیری‌ها در استان مأرب در شمال شرق یمن بیش از ۸۰ نیروی ائتلاف عربی از جمله دو فرمانده آنها کشته و زخمی شدند.
طبق گزارش این خبرگزاری، نیروهای انصارالله و گروه‌های وابسته به آن توانستند پیشروی گسترده نیروهای ائتلاف عربی ضد یمن به سمت کوه کوفل در منطقه صراوح واقع در استان مأرب را دفع کنند و در این درگیری‌ها بیش از ۸۰ تن از نیروهای این ائتلاف متجاوز کشته و زخمی شدند که از جمله کشته‌ها حمید المسوری، فرمانده لشکر ۳۱۰ و رئیس این عملیات و خالد الجماعی، فرمانده لشکر ۷۲ ائتلاف عربی بودند. پیش‌تر نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن (که از سال ۲۰۱۵ تحت حمایت ائتلاف عربی ضدیمن هستند) مدعی شدند، در کمین این نیروها در جبهه صراوح در غرب مأرب، بیش از ۲۵ تن از نیروهای انصارالله کشته و تعداد دیگری از آنها نیز زخمی شدند.
***
انتقاد جهاد اسلامی از نهادهای بین‌المللی
جنبش جهاد اسلامی فلسطین بشدت از سکوت نهادهای بین‌المللی و حقوقی در قبال معضلات زندانیان فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی انتقاد کرد. «یوسف الحساینه» عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی با انتشار بیانیه‌ای گفت که این سکوت در قبال مشکلات اسرای فلسطینی و عرب و تخطی مداوم رژیم صهیونیستی از منشورها و عرف بین‌الملل، «خیانتی به نقش انسان‌دوستانه خود است». 
وی خاطرنشان کرد این بی‌مبالاتی، به منزله کنار گذاشتن ارزش‌های اخلاقی و نادیده گرفتن معیارهای عدالت، حقوق بشر و حقیقت است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی روز گذشته خبر داد شمار مبتلایان در اراضی اشغالی فلسطین 8 هزار نفر است که 46 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در زندان‌های این رژیم نیز حدود 5 هزار فلسطینی، زندانی هستند که 43 نفر از آنان، زن، 180 نفر کودک و 700 نفر نیز بیمار هستند.
***
اتهام جنایت جنگی خلیفه حفتر
شورای عالی دولت و مجلس نمایندگان لیبی در طرابلس (غرب لیبی) در بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت مقابله با حملات نیروهای تحت امر خلیفه حفتر (شرق لیبی) تأکید و او را به ارتکاب انواع مختلف جنایت‌های جنگی اعم از قتل، آواره کردن مردم و تخریب زیرساخت‌ها متهم کردند. در این بیانیه از تمام طرف‌های مسؤول تعطیلی تولید و صادرات نفت خواسته شده است سریعا تولیدات و صادرات نفت را ازسر بگیرند. در بیانیه این دو شورا با اشاره به شیوع ویروس کرونا از دولت وفاق ملی در طرابلس خواسته شده است اولویت را بر واردات مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد ضدعفونی‌کننده قرار دهد. لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ بین 2 دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.
***
رهبر داعش در افغانستان بازداشت شد
ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان از بازداشت رهبر گروه تروریستی شاخه خراسان داعش خبر داد. در این عملیات هدفمند از سوی نیروهای امنیتی افغانستان، «عبدالله اورکزی» مشهور به «اسلم فاروقی» رهبر گروه تروریستی داعش شاخه خراسان و 19 تن از اعضای این گروه بازداشت شدند. «قاری زاهد» و «سیف‌الله» مشهور به ابوطلحه پاکستانی از افراد نزدیک به اورکزی بودند که در این عملیات بازداشت شدند. به گفته مقامات امنیتی افغانستان، اسلم فاروقی در اعترافات اولیه خود از ارتباطات گسترده سازمان‌های اطلاعاتی منطقه با گروه داعش شاخه خراسان پرده برداشته است.
***
دولتمردان الجزایری یک ماه حقوق‌شان را بخشیدند
عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر و کارمندان وی روز گذشته تصمیم گرفتند یک ماه حقوق خود را برای هزینه در اقدامات مربوط برای مقابله با کرونا در این کشور اهدا کنند. خبرگزاری رسمی الجزایر گزارش داد این حقوق‌ها به شماره حساب مخصوص «کووید-19» واریز می‌شود. پیش از این نیز اعضای دولت الجزایر و تعدادی از بازرگانان و شخصیت‌های مناطق مختلف این کشور تصمیم گرفته بودند همگی یک ماه حقوق خود را برای پیوستن به کمپین مقابله با کرونا ببخشند. از سوی دیگر مقامات الجزایر اعلام کردند سیستم قرنطینه جزئی در این کشور گسترش یافته و از امروز در همه استان‌ها اجرا می‌شود.

Page Generated in 0/0055 sec