printlogo


کد خبر: 217942تاریخ: 1399/1/18 00:00
با تصمیم رئیس‌جمهور «طرح فاصله‌گذاری اجتماعی» برای مقابله با کرونا محدود و فعالیت‌های اقتصادی از 23 فروردین در استان‌ها و از 30 فروردین در تهران آغاز می‌شود
بازگشت به عقب پر ریسک
* نارضایتی جامعه پزشکی از تصمیمات کرونایی اخیر

گروه اجتماعی: دولت با وجود هشدارها و مخالفت نظام سلامت، به بازگشایی کسب‌و‌کارها و مشاغل در روزهای کرونایی اصرار دارد.
به گزارش «وطن‌امروز»، حسن روحانی دیروز به صراحت اعلام کرد مشاغل در استان‌ها از 23 فروردین بازگشایی می‌شوند و مشاغل استان تهران نیز از 30 فروردین اجازه دارند فعال شوند. این در حالی است که وزیر بهداشت در نامه هفته گذشته خود به روحانی صراحتا هشدار داده بود نظام سلامت با شکستن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی آسیب می‌بیند اما روحانی در پاسخ به یکی از نامه‌های سعید نمکی تاکید کرده فعالیت‌های اقتصادی بعد از 20 فروردین باید آغاز شود. در نامه‌ای که 14 فروردین توسط محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی خطاب به وزیر بهداشت نگاشته شده، آمده است: «نامه جنابعالی با موضوع نکاتی درباره تدوین دستورالعمل مرتبط با فاصله‌گذاری هوشمند درباره اصناف به استحضار ریاست‌ محترم جمهوری رسید، پی‌نوشت فرمودند: مراکز تولیدی همگی باید با پروتکل فعال باشند. کسب‌و‌کارها بعد از 20/1/1399 باید با پروتکل فعال شوند. همه پروتکل‌ها تا فردا مشخص و ابلاغ شود، چون همه فعالیت‌های اقتصادی بعد از 20/1/1399 باید آغاز شود».
یک مورد دیگر که روز گذشته اختلاف سلیقه و ناهماهنگی را در دولت آشکار کرد، تکذیب تلویحی اظهارات روحانی توسط سخنگوی وزارت بهداشت بود. رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: «فعالیت مدارس تا  ۳۰ فروردین تعطیل است، البته برخی استان‌های سفید مثل بوشهر و هرمزگان اختیار دارند که خودشان تصمیم بگیرند». چند ساعت بعد از این اظهارات، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد هیچ استانی وضعیت سفید ندارد. کیانوش جهانپور در این باره گفت: هیچ استانی در وضعیت سفید از نظر ابتلا به کرونا نیست. ممکن است بین وضعیت زرد و قرمز تفاوت‌هایی در استان‌ها وجود داشته باشد. نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای جهان هم نمی‌شود چنین چیزی را در حال حاضر اعلام کرد. البته در بوشهر در چند روز اخیر موارد مرگ‌و‌میر بر اثر ابتلا به کرونا گزارش نشده است اما همچنان موارد ابتلا وجود دارد.
جهانپور حتی درباره نامه واعظی به وزارت بهداشت مبنی بر بازگشایی و آغاز فعالیت مشاغل هم گفت: اطلاعی از نامه خاصی ندارم. آنچه باید عملیاتی شود مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا پس از تایید رئیس‌جمهور است. شرایط تا بیست‌و‌سوم به قوت خود باقی است و بعد از آن برخی مشاغل می‌توانند بازگشایی داشته باشند. این روند مرحله‌ای و تدریجی است و شاخص آن هم مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست. در ادارات دولتی حضور یک‌سوم کارکنان در نظر گرفته شده بود که اکنون به صورت دو‌سوم در نظر گرفته شده است و آن یک‌سومی که حضور پیدا نمی‌کنند، باید از موارد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشند. ممکن است نامه‌های زیادی رد و بدل شود که لزومی برای انتشار آنها وجود ندارد. این موارد هیچ کدام قابل انتشار نیست و قرار هم نیست منتشر شود و اصلا مصوبه ستاد نیست. ستاد ملی مقابله با کرونا مصوباتی دارد و آنچه امروز مصوب شده با تایید رئیس‌جمهوری ابلاغ خواهد شد.  
آنچه در این میان مشخص است اینکه وزارت بهداشت بارها و بارها هشدار داده طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید ادامه پیدا کند اما دولت معتقد است با توجه به تحریم‌ها و ضعیف بودن پایه‌های اقتصادی، چاره‌ای جز آغاز به کار کسب‌و‌کارها وجود ندارد؛ البته دولت اعلام می‌کند آغاز فعالیت مشاغل باید با رعایت پروتکل ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد اما نمی‌توان اختلاف سلیقه وزارت بهداشتی‌ها با دیگر بخش‌های دولت را نادیده گرفت. البته روحانی دیروز اعلام کرد: بین وزارتخانه‌ها و بویژه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی اختلاف وجود ندارد. گوشه‌ای کسی پیدا می‌شود و چیزهایی به رسانه‌های خارج از کشور می‌دهد، آنها هم موضوع را بزرگ می‌کنند.
 
