printlogo


کد خبر: 218209تاریخ: 1399/1/26 00:00
کمک‌های مالی فیفا به ایران هم می‌رسد؟
تحریم علیه فوتبال

فدراسیون جهانی فوتبال قصد دارد در قالب همکاری با پروژه «فوروارد» مبلغ 75/1 میلیارد دلار به ۲۱۱ عضوش که در پی تبعات شیوع کرونا دچار مشکل شده‌اند کمک کند اما نگرانی‌هایی مبنی بر دست خالی ماندن ایران از این کمک‌ها وجود دارد. ضربه‌های اقتصادی ویروس کرونا به بخش‌های مختلف فوتبال و ضرر و زیان هنگفت فدراسیون‌ها و تیم‌ها، فیفا را به این اندیشه واداشته که بخشی از اندوخته مالی هنگفت خود در این سال‌ها را برای برطرف کردن بحران مالی فدراسیون‌ها آزاد کند. در این بین، فدراسیون فوتبال ایران به دلایل مختلفی، از نظر اقتصادی در شرایط بحرانی به سر می‌برد و در مقطعی از سال گذشته توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشت که این موضوع نگرانی‌ها را درباره ورشکستگی فدراسیون فوتبال افزایش داد. مشکلات مالی این مجموعه، اکنون با بحران مالی ناشی از شیوع کرونا همراه شده و اندک درآمدزایی این فدراسیون هم به حد بسیار زیادی کاهش یافته و امیدی به رفع این بحران وجود ندارد اما کمک مالی فیفا به فدراسیون‌های عضو از جمله ایران می‌تواند یک نقطه عطف در شرایط کنونی به شمار آید. براساس خبری که نشریه استاد الدوحه منتشر کرده، فیفا با همکاری پروژه «فوروارد» مبلغ 75/1 میلیارد دلار به ۲۱۱ عضوش برای کاهش ضررهای مالی کرونا پرداخت می‌کند. «جیانی اینفانتینو» نیز با تایید این خبر در مصاحبه‌ای گفته فیفا ذخایر مالی هنگفتی دارد که این پول متعلق به فدراسیون‌های عضو است و اکنون برای کمک به آنها استفاده خواهد شد.
 
* مشکل قدیمی ایران و فیفا
بدون شک چندین میلیون از این مبلغ کلان می‌تواند گره‌گشای تمام مشکلات کنونی فدراسیون فوتبال باشد اما هنوز فیفا جزئیات و میزان این کمک مالی را اعلام نکرده و نگفته کمک‌ها به چه صورت خواهد بود. مطمئناً در این برنامه، سهم کشورها از یکدیگر متفاوت خواهد بود اما همواره یک مشکل قدیمی پیش روی ایران و فیفا وجود دارد که در این سال‌ها مانع از رسیدن فدراسیون فوتبال و تیم‌های ایران به پاداش‌های فیفا شده است. تحریم‌ها آمریکا در شرایط کنونی، حدود 8 میلیون دلار از پاداش فدراسیون، داوران و تیم‌ها را بلوکه کرده و کاری هم از دست فیفا برنمی‌آید.
 
* نگرانی از بی‌نصیب ماندن ایران
اگر برنامه کمک مالی فیفا از روزها و هفته‌های آینده آغاز شود، فدراسیون فوتبال هم می‌تواند کمک‌هایی را از فیفا دریافت کند اما هنوز مشخص نیست بانک‌ها سوییسی در این برنامه با ایران همکاری خواهند کرد یا خیر؟ و آیا تحریم‌های بانکی آمریکا در این شرایط هم شامل ایران می‌شود یا خیر؟ با این وجود، تردیدی نیست که فعلا تحریم‌های آمریکا به قوت خود باقی است و مقامات این کشور هم بارها اعلام کرده‌اند در شرایط اضطراری کنونی قصد معلق کردن این تحریم‌ها را ندارند. باید دید فیفا که قصد کمک کردن به فدراسیون‌های بحران‌زده را دارد، درباره ایران چه برنامه‌ای را پیاده خواهد کرد.
 
* ماجرای ته کشیدن حساب فدراسیون در فیفا صحت دارد؟
خزانه‌دار فدراسیون فوتبال می‌گوید پاداش‌های مربوط به جام‌جهانی ۲۰۱۸ صرف هزینه‌های این فدراسیون شده است.
مدت‌هاست فدراسیون فوتبال روی پرداخت نشدن مطالباتش از سوی فیفا مانور می‌دهد و در ماه‌های گذشته نیز برخی مدیران این فدراسیون علت بی‌پولی و مشکلات این نهاد را این مساله عنوان کرده‌اند و هیچ‌گاه به موضوعاتی مانند نبود اسپانسر و ناتوانی در اجرای برنامه‌های اقتصادی اشاره نکرده‌اند.
با این وجود، شواهد و قرائن نشان می‌دهد مطالبات موجود در حساب فیفا، مربوط به فدراسیون نیست و به تیم‌های باشگاهی تعلق دارد که به علت مشکلات مربوط به تحریم‌های بانکی نتوانسته‌اند از آن استفاده کنند. البته برخی تیم‌ها از جمله استقلال توانستند دستمزد پرو پئیچ را از این طریق پرداخت کنند و پرسپولیس نیز توانسته موافقت فیفا را برای استفاده از این پاداش جلب کند.
در هر حال، ته کشیدن حساب‌های فدراسیون فوتبال در فیفا موضوعی است که علیرضا سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون درباره آن می‌گوید: ما پاداش‌های مربوط به جام‌جهانی روسیه را استفاده کردیم. این پاداش در حساب‌های فی‌ما‌بین هزینه شد.
وی درباره اینکه فیفا چه مقدار به این فدراسیون بدهکار است؟ اظهار کرد: از سال ۲۰۱۰ بابت پروژه‌های عمرانی یک و‌ نیم میلیون دلار طلبکار هستیم و تا زمانی که فیفا این پول‌ها را به ما پرداخت نکند، نمی‌توانیم کمک‌های مالی فیفا برای سایر پروژه های اجرا شده در این سال‌ها مانند زمین چمن، مرکز PEC و... را محاسبه کنیم اما طبق محاسبات ما، فیفا باید ۴ تا ۵ میلیون دلار بابت پروژه های عمرانی به ایران پرداخت کند. ما این مبالغ را هزینه کردیم و منتظریم فیفا هم مبالغ را به ما پرداخت کند.
در واقع طبق گفته‌های سلیمانی، فدراسیون فوتبال ایران مبالغی را از فیفا طلبکار است که بخش هنگفتی از آن به باشگاه‌ها اختصاص دارد و مشخص نیست چرا فدراسیون به پولی که هنوز وجود ندارد، تا این حد اتکا دارد. پیش‌تر مسؤولان فدراسیون فوتبال از جمله مهدی تاج، رئیس مستعفی آن بارها عنوان کردند فیفا مبلغی حدود 8 میلیون دلار به فدراسیون فوتبال بدهکار است.
حتی اخیرا ابراهیم شکوری، سرپرست پیشین دبیرکلی فدراسیون فوتبال برای یافتن راهکاری به منظور انتقال پاداش‌ها و کمک‌های مالی فیفا راهی سوییس و مقر فیفا شد که بدون نتیجه بود و هیچ یک از بانک‌های سوییسی به علت تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران با فدراسیون و فیفا همکاری نکردند.

Page Generated in 0/0054 sec