printlogo


کد خبر: 218244تاریخ: 1399/1/26 00:00
گزارش «وطن امروز» از علت تأخیر در اعلام تست کرونا در کهگیلویه و بویراحمد و جهش در تعداد مبتلایان
فاجعه در یاسوج یا تهران؟
* روند ابتلا در ایران نزولی شد

گروه اجتماعی: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج فکرش را هم نمی‌کرد که عذرخواهی‌اش به علت تاخیر در اعلام نتایج تست کرونا در استان کهگیلویه‌وبویراحمد و جهش بی‌سابقه در تعداد مبتلایان استان جنجالی شود و انتقادات زیادی به مدیریت سلامت کشور وارد کند.
به گزارش «وطن امروز»، دکتر پرویز یزدان‌پناه، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عصر یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی اعلام کرد آزمایشگاه پارس شیراز به علت حجم بالای کار در شیراز از دادن جواب کرونای کهگیلویه‌وبویراحمد امتناع می‌کرد. همچنین  دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مجبور شده 192 میلیون تومان بدهی خود به آزمایشگاه شیرازی را پرداخت کند تا نتایج تست کرونا سریع‌تر به دست مسؤولان سلامت یاسوج برسد اما باز هم شیرازی‌ها از اعلام نتایج تست کرونای کهگیلویه‌وبویراحمد خودداری می‌کردند. سرانجام  بعد از چند روز جواب آزمایش کرونایی‌های یاسوج اعلام می‌شود و این تاخیر در اعلام نتایج تست کرونا جهش بی‌سابقه این بیماری در کهگیلویه‌وبویراحمد را در پی داشته است، چراکه افراد مشکوک به کرونا قرنطینه نشدند و اطرافیان خود را به «کووید-19» مبتلا کردند. این سلسله اتفاقات سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را مجبور به عذرخواهی کرد.  یزدان‌پناه در این‌باره گفت: از چند بیمار مشکوک به کرونا تست گرفته شد اما به علت امکانات محدود استان امکان صدور جواب آزمایش در کهگیلویه‌وبویراحمد وجود نداشت و آزمایش‌ها به شیراز فرستاده شد. در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد به دلیل وضعیت قرمز استان فارس و حجم بالای نمونه‌های این استان، قادر به انجام آزمایشات دیگر استان‌ها نیست. به آنها اعلام کردیم فعلا نتایج آزمایشات قبلی استان ما را اعلام کنند، بنابراین مقرر شد روزانه نتیجه ۱۰۰ آزمایش را به ما اعلام کنند و ما پس از دریافت جواب همه نمونه‌های فرستاده شده، دیگر آزمایشی به آزمایشگاه‌های استان فارس ارسال نکنیم. وی با بیان اینکه ۱۹۲ میلیون تومان بدهی این آزمایشگاه در زمان مقرر پرداخت شد و از قبل نیز ۴۲ میلیون تومان به این آزمایشگاه پرداخت شده بود، افزود: متاسفانه باز هم جهت اعلام نتیجه تاخیر داشتند که ۲۲ فروردین‌ماه با ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز تماس گرفته و مجددا جویای نتایج شدیم. یزدان‌پناه افزود: با پیگیری‌های دکتر لطفی مقرر شد آزمایشگاه پارس خارج از نوبت آزمایش‌های ما را مورد بررسی قرار دهد و خوشبختانه ۲۳ فروردین جواب ۲۰۰ نمونه را برای ما ارسال کرد. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اذعان داشت: همچنین روز شنبه 248 تست در آزمایشگاه تشخیص مولکولی یاسوج انجام دادیم که از مجموع این ۲۴۸ نمونه ۵۰ مورد مثبت شد. وی ادامه داد: کارشناسان ما در سراسر استان به افراد مشکوکی که از آنها تست گرفته شده است، اعلام می‌کنند تا زمان وصول جواب آزمایش‌ها ارتباط خود را با اعضای خانواده، دوستان و دیگر افراد جامعه قطع و اقدام به خودقرنطینگی کنند. متاسفانه حجم بالای کار در شیراز، منجر به تاخیر در جوابدهی شد و هیچ ارتباطی به مسائل مالی نداشته است و از مردم شریف استان به سبب مشکلات پیش‌آمده به جد عذرخواهی می‌کنیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: هم‌اکنون یک تیم متشکل از معاون توسعه مدیریت و منابع، معاون بهداشتی دانشگاه و کارشناسان فنی در شهرستان باشت مستقرند تا از تمام خانواده‌های بیماران و افراد در تماس با بیمار نمونه گرفته شود.
 
* واکنش در شبکه‌های اجتماعی
عذرخواهی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و جهش بی‌سابقه کرونا در استان کهگیلویه‌وبویراحمد به علت تاخیر در اعلام نتایج تست کرونا موجب شد انتقاد بسیاری به مدیریت سلامت کشور و وزارت بهداشت وارد شود. اظهارات دکتر پزدان‌پناه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و مردم از اهمال مسؤولان وزارت بهداشت و دولت و نبود امکانات در مرکز استان انتقاد کردند. با افزایش انتقادات دکتر یزدان‌پناه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت تاکید کرد تعلل آزمایشگاه یکی از استان‌های مجاور دلیل این تاخیر بوده است. یزدان‌پناه دیروز گفت: از روز هفدهم فروردین به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام شد به دلیل افزایش تعداد نمونه‌های استان فارس امکان انجام آزمایش از نمونه‌های استان‌های دیگر وجود ندارد و بر این اساس از انجام آزمایش ۵۰۰ نمونه ارسال شده قبل از روز هفدهم که به این آزمایشگاه ارسال شده بود خودداری شد. با پیگیری‌های مسؤولان از ۲ روز پیش تاکنون پاسخ تعدادی از آزمایش‌ها دریافت شد و بقیه نیز بزودی دریافت خواهد شد. البته از این به بعد آزمایشگاه ویروس‌شناسی استان که چند روز پیش بهره‌برداری شده تست‌های ویروس کرونا در کهگیلویه‌وبویراحمد را انجام خواهد داد. وی درباره آخرین وضعیت کرونا در کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: تاکنون 4 هزار تست ویروس کرونا در کهگیلویه‌وبویراحمد انجام شده است. در حالی که شاخص انجام تست ویروس کرونا در کشور ۲۵۰ در یکصد هزار نفر است این شاخص در کهگیلویه‌وبویراحمد ۶۰۰ در یکصد هزار نفر است.
 
* چه کسی پاسخگوست؟
با کنار هم گذاشتن قطعات پازل «افتضاح کرونایی در یاسوج» می‌توان نتیجه گرفت از مسؤولان رده‌پایین استانی تا مسؤولان بلندپایه ستاد ملی کرونا در این فاجعه مقصر هستند. اول اینکه چرا با وجود داشتن آزمایشگاه مجهز ویروس‌شناسی که اتفاقا مدتی پیش خود رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج آن را افتتاح کرد، استان کهگیلویه‌وبویراحمد از دادن تست کرونا و حصول نتیجه آن محروم بوده است! چرا یک استان مستقل و مرکز استان تجهیزات کافی نداشته است؟ دوم اینکه چرا مسؤولان بهداشتی استان فارس تبعیض قائل شده و چندین روز اعلام نتیجه تست کرونا را به تاخیر انداخته‌اند؟ مگر تست کرونای مردم کهگیلویه‌وبویراحمد با مردم فارس تفاوت دارد و برای آزمایشگاه شیرازی چه فرقی دارد که جواب تست کرونای کدام مرکز بهداشتی را بدهد؟ سوم اینکه در این فاجعه ستاد ملی کرونا چه نقشی دارد؟ چرا ستاد ملی کرونا به این مساله ورود نکرده است؟ مگر این ستاد نقش فرماندهی مقابله با کرونا را ندارد و نباید مانع شیوع بیشتر کرونا شود؟ قطعا تهران از فاجعه یاسوج باخبر بوده و باید با دخالت بموقع به موضوع تاخیر در اعلام نتیجه تست کرونا ورود می‌کرده تا تعداد مبتلایان استان کهگیلویه‌وبویراحمد افزایش نیابد. حال پرسش این است: چرا این اتفاق نیفتاده و موجب جهش ابتلا در استان شده است؟ این سوال را باید دولتی‌ها پاسخ دهند.
***
[نماینده بویراحمد: وزارت بهداشت پاسخگو باشد]
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی اهمال‌کاری و بی‌توجهی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نسبت به تاخیر در دریافت بموقع جواب تست‌های آزمایشگاهی افراد مشکوک به ویروس کرونا را که به آزمایشگاهی خصوصی در شیراز فرستاده شده بود، گناهی نابخشودنی دانست و گفت: این موضوع را از وزیر بهداشت و علوم پزشکی به جد پیگیری می‌کنیم، چرا که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با چنین کاری با جان مردم یک شهر بازی کرده است. غلام‌محمد زارعی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره معذرت‌خواهی پرویز یزدان‌پناه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از مردم بابت اینکه جواب آزمایش افراد مشکوک به کرونا که توسط یکی از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی در شیراز 13 روز پس از نمونه‌برداری اعلام و مشخص شده است 50 نفر از آنها کرونا داشته‌اند، گفت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به جای این حرف‌ها باید جواب قانع‌کننده‌ای به مردم بدهد، زیرا افرادی که تست‌شان مثبت اعلام شده است در طول این 13 روز بلاتکلیفی، ناقل ویروس کرونا بوده و شهر را به این بیماری کشنده آلوده کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: اینکه اعلام می‌شود آزمایشگاه به دلیل بدهی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به آن مجموعه در ارائه جواب آزمایش افراد مشکوک به کرونا تاخیر داشته است، به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست، چرا که مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی در این شرایط خاص باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا را بخوبی اجرا می‌کردند. زارعی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در صورت بدهی به این آزمایشگاه، باید در اسرع وقت بدهی‌های خود را پرداخت می‌کرد، افزود: رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج باید جواب آزمایش افراد مشکوک به کرونا را که معمولا کمتر از 2 روز زمان می‌برد، بموقع می‌گرفت نه اینکه بابت ناهماهنگی یا بدهکاری‌ها از مردم معذرت‌خواهی کند.  نماینده مردم بویراحمد و دنا در پاسخ به این سوال «وطن امروز» که آیا واحد آزمایشگاهی در این استان وجود ندارد که نمونه‌های گرفته شده برای تشخیص بیماری «کووید-19» از مردم را به استان دیگری می‌فرستند، گفت: متاسفانه در یاسوج آزمایشگاه مجهزی که بتواند تست کرونا را بخوبی آزمایش کند کم است. در چنین شرایطی با توجه به نزدیکی یاسوج به شیراز، نمونه‌ها را برای تست کرونا به این شهر برده‌اند. زارعی تصریح کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برای اخذ نتایج آزمایش افراد مشکوک به کرونا باید احساس مسؤولیت کرده و در صورت بدهی، باید رضایت‌شان را جلب می‌کردند، چرا که آزمایشگاه در صورت دریافت طلب خود موظف به ارائه جواب بموقع آزمایشات می‌شد. نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیران آزمایشگاهی اعلام کرده‌اند دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نه فقط هزینه‌های آزمایش‌ها را پرداخت نکرده‌، بلکه نسبت به دریافت نتیجه تست‌ها کم‌کاری کرده و مطالبه‌گر نشده است، افزود: آنها فقط نمونه‌های را برای تست کرونا به آزمایشگاه تحویل داده و رفته‌اند. این در حالی است که باید پیگیر نتایج تست‌های آزمایشگاهی یک روز پس از نمونه‌گیری می‌شدند.  وی خاطر نشان کرد: بی‌مبالاتی و بی‌توجه‌های مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های ستاد ملی کرونا باید پیگیری شود و شخص رئیس دانشگاه پاسخگوی این بی‌توجهی‌ها باشد.

******

روند ابتلا در ایران نزولی شد

گروه اجتماعی: آمارهای جدید کرونا در کشور نشان می‌دهد همچنان روند ابتلا به «کووید-19» نزولی است و به نوعی این ویروس در کشور مدیریت شده است. به گزارش «وطن امروز»، طبق اعلام وزارت بهداشت، روند کاهشی ابتلا به کرونا از 12 فروردین آغاز شده اما در هفته سوم فروردین آمار ابتلا کمی افزایش یافت ولی از 22 فروردین باز هم روند کاهشی آغاز شد. ابتلای روزانه در 11 فروردین به 3186 مورد رسید اما روز بعد از آن به 3111 مورد و 13 فروردین به 2987 مورد رسید. تعداد مبتلایان در 22 فروردین به 1972 نفر رسید اما در روزهای 23 فروردین تا 25 فروردین به ترتیب