printlogo


کد خبر: 217998تاریخ: 1399/1/19 00:00
تعداد مبتلایان کرونا در کشور به ۶۰۵۰۰ و شمار قربانیان به ۳۷۳۹ نفر رسید
روند نزولی ابتلا به کرونا در استان‌های پرخطر
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران: احتمال ابتلای مجدد سنین بالای 75 سال به کرونا پس از بهبود بالاست

گروه اجتماعی: آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد شیب ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از این ویروس کاهش یافته و همچنان تعداد بیماران ترخیص شده از بیمارستان‌ها قابل توجه است.
به گزارش «وطن ‌امروز»، طبق اعلام وزارت بهداشت طی 24 ساعت 2225 نفر از بیماران کرونایی بهبود یافتند تا روند بهبودی همچنان نسبت به هفته گذشته افزایشی باشد. 24236 نفر تاکنون بهبود یافته‌اند و با توجه به آمار کل مبتلایان می‌توان گفت در حال حاضر بیش از یک‌سوم مبتلایان «کووید-19» بهبود یافته‌اند.  کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۲۷۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران به ۶۰۵۰۰ نفر رسید. به گفته جهانپور، در این بازه ۱۳۶ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تاکنون از وجود ۳۷۳۹ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری، محروم شده‌ایم و دیگر در بین ما نیستند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: خوشبختانه روند بهبودی سرعت بالایی گرفته و تاکنون ۲۴۲۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.
وی افزود: متاسفانه ۴۰۸۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری هستند و تحت مراقبت قرار دارند.
 
* روند نزولی تعداد مبتلایان به کرونا در استان‌های پرخطر
مسؤولان وزارت بهداشت بنا به دلایلی از سوم فروردین آمارهای استانی کرونا را اعلام نمی‌کنند اما معتقدند هیچ استانی در وضعیت سفید قرار ندارد. معاون کل وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد روند ابتلا به کرونا در استان‌های پرخطر کاهش یافته است. 
ایرج حریرچی در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره تناقضات آمار روند شیوع و فراگیری ویروس کرونا در اظهارات مسؤولان گفت: طی روزهای گذشته رقم ابتلا در کشور کمتر از 3 هزار مورد بوده است که خوشبختانه این موارد به ۲ هزار ابتلا رسیده است که این یعنی کاهش تعداد مبتلایان و در استان‌هایی که بیماری شیوع بیشتری داشت مانند قم و گیلان و... روند نزولی کاملا قابل مشاهده است.
وی گفت: این موضوع در حالی است که ورودی به بیمارستان‌ها با توجه به اقدامات انجام شده و تشخیص بیماری در مرحله اولیه در استان‌های قرمز روند نزولی داشته است اما در برخی استان‌ها روند شیوع متوسط است و در مجموع روند کل کشور نزولی بوده و این نزولی بودن به این معناست که ما هر روز حدود ۲ هزار کیس جدید داریم. پس ما موفقیت‌های قابل توجهی در زمینه مدیریت شیوع بیماری کسب کرد‌ه‌ایم اما اینها کافی نیست. حریرچی در واکنش به دریافت هزینه‌های ۷۰۰ هزار تومانی انجام تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی گفت: پرداخت این هزینه در استطاعت مردم نیست. ما در حال حاضر تولید کیت‌های داخلی داریم و اگر لازم باشد واردات کیت را انجام مى‌دهیم. این کار در آزمایشگاه‌های دولتی کاملا رایگان است یا در بخش خصوصى با خرید خدمت با قیمت کاملا پایین انجام می‌شود.
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه فعلا وضعیت رایگان شدن انجام تست کرونا در آزمایشگاه خصوصی مطرح نیست، گفت: تلاش می‌کنیم این هزینه در آزمایشگاه‌های خصوصی کاهش پیدا کند.
وی خبر اجباری شدن تست کرونا برای تمام مردم را تکذیب و بیان کرد: تست کرونا فقط برای کسانی که علائم بیماری دارند و پزشکان تایید مى‌کنند باید انجام شود، البته منفی بودن این تست ضمانت مبتلا نشدن به این بیماری نیست و سلامت فرد را فقط در همان روز و چند روز آینده نشان خواهد داد.
 
* احتمال ابتلای مجدد سنین بالای 75 سال به کرونا پس از بهبود
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، احتمال ابتلای مجدد به ویروس «کووید-۱۹» در سنین بالای ۷۵ سال را بیشتر از سنین کمتر از ۷۵ سال اعلام کرد. به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی درباره زمان بازگشت کشور به حالت عادی گفت: وقتی در تهران وضعیت این بیماری به ثبات می‌رسد که میزان مراجعان رشد نزولی داشته باشد و میزان بهبودیافتگان نسبت به افراد پذیرش شده به تراز مثبتی برسد. در این زمان می‌توان اعلام کرد وضعیت رو به روال است. وی با بیان اینکه بازتاب خطری که امروز ما را تهدید می‌کند در بستری بیمارستانی بین ۵ تا ۱۴ روز بعد و مرگ‌و‌میر بین ۱۸ روز تا یک ماه بعد خود را نشان می‌دهد، نسبت به تداوم سیر شتابان بار ارجاعی با توجه به عدم افزایش محدودیت‌ها هشدار داد. فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره احتمال ناقل بودن افراد مرخص شده از بیمارستان عنوان کرد: همه چیز به مدت زمان بستری و زمان سپری شده از آغاز علائم بالینی بستگی دارد. اگر از شروع علائم بالینی ۱۴ روز بگذرد، احتمال اینکه فرد ویروس را منتقل کند بسیار ناچیز است، اگر چه بهترین اقدام در این ‌باره گرفتن تست در زمان ترخیص است. زالی با بیان اینکه افرادی که زیر 2 هفته ترخیص می‌شوند، ممکن است ناقل بیماری باشند، گفت: ترجیح ما این است که این افراد به نقاهتگاه بروند یا در منزل با رعایت حداکثری نکات بهداشتی قرنطینه شوند. این افراد نباید در محل کار و محیط‌های اجتماعی حضور پیدا کنند و اگر کارمند یا کارگر هستند حتما باید ۲ هفته به آنها مرخصی  استعلاجی داده شود. همچنین مراقبان سلامت، فرد ترخیص شده را متناسب با حوزه‌ای که سکونت دارد، ارزیابی و در رصد بهداشتی قرار می‌دهند. وی با اشاره به اعلام اثربخشی داروی فاویپیراویر در درمان بیماری کرونا تصریح کرد: به طور کلی درمان اصلی ایجاد یک مراقبت جامع سلامت و استفاده از تمام ظرفیت‌های درمانی بویژه درباره بیماران بدحال در محیط‌های بیمارستانی است، بنابراین یک پکیج درمانی درست و علمی نتیجه‌بخش خواهد بود که بخشی از آن دارو است. تاکنون در عرصه جهانی اثربخشی داروهایی که در درمان بیماری‌هایی از جمله مالاریا و ابولا موثر هستند، به اثبات رسیده است. این دارو نیز برای آنفلوآنزا تولید شده و جزو پروتکل درمانی است. در همین راستا این دارو در اختیار برخی بیمارستان‌های کشور که در یک تریال بالینی مشترک قرار گرفته‌اند، گذاشته شده است.
 
 

Page Generated in 0/0143 sec