printlogo


کد خبر: 218207تاریخ: 1399/1/26 00:00
دور دنیا

کشته شدن ۳ نفر در پی تیراندازی در مرز پاکستان و هند
مقام‌های ارتش هند و پاکستان اعلام کردند نیروهای 2 کشور در مرز اقدام به شلیک خمپاره در منطقه موسوم به خط کنترل که منطقه کشمیر را بین هند و پاکستان جدا می‌کند، کرده‌اند. 2 کشور مدعی مالکیت کشمیر هستند و هر از چند گاهی به تبادل آتش می‌پردازند و آتش‌بس سال ۲۰۰۳ را نقض می‌کنند. رئیس پلیس کشمیر هند گفت نیروهای پاکستان در نزدیکی خط کنترل غیرنظامیان را هدف قرار داده و 3 نفر را کشته و 5 نفر دیگر را نیز زخمی کردند. دولت اسلام‌آباد نیروهای هند را مقصر نقض آتش‌بس و هدف قرار دادن غیرنظامیان در کشمیر می‌داند. 2 غیرنظامی پاکستانی نیز در جریان شلیک از جانب نیروهای هند زخمی شده‌اند.
***
آمریکا عامل گسترش بحران در افغانستان است
حزب اسلامی افغانستان، آمریکا را به گسترش بحران در این کشور متهم کرد. حزب اسلامی افغانستان به رهبری «گلبدین حکمتیار» در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از اقدامات آمریکا در افغانستان، تاکید کرد واشنگتن در تلاش برای احیای شرکت سهامی دیگر همانند حکومت وحدت ملی است. این حزب در ادامه بیانیه خود افزود آمریکا تحت نام مصالحه میان ارگ و سپیدار در تلاش برای تقسیم قدرت است. حزب اسلامی افغانستان همچنین تاکید کرد آمریکایی‌ها باید برای پایان دادن به جنگ زمینه‌ برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را فراهم کنند. این در حالی است که پیش از این نیز حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان وضعیت نگران‌کننده کنونی افغانستان را نتیجه رفتار تحقیرآمیز و تفرقه‌افکنانه آمریکا خوانده بود و از مردم افغانستان خواست با هوشیاری دسیسه‌های خارجی را خنثی کنند.
***
بیش از ۱۲ حمله زمینی و ۱۰۰ حمله هوایی ائتلاف سعودی به یمن در ۷۲ ساعت
سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد در 3 روز گذشته نیروهای ائتلاف سعودی در جبهه‌های مختلف حملات متعددی انجام دادند. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت، نیروهای ائتلاف عربی تحت امر عربستان طی ۷۲ ساعت گذشته بیش از ۱۲ حمله زمینی و بیش از ۱۰۰ حمله هوایی به تعدادی از استان‌های یمنی و بیشتر استان‌های مأرب و الجوف انجام داده‌اند. وی در ادامه افزود جنگنده‌های ائتلاف سعودی طی 6 ساعت ۱۲ حمله هوایی انجام دادند که 5 حمله به منطقه «خب و شعف» واقع در استان «الجوف» و 7 حمله به منطقه «صراوح» واقع در استان «مأرب» بوده است.
***
ساف: اسرائیل از کرونا برای سرقت باقی اراضی فلسطین بهره می‌برد
عضو کمیته اجرایی «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» (ساف) گفت اقدامات غیرمسؤولانه تحت رهبری دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو درباره قطعنامه‌ها و توافقنامه‌ها موجب نابودی همه آنها می‌شود و این امر، اقدامات مؤثر و جدی برای کمک به اجرای قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل را می‌طلبد. عشراوی روز یکشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد توافق قریب‌الوقوع میان آنها در شرایطی که جهان سرگرم مبارزه با کروناست، یک بهره‌برداری وقیح برای سرقت باقیمانده خاک فلسطین است. وی گفت: این اقدامات غیرمسؤولانه به رهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به طرز عامدانه و به طور تحریک‌آمیزی همه قطعنامه‌ها و توافقنامه‌ها از جمله مواردی که با نظارت خود ایالات‌متحده رخ داده را از بین می‌برد.
***
هند: روسیه مطابق قرارداد  سامانه «اس-400» را ارسال می‌کند
یک دیپلمات ارشد هند گفت تمام قراردادهای مهم نظامی این کشور با کشورهای خارجی از جمله تحویل سامانه‌های دفاع موشکی «اس-400»  بین روسیه و هند به قوت خود پابرجاست و شیوع ویروس کرونا هیچ تاثیری در بازه زمانی آنها نخواهد داشت. به نوشته وبگاه شبکه خبری «ان‌دی تی‌وی»، «بالاونکاتش وارما» سفیر هند در روسیه گفت: «فکر نمی‌کنم اتفاقی در این زمینه رخ دهد. تغییراتی جزئی رخ داد اما همه قراردادهای اصلی طبق برنامه خواهد بود». هند اکتبر (مهر) سال 2018 با وجود هشدارهای رئیس‌جمهور آمریکا قراردادی به ارزش 5 میلیارد دلار با روسیه  برای خرید 5 سامانه موشکی دفاع هوایی اس-400 امضا کرد.
***
شکایت یک زن از «جو بایدن» به دلیل تعرض جنسی
«تارا رید»، از کارکنان سابق مجلس سنای آمریکا با تنظیم شکوائیه‌ای، «جو بایدن»، نامزد منتخب حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به تعرض جنسی متهم کرده است. طبق گزارش نیوزویک، «رید» در این شکایت‌نامه که تحویل «اداره پلیس کلانشهر واشنگتن» شده، ادعا کرده جو بایدن سال ۱۹۹۳ وی را هدف حمله جنسی قرار داده است. او در این سال، از کارمندان دفتر جو بایدن در مجلس سنا بوده است. تارا رید نخستین‌بار این ادعا را ماه گذشته علیه جو بایدن مطرح کرد. او روز شنبه در توئیتی شکایت خود از این سیاستمدار دموکرات را تأیید کرد. با کناره‌گیری چند روز پیش «برنی سندرز» از رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات آمریکا، معرفی «جو بایدن» به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ماه نوامبر مسجل شده است. 

Page Generated in 0/0058 sec