* روحانی چه گفت؟
آغاز فعالیت کسب‌و‌کارها از 23 فروردین مهم‌ترین خبر روحانی بود؛ چیزی که نظام سلامت را نگران کرده است و در این بین ترافیک شهرهای بزرگ در روزهای شنبه و یکشنبه نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از جامعه با آغاز فعالیت کسب‌و‌کارها مشکل ندارند. 
روحانی با بیان اینکه کسب‌و‌کارهای کم‌ریسک از ۲۳ فروردین در استان‌ها می‌توانند فعالیت خود را با مراعات پروتکل‌های بهداشت و درمان آغاز کنند، گفت: کسب‌و‌کارهای پرریسک تا انتهای فروردین فعالیت ندارند. استان تهران از ۳۰ فروردین فعالیت خود را شروع می‌کند. آزادی تردد بین استان‌ها تا ۳۰ فروردین ممنوع است. خودروهای شخصی فعالیت‌شان در داخل استان‌ها آزاد است و هیچ‌وقت ممنوع نبوده است. استان‌های تهران و البرز هم یک استان تلقی شده‌اند.
وی افزود: آزادی تردد بین استان‌ها از ۳۰ فروردین شروع خواهد شد و تا ۳۰ فروردین همچنان ممنوع است. بازگشایی فعالیت‌ها در جامعه به صورت پلکانی و تدریجی آغاز می‌شود. ما هم نسبت به فعالیت اقتصادی در استان‌ها و استان تهران و هم نسبت به سایر فعالیت‌ها در کشور به صورت پلکانی و تدریجی تصمیم گرفتیم.
رئیس‌جمهور افزود: ادارات دولتی اکنون نیز فعال هستند و همه مشغول فعالیتند، البته از ۲۳ فروردین‌ماه فعالیت ادارات به این صورت خواهد بود که دو‌سوم سرکار حاضر می‌شوند و یک سوم از کارکنان مجازند سرکار نروند و بخش‌های مختلف درباره حضور یک‌سومی کارکنان به صورت گردشی تصمیم‌گیری کنند که یک سوم کمتر در محل کار حضور پیدا کنند، مگر جاهایی که ضرورت داشته باشد بیش از دو‌سوم فعالیت بکنند.
وی بیان داشت: البته افرادی که سن بالاتری یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند در اولویت یک‌سومی قرار بگیرند. ساعات کاری اداری هم از ۷ صبح الی ۱۴ خواهد بود و در آستانه ماه مبارک رمضان هم هستیم و این ساعت بهتری برای فعالیت در ادارات است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: قبل از ماه رمضان ناهار و نماز جماعت برگزار نمی‌شود و این ساعت کار پیوسته تا ۲ بعد ازظهر در نظر گرفته شده است و کارکنان بعد از آن به منزل بروند و در ماه رمضان اگر شرایط همین گونه باشد، باز هم نماز جماعت برگزار نمی‌شود. وی در مورد فعالیت بخش آموزش کشور اظهار داشت: فعلا تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثنای آموزش تکمیلی در دانشگاه که می‌گویند از ۳۰ فروردین آموزش‌های تکمیلی ما حضوری خواهد بود- بویژه بخش دکترا و بعد هم ممکن است در بخش دیگر- در بخش کارشناسی و همچنین آموزش و پرورش، فعلا تصمیم این است که تا ۳۰ فروردین فعالیت آموزشی آنها در مدارس تعطیل باشد و از فضای مجازی استفاده کنند. روحانی در این باره گفت: فعلا تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثنای آموزش تکمیلی (مخصوصا دکترا) که از ۳۰ فروردین حضوری خواهد بود، مدارس و مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها تا ۳۰‌ فروردین همچنان تعطیل باشد. اینکه برای ۳۰ فروردین به بعد چه می‌شود، در جلسات بعدی تصمیم‌گیری می‌شود. فعالیت مدارس تا  ۳۰ فروردین تعطیل است. البته برخی استان‌های سفید مثل بوشهر و هرمزگان اختیار دارند که خودشان تصمیم بگیرند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: حضور فرد مبتلا در محل کار تخلف است و کسی که می‌داند مبتلاست و آزمایش او مثبت شده است نباید سر کار برود یا رئیس او بگوید باید به سر کار بیاید و اشکال ندارد؛ این موضوع کاملا روشن است حضور کسی که مبتلا به بیماری کروناست در جامعه و سرکار و اجتماعات ممنوع و جرم است و باید خود را قرنطینه کند که همه جامعه باید توجه داشته باشند.
 
***
[با بازگشت مردم به شهر و آغاز به کار مشاغل باید منتظر هفته آینده و افزایش آمار باشیم]
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ویدئویی در پاسخ به خبرنگار آناتولی اظهار داشت: «وضعیت شهر تهران قرمز است. کوچک‌ترین عدم مراعات و ساده گرفتن موضوع براحتی می‌تواند خیز مجدد را ایجاد کند». وی افزود: «در تهران کاهش تعداد مرگ‌و‌میر و بستری داشتیم اما با بازگشت مردم به شهر و آغاز به کار مشاغل باید منتظر هفته آینده و افزایش آمار باشیم». جهانپور همچنین اظهار داشت: «اکثر شهرهای ایران با طغیان بیماری روبه‌رو هستند». وی با بیان اینکه روند کاهشی امروز در ایران به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی است، تصریح کرد: «برخی پس از تعطیلات رسمی از خانه خارج شدند و در برخی شهرها مشاغل و اصناف به پیشواز آغاز کار رفتند. این ممکن است ما را از حالت مطلوب خارج کند و 7 تا 10 روز آینده به آمار ما اضافه می‌شود».

 


Page Generated in 0/0054 sec