printlogo


کد خبر: 218242تاریخ: 1399/1/26 00:00
اخبار

امیر سیاری:
می‌توانیم با توان داخلی بر کرونا غلبه کنیم
معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد ارتش گفت: با استفاده از تجارب گذشته و اتکا به دانش و توان داخلی و بها دادن به جوانان مطمئن باشید می‌توانیم بر کرونا غلبه کنیم. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در گفت‌وگو با مهر، در پاسخ به این سوال که آیا همان‌طور که در زمینه‌های دیگر که تحریم بودیم و توانستیم بر مشکلات فائق بیاییم و حل کنیم، دولت می‌تواند در زمینه مبارزه با کرونا با وجود تحریم‌های آمریکا و مشکلات کشور بر کرونا نیز غلبه کند؟ گفت: گسترش ویروس کرونا در دنیا نشان داد هر کسی دنبال کار و منافع خودش است و آن کشورهایی که ادعا می‌کنند بسیار پیشرفته هستند، ماسک‌های کشورهای دیگر را در فرودگاه‌ها و بنادر از هم سرقت می‌کنند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در موضوع مقابله با کرونا و دیگر مسائل و مشکلات پیش رو هیچ راهی جز دست گذاشتن روی زانوی خود نداریم، ما باید مانند دیگر حوزه‌ها به میدان عمل و خدمت‌رسانی به مردم عزیزمان بیاییم و همگان دیدند که به سرعت توانستیم ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، دستگاه تنفس مصنوعی، تخت بیمارستانی و نقاهتگاه تولید کنیم و منتظر دیگران نمانده و الحمدلله نیازی هم به کشورهای غربی و رفع تحریم‌های آمریکا نداشته باشیم. معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: باید توجه داشته باشیم هیچ کس بدون منت به ما کمک نمی‌کند، پس باید خودمان با استفاده از تجارب گذشته و اتکا به دانش و توان داخلی و بها دادن به جوانان و باور به اینکه ما می‌توانیم، اقدام کنیم و مطمئن باشید می‌توانیم بر کرونا غلبه کنیم.
***
رایزنی ظریف با وزرای خارجه ترکیه روسیه و قطر درباره کرونا
وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود از ترکیه، روسیه و قطر درباره افغانستان و بحران کرونا گفت‌وگو کرد. به گزارش مهر، محمدجواد ظریف صبح دیروز با «مولود چاووش اوغلو» همتای خود در کشور ترکیه به صورت تلفنی رایزنی و گفت‌وگو کرد. وزرای خارجه 2 کشور درباره آخرین تحولات بحران سیاسی در افغانستان، بویژه روند صلح در این کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. آخرین وضعیت شیوع کرونا در منطقه و جهان و راه‌های جمعی مقابله با آن نیز از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود. ظریف همچنین صبح دیروز با شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و درباره آخرین تحولات بحران سیاسی در افغانستان، بویژه روند صلح در این کشور و آخرین وضعیت شیوع کرونا در منطقه و جهان و راه‌های جمعی مقابله با آن، با وی به تبادل نظر پرداخت. همچنین در گفت‌وگوی تلفنی بعد از ظهر دیروز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، وزرای خارجه 2 کشور درباره آخرین تحولات بحران سیاسی در افغانستان، بویژه روند صلح در این کشور و همچنین رخدادهای اخیر در صحنه تحولات یمن و لزوم آتش‌بس پایدار در این کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
***
علت توقف فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر
رئیس نیروگاه اتمی بوشهر گفت: فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر اکنون متوقف شده ‌و پس از برنامه بازرسی، تعمیرات و بررسی تجهیزات اساسی، یک سوم سوخت هسته‌ای رآکتور نیروگاه با سوخت جدید جایگزین می‌شود. به گزارش تسنیم، رضا بنازاده با اشاره به متوقف شدن فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر تصریح کرد: برای تعمیرات نیمه‌ اساسی و تعویض یک‌سوم سوخت، فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر اکنون متوقف شده ‌و پس از برنامه بازرسی، تعمیرات و بررسی تجهیزات اساسی، یک‌سوم سوخت هسته‌ای رآکتور نیروگاه با سوخت جدید جایگزین می‌شود. وی با بیان اینکه این عملیات بر اساس برنامه‌ریزی تعیین‌شده انجام و پس از آن  نیروگاه اتمی وارد مدار تولید برق می‌شود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی امسال افزون بر 7 میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید می‌شود و این در حالی است که از زمان اتصال نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه برق در شهریور سال 1390 تاکنون، 43 میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید و به شبکه سراسری برق تحویل شده است. رئیس نیروگاه اتمی بوشهر به نقش مهم این نیروگاه در تولید پایدار برق پرداخت و بیان کرد: نیروگاه اتمی بوشهر توانسته سهم بسزایی در پایداری شبکه برق سراسری بویژه در استان بوشهر در فصول گرم ارائه کند.
***
وزیر خارجه ترکیه:
تحریم ایران به کشورهای همسایه هم آسیب می‌رساند
وزیر خارجه ترکیه با غیرقابل قبول خواندن تحریم کشورها در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، تحریم ایران را سبب آسیب رسیدن به کشورهای همسایه آن دانست. به گزارش فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» طی یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌تایمز» به انتقاد از تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورهای مختلف در بحبوحه شیوع ویروس «کووید-۱۹» پرداخت و نوشت، تحریم ایران نه‌تنها به مردم آن بلکه به کشورهای همسایه نیز آسیب می‌زند. چاووش‌اوغلو با تاکید بر لزوم تداوم شبکه حمایت بین‌المللی از کشورهای مختلف در شرایط ویروس کرونا نوشت: «تحریم‌ها، ابزار سیاسی ناخوشایندی است که باید از منظر بشردوستانه مورد ارزیابی قرار گیرد. بسیاری از تحریم‌ها، شامل آنهایی که بر ایران اعمال شده، نه‌تنها به مردم ایران بلکه به همسایگان آن نیز صدمه می‌زند». وی خطر این آسیب را در شرایط همه‌گیری، بیش از پیش خوانده و توضیح داد: «بذری که اکنون کشت می‌کنیم، در آینده به شکل واقعیت‌های تمام عیار سراغ‌مان می‌آید. واقعیاتی مانند نظام جهانی مبتنی بر قانون، شبکه‌ای از کشورهای کارآمد که تاب‌آور و مسؤولیت‌پذیرند، اقتصادهایی که هیچ‌ کسی را رها نمی‌کند و به همه سود می‌رساند». وزیر خارجه ترکیه همچنین با تکرار درخواست‌ها برای تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: «ما این دستور کار را جهانی بزرگ‌تر از 5 [عضو دائم شورای امنیت] می‌نامیم که به ترکیب تاریخ گذشته‌ شورای امنیت اشاره می‌کند».

Page Generated in 0/0052 sec