printlogo


کد خبر: 218142تاریخ: 1399/1/24 00:00
یک توضیح کوتاه درباره اظهارات خلاف‌واقع سخنگوی دولت علیه روزنامه «وطن‌امروز»
جان مردم نان نمی‌شود!

گروه سیاسی: در شرایطی که صدر تا ذیل کشور درگیر بحران کرونا بوده و هر مجموعه‌ای تلاش دارد به سهم خود از آلام مبتلایان این بیماری و خانواده‌های آنها بکاهد، شاهد سیاسی‌کاری سخنگوی دولت و هجمه به منتقدان عملکرد مجموعه اجرایی کشور توسط وی هستیم.
به گزارش «وطن امروز»، علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت روز گذشته یادداشتی در روزنامه ایران، ارگان دولت نوشت. این یادداشت ربیعی هرچند در نگاه اول به شرح تدابیر دولت برای مقابله با ویروس کرونا می‌پرداخت اما عملا به توپخانه دولتی‌ها علیه منتقدان دولت و بستری جهت انعکاس وارونه حقایق تبدیل شد. ربیعی در این یادداشت، 2 تیتر روزنامه «وطن‌امروز» را مستمسک قرار داده و با عدم اشاره به گزارش‌های مربوط به این 2 تیتر، نتیجه دلخواه خود را گرفته است.
ربیعی در بخشی از این یادداشت ضمن اشاره تلویحی به گزارش «ماجرای جان و نان» که 18 فروردین در «وطن‌امروز» به چاپ رسیده بود، مدعی شده است: «بازگشت کار جامعه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با این شرط که هرگاه میان سلامت و کار مردم تعارضی ایجاد شود، به نفع سلامت حل خواهد شد. این روح و جانمایه بحث‌های ستاد کرونا و کارگروه‌های آن بود که به صورت طرح فاصله فیزیکی هوشمند مطرح و ابعاد جدیدتر آن اعلام خواهد شد. این یادداشت از منظر نویسنده برای تبیین چنین سیاستی نگاشته شده است. در این مقاله قصد ندارم به 2 مناقشه به‌هم پیوسته سال‌های اخیر از سیاسیون مخالف دولت در داخل و رسانه‌های خارج که این روزها تعارض بین «جان و نان» را با متهم کردن دولت علیه جان راه‌انداخته‌اند، بپردازم. بدون درک صحیح از اوضاع و احوال و دمیدن در دوگانه‌های کاذب بیشتر مردم را دچار نگرانی و سردرگمی می‌کند. پاسخ همه اینها باشد برای پس از کرونا. برای رهایی از کرونا امروز بیش از هرچیز نیاز به آرامش در جامعه داریم!»
برخلاف اتهام‌زنی آقای ربیعی، در گزارش مذکور که دوشنبه هفته گذشته و پس از تصمیم رئیس‌جمهور برای محدود کردن «طرح فاصله‌گذاری اجتماعی» برای مقابله با کرونا و اعلام آغاز فعالیت‌های اقتصادی از 23 فروردین منتشر شد، به هیچ وجه تصمیم جدید دولت مبنی بر فاصله‌گذاری هوشمند زیر سوال نرفته و اتفاقا در صفحه اقتصادی آن روز طی گزارش مبسوطی اقتضائات کلان کشور مورد توجه و تاکید قرار گرفته بود. در این گزارش ذیل نگاه واقع‌بینانه به مسائل و مشکلات کشور، تاکید شده بود: «باید توجه داشت که حال اقتصاد ایران خوب نیست. تحریم‌های خارجی از یک سو و ناکارآمدی‌های مدیریتی و اشکالات ساختاری از سوی دیگر، اقتصاد و صنعت کشور را تحت فشار قرار داده است». در این گزارش همچنین توجه به اقشار آسیب‌پذیر مورد توجه قرار گرفته و تاکید شده بود: «از سوی دیگر نخبگان و مراکز پژوهشی، اقداماتی مانند ایجاد «کارهای اجتماعی» برای قشر آسیب‌پذیر یا استفاده از ظرفیت منابع آزادشده ناشی از عدم در نظر گرفتن سهمیه سوخت نوروز و عدم تخصیص ارز ترجیحی جهت واردات را توصیه می‌کنند که متأسفانه تاکنون دولت سراغ آنها نرفته در حالی‌که می‌تواند گشایشی مقطعی در شرایط کنونی ایجاد کند».
یادداشت دیروز ربیعی در ارگان دولت البته یک قسمت جالب توجه دیگر هم داشت. گلایه از تیتر یک «وطن‌امروز» در تاریخ 4 اسفند 98 که 2 روز بعد از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی چاپ شده و به آسیب‌شناسی علل کاهش مشارکت مردم در این دوره از انتخابات پرداخته بود؛ «کرونای بنفش». ربیعی در این‌باره مدعی شده است: «به‌رغم  اشکال دیگری که برای اعلام بموقع همه دنیا با آن مواجه بوده، در ایران دولت به محض اطلاع از ورود کرونا صادقانه 2 روز مانده به انتخابات به‌رغم همه شائبه‌های سیاسی آن را اعلام کرد و مخالفان، دولت را متهم به کرونای بنفش نیز کردند». سخنگوی دولت البته پیش از این نیز واکنشی مشابه به این تیتر داشته و از جمله 11 فروردین‌ماه در اولین نشست خبری با رسانه‌ها در سال ۱۳۹۹ که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفته بود: «عجیب است برخی افراد که می‌گفتند قم‌هراسی می‌کنید و مطالب مختلف و کرونای بنفش می‌گفتند، همان‌ها امروز مدعی می‌شوند. اگر مردم بگویند به روی چشم‌مان اما آنها بلندگو دارند و بیشتر صحبت می‌کنند. حداقل من از این دسته از دوستان می‌خواهم فعلاً در این شرایط، سخنی نگویند. ما به یاد داشتیم که با چه مشکلاتی حتی برخی از مراکز را تعطیل کردیم، مگر فراموش کردید با چه مشکلاتی این مراکز را تعطیل کردیم».
متاسفانه سخنگوی دولت در این موضوع دست به یک تحریف آشکار زده است! در گزارش «کرونای بنفش» و ذیل آسیب‌شناسی علل کاهش مشارکت در این دوره از انتخابات مجلس، تصریح شده بود: «یکی از مهم‌ترین علل کاهش مشارکت سیاسی در انتخابات اخیر را می‌توان «اعتمادزدایی عمومی» نسبت به نهادهای دولت و مجلس شورای اسلامی و «کاهش امید به تغییر» بر اساس مشاهده ناکارآمدی‌های اجرایی و نظارتی دانست. بالا گرفتن سطح ناکارآمدی و سخت شدن امور روزمره در سایه این دو امر به جای آنکه تبدیل به اراده‌ای معطوف به تغییر شود، خود را در قالب یک انفعال و بی‌توجهی سیاسی در امر مشارکت انتخابات متبلور کرد». این در حالی است که سخنگوی دولت در هجمه‌های چندباره خود به این تیتر، اساسا قلب واقعیت کرده و اینگونه القا می‌کند که «وطن امروز» تلاش کرده اعلام وجود کرونا در کشور توسط دولت 2 روز مانده به انتخابات را ترفندی انتخاباتی جا بزند! در حالی که در گزارش «وطن امروز» توضیح داده شد منظور از کرونای بنفش، ناکارآمدی دولت و مجلس و تاثیر این ناکارآمدی بر ریزش اعتماد عمومی نسبت به کارآمدی ساختار این دو قوه است.
استفاده از واژه کرونا در این تیتر نیز به خاطر فراگیرشدن مسأله کرونا در کشور بوده است. «وطن امروز» با استفاده از این موضوع، به این اشاره کرده که همانگونه که ویروس کرونا جان مردم را به مخاطره انداخته، ناکارآمدی دولت و مجلس نیز همانند یک ویروس، اعتماد ملت به ساختار را مورد هدف قرار داده است.
«وطن امروز» می‌توانست همان 11 فروردین در واکنش به ادعای خلاف واقع سخنگوی دولت درباره این روزنامه واکنش نشان دهد، با این حال با درنظر گرفتن شرایط روز جامعه از جمله ابتلا و درگذشت چندین هزار نفر از هموطنان و عزادار بودن خانواده‌های آنان ترجیح داد بدون وارد شدن به حواشی آلوده سیاسی و پاسخ ندادن به تسویه‌حساب‌های جناحی، مسؤولان مربوط از جمله آقای ربیعی را متوجه ضرورت تجمیع قوا برای مقابله با این بحران ملی و جهانی کند. با این حال شاهدیم که یکی از نزدیک‌ترین افراد به رئیس‌جمهور به جای عمل به وظایف قانونی خود، به سیاسی‌کاری رو‌ آورده و ضمن انتساب مطالب دروغ، هجمه به منتقدان را در پیش گرفته است. اصرار آقای ربیعی بر تکرار این رویه بیش از هر چیز از تنزل مقوله حکمرانی در میان مقامات دولتی حکایت دارد.
ناگفته نماند این رویکرد سیاسی سخنگوی دولت که نشان‌دهنده سیاسی‌کاری حتی در اوج بحران کروناست، برخی شائبه‌ها مثلا انگاره پشت‌پرده عملکرد نه‌چندان مطلوب دولت در مقابله با کرونا با هدف بسترسازی مذاکره با آمریکا را که اتفاقا توسط برخی حامیان دولت نیز مورد اشاره قرار گرفته بود، تقویت خواهد کرد. خوب است جناب ربیعی به جای صرف وقت برای هجمه و پرونده‌سازی برای رسانه‌های منتقد، این موضوع را در نظر بگیرد که چنانچه شائبه مذکور تایید شود، آن وقت هم روحانی و هم دستیارش باید پاسخگوی خیلی از مسائل از جمله تلفات بالای ویروس کرونا در کشور باشند.

Page Generated in 0/0193 sec