printlogo


کد خبر: 218219تاریخ: 1399/1/26 00:00
اردوغان توان مدیریت وضعیت آشفته ترکیه و حفظ محدودیت‌های کرونایی را دارد؟
عاقبت پنهانکاری آنکارا

همه‌گیری کرونا کشور ترکیه و شیخ‌نشین امارات، 2 قطب گردشگری و مسافرتی خاورمیانه را به دنبال 4 ماه سیاست پنهانکاری و ارائه نکردن آمار واقعی درباره مبتلایان به دردسر جدی انداخته است. در حالی که دولت‌های آنکارا و ابوظبی حتی هنوز هم با وجود برملا شدن عوارض شیوع گسترده بیماری «کووید-19» در جوامع‌شان، حاضر نیستند آمار واقعی را منتشر کنند، با خطر نارضایتی عمومی در داخل و واکنش نهادهای بین‌المللی مواجه هستند. آخرین آمار رسمی در ترکیه که یکشنبه گذشته توسط فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت این کشور اعلام شده از ۵۶ هزار و ۹۵۶ مبتلا و ۱۱۹۸ فوت‌شده حکایت دارد که همین آمار نیز ترکیه را در میان 10 کشور اول آلوده جهان به ویروس کرونا قرار می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از مردم این کشور و ناظران خارجی معتقدند با توجه به مشاهده موارد متعدد بیماری و مرگ‌های مشکوک و وخامت اوضاع در مراکز درمانی، آمار واقعی باید بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که اعلام شده است.
در ترکیه به دنبال آشکار شدن نارضایتی عمومی از روند کنترل همه‌گیری توسط دولت و برخورد با مردم معترض توسط  نیروهای امنیتی با دستور مستقیم رجب طیب اردوغان که چندین کشته و زخمی بر جای گذاشته است، اختلافات در کابینه بویژه درباره نحوه کنترل بحران علنی شده است. در همین راستا وزیر کشور، سلیمان سویلو استعفای خود را اعلام کرد که نشان می‌دهد اوضاع از کنترل او خارج شده است البته این استعفا با مخالفت اردوغان روبه‌رو شد. شورش مدنی در اعتراض به ناکارآمدی و پنهانکاری حکومت برآمده از حزب عدالت و توسعه از 3 روز پیش آغاز شد، یعنی زمانی که دولت با وجود ادعای وخیم نبودن اوضاع، ناگهان حکومت نظامی 48 ساعته اعلام کرد. به گزارش آناتولی، ممنوعیت تردد در ۳۱ استان از جمله استانبول و آنکارا دیروز به پایان رسید. طبق اعلام برات آلبایراک، داماد اردوغان و وزیر اقتصاد و خزانه‌داری ترکیه، دست‌کم 4/4 میلیون خانوار در این کشور نیازمند کمک‌های  مالی فوری هستند که می‌تواند بر یک‌پنجم جمعیت این کشور بالغ شود.
کارشناسان معتقدند که وضع وخیم اکراد، مهاجران و آوارگان در بسیاری از مناطق شرقی و جنوبی ترکیه، مرز با سوریه و عراق و همچنین کلانشهر استانبول، این کشور را مستعد واگیر گسترده بیماری می‌کند. اردوگاه‌های فلاکت‌زده آوارگان سوری در حاشیه یا متن بسیاری از شهرهای پرجمعیت ترکیه می‌تواند این شهرها را به بزرگ‌ترین کانون‌های کرونا در خاورمیانه تبدیل کند.
نکته اینجاست که اگر فرضیات سازمان بهداشت جهانی و منابع غربی درباره شیوع ویروس کرونا از مبدأ ووهان چین را در نظر بگیریم، ترکیه و امارات کشورهایی بوده‌اند که در 4 ماه اخیر، بیشترین تبادل انسانی را با چین داشته‌اند. به گزارش روزنامه دیلی صباح، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۰۳ هزار گردشگر چینی به ترکیه سفر کرده‌اند و بر اساس آمارهای ثبت شده قرار بود در ژانویه و فوریه (دی، بهمن و اسفند)  نیز ۳۰ هزار گردشگر چینی به ترکیه سفر کنند. دوبی، ابوظبی و بنادر بزرگ امارات نظیر فجیره و شارقه نیز به طور معمول شاهد آمد و رفت صدها هزار مسافر یا خدمه حمل‌ونقل چینی بوده‌اند. علاوه بر این فرودگاه‌ها و بنادر ترکیه روزانه شاهد توقف موقت هزاران مسافر بویژه چینی‌ها هستند. اگرچه دولت مرکزی ابوظبی از پنجم فروردین در هر 7 امیرنشین امارات مقررات منع آمد و شد شبانه حاکم کرده و تمام فروشگاه‌ها و مراکز خرید و مترو و تراموا تعطیل هستند اما کمیته عالی مدیریت بحران امارات، این مقررات را در کنار قرنطینه خانگی سراسری شهروندان به مدت 2 هفته دیگر تمدید کرده است. با این حال شواهد حاکی از رشد فزاینده نرخ مبتلایان در این شیخ‌نشین است.

Page Generated in 0/0050 sec