printlogo


کد خبر: 218225تاریخ: 1399/1/26 00:00
راهکارهای چشم‌بادامی‌ها برای کاهش ترددها در ایام کرونایی

ابوالفضل نوروزی: ویروس کرونا دنیا را غافلگیر کرد اما برخی کشورها توانستند با برخی اقدامات به سرعت کرونا را مدیریت کنند. این کشورها که اکثرا در شرق آسیا هستند با به‌کارگیری تجربیات قبلی خود در مبارزه با بیماری‌های واگیر، راهبردهایی را در دستور کار قرار داده‌اند که می‌تواند برای کشور ما راهگشا باشد. متاسفانه با گذشت بیش از یک‌ونیم ماه از شروع بحران کرونا در کشورمان، همچنان مردم و بویژه بیماران مشکوک به کرونا مجبور هستند برای رفع نیازهای بهداشتی و درمانی و دارویی خود به صورت حضوری و مستقیم به بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند. این درحالی است که این افراد و مکان‌ها، پرخطر محسوب شده و تا حد ممکن باید تردد این افراد و مراجعه به این مکان‌ها محدود شود. سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایوان، ژاپن و کره‌جنوبی محدودیت‌های شدیدی بر تردد اعمال و پروتکل‌هایی را برای شناسایی افراد بیمار تعریف کردند. هدف از این کار کمک به بیماران و در عین حال امکان شناسایی سریع افرادی بود که با آنها در تماس بوده‌اند. این استراتژی باعث شد سیستم بهداشتی این کشورها فرصت لازم را برای رسیدگی به بیماران داشته باشد و تحت فشار ناگهانی تعداد بالای بیماران، کارایی خود را از دست ندهد. برای مثال در کره‌جنوبی، سامانه‌ای به طور آنلاین، مکان مبتلایان را با رعایت حریم خصوصی نشان می‌دهد تا بدین ترتیب مردم از مراجعه به مکان‌های پرخطر پرهیز کنند. همچنین این سامانه که به صورت اپلیکیشن هم در دسترس است باعث جلوگیری از شکستن قرنطینه توسط فرد مبتلا می‌شود.

* مراجعه حضوری ممنوع!
اولین کار این است که مراجعه حضوری ممنوع شود. در حال حاضر افرادی که مشکوک به کرونا هستند، مستقیم به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، در حالی که این افراد در دسته افراد پرخطر قرار می‌گیرند و ممکن است ناقل ویروس باشند و با مراجعه به مراکز درمانی دیگران را هم مبتلا کنند. همچنین ممکن است این افراد مبتلا به کرونا نباشند و حین تردد یا در مراکز درمانی که جزو اماکن پرخطر باشند به کرونا مبتلا شوند. اکنون کسی که مشکوک به کروناست چه اقدامی باید انجام دهد؟ در دسترس قرار دادن اپلیکیشن این راهکار را فراهم کرد تا هر کسی که نیاز به بررسی و ویزیت از سوی پزشک دارد، در این اپلیکیشن اعلام نیاز کند. کارشناسان اپلیکیشن موظف هستند علائم این افراد را دریافت کرده و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و درمانی به بیمار توصیه‌های لازم را در سطوح مختلف بکنند. در صورتی که بیمار نیازمند معاینه حضوری است، یا آمبولانس یا تیم تشخیصی برای بیمار اعزام شود یا اینکه بیمار با یک کد رهگیری به یک مرکز درمانی نزدیک ارجاع شود و بدون کد رهگیری پذیرش نشود. مراجعه حضوری بدون اجازه این اپلیکیشن ممنوع می‌شود. ضمانت اجرایی این طرح هم این است که افرادی هم که سر خود به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند باید بخشی از هزینه درمانی را هم خودشان بپردازند و مانند دیگر بیماران کرونایی رایگان درمان نمی‌شوند.
 
* ارسال داروها با پیک
در حال حاضر بیمارانی که مشکوک به کرونا هستند بدون آنکه محدودیتی در تردد داشته باشند به داروخانه‌های مخصوص توزیع داروهای کرونا ارجاع می‌شوند و ویروس را با خود منتقل می‌کنند. راهکار لازم برای کاهش اینگونه تردد‌ها این است که برای مثال بیمارستان‌ها و پزشکان نسخه‌های این بیماران را مانند بیماران خاص در سامانه داروهای خاص به همراه نشانی دریافت ثبت کنند. دارو برای این بیماران پیک شود و خودشان مستقیما به منزل ارجاع شوند و در قرنطینه خانگی بمانند. اقدام ضروری دیگر این است که داروخانه‌های توزیع‌کننده داروهای بیماران خاص از داروخانه‌های توزیع‌کننده بیماران کرونایی تفکیک شود، چرا‌که این بیماران خاص جزو بیماران در معرض خطر شدید هستند. متاسفانه دیده شده که در تهران برخی از این داروخانه‌ها مشترک است.
 
* زمان طلایی را از دست ندهیم!
به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، فرصت مناسب برای مهار گسترش هر چه بیشتر ویروس کرونای جدید در حال از دست رفتن است. در صورتی که اقدامات لازم را اتخاذ کنیم، می‌توان از وقوع بحران جدی جلوگیری کرد اما اگر زمان را از دست بدهیم با مشکل جدی و بحرانی روبه‌رو خواهیم شد. زمان به‌سرعت برای کشور ما در حال سپری شدن است. باید هر چه زودتر کاری کرد.

Page Generated in 0/0051 sec