رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره دقت و صحت نظرسنجی صداوسیما نسبت به شبکههای تلویزیونی دنیا توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش «وطن امروز»، پس از عبور از هفته اول فروردین بود که روابط عمومی سیما در پاسخ به انتقادات نسبت به فصل ششم پایتخت، با انتشار نظر مثبت مخاطبان نسبت به این فصل به نوعی انتقادات را غیر از نظر مخاطبان عام تلویزیون دانست اما حالا با انتشار نتایج جدید نظرسنجی صداوسیما، مشخص شد که گویا در ادامه مسیر همان مخاطبانی که پیش از این به نظرشان استناد میشد از خروجی این سریال هم راضی نبودند. علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با ارائه آماری درباره میزان مخاطبان سریالهای نوروزی گفت: در بین سریالهای ویژه نوروزی همانطور که پیشبینی هم شد، سریال «پایتخت ۶» از شبکه یک با ۲/ ۷۹ درصد بیشترین بیننده را داشت اما میزان رضایت از این سریال نوسانی بود؛ به طوری که اوایل رضایت بیشتری را شاهد بودیم و حتی این رضایت به حدود ۹۰ درصد هم رسید اما در آخرین نظرسنجی این رضایت به ۷۴ درصد رسید و افت حدود ۲۰ درصدی رضایت از طرف مردم را شاهد بودیم. «دوپینگ» از شبکه 3 جایگاه دوم را با ۳۹درصد مخاطب به خود اختصاص داد و سریال «کامیون» از شبکه ۲ با ۲۲ درصد مخاطب در جایگاه سوم پربینندهترین سریالهای ما قرار گرفت. وی همچنین درباره پرمخاطبترین ویژهبرنامههای نوروزی نیز اظهار کرد: در بین برنامههای ویژه سال تحویل، برنامه «اتفاق نود و نو» با اجرای آقای رشیدپور از شبکه ۳ با ۳۱درصد بیننده و ۸۷ درصد رضایت بیشترین بیننده را داشت. بعد از آن برنامه «فرمول یک» با اجرای آقای علی ضیا که از شبکه یک پخش شد، با ۲/۲۸ درصد بیننده و ۸۴ درصد رضایت در جایگاه دوم قرار گرفت و سومین برنامه ویژه ما برنامه «بهار جان» از شبکه ۵ با ۱۱ درصد بیننده و ۸۶ درصد رضایت بود. در ویژهبرنامههای شاخص نوروزی هم برنامه «عصر جدید ۲» از شبکه 3 با ۵/۶۵ درصد مخاطب، بیشترین بیننده را پای تلویزیون نشاند. بعد از آن برنامه «دورهمی» از شبکه نسیم با ۷/ ۵۸ درصد، برنامه «کودک شو» از شبکه نسیم با ۳۰درصد و مسابقه «ایران» از شبکه یک با ۲۳ درصد مخاطب، پربینندهترین برنامههای رسانه ملی در این ایام بودند. رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما همچنین درباره آمار بینندگان فیلمهای سینمایی از تلویزیون گفت: مردم بیشترین فیلمهای سینمایی را در ایام نوروز، از شبکه یک تماشا کردند. آمار نشان میدهد حدود ۲۷ درصد مردم، فیلمهای نوروزی را از شبکه یک دیدند. بعد از آن، شبکه نمایش با ۱۷ درصد و شبکه 3 با ۵/۱۵ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
طلوعی با بیان اینکه در این نظرسنجی، مرکز تحقیقات سراغ شنوندههای رادیو هم رفته است، گفت: ویژهبرنامههای رادیو در ایام نوروز ۲۰درصد مخاطب را به خود جذب کرد که عدد قابل توجه و خوبی است. در بین رادیوها هم رادیو «آوا» با ۳۵ درصد مخاطب، بیشترین شنونده را داشت و بعد از آن رادیوهای استانی، پیام و جوان در جایگاههای بعدی قرار گرفتند. رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: یکی دیگر از سوالاتی که در این ایام از مردم پرسیدیم این بود که مردم در این ایام بیشتر سراغ کدام شبکه رفتند؟ یافتهها نشان میدهد شبکه یک با ۵/۶۳ درصد در رتبه اول قرار گرفت و بعد از آن شبکه 3 با ۴۰ و شبکه نسیم با ۳/۱۷ درصد در رتبههای بعدی قرار داشتند.
دلیل اینکه جمع این اعداد از ۱۰۰ بیشتر است این است که پاسخگویان میتوانستند بیش از یک گزینه را انتخاب کنند. طلوعی در پاسخ به اینکه چقدر این نظرسنجی صحت و دقت دارد؟ عنوان کرد: مرکز تحقیقات صداوسیما با قدمتترین مرکز افکارسنجی کشور با بیش از نیم قرن تجربه است. وی با بیان اینکه تمام شبکههای رادیو و تلویزیونی در دنیا، برای نمونه شبکههای بیبیسی، سنانان، اناچکی و... خودشان مرکز افکارسنجی دارند، گفت: ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم. کما اینکه برای سنجش به دنبال اعلام یا ثبت نصاب نیستیم، بلکه ما برای برنامهریزی و برنامهسازی رصد و پایش را انجام میدهیم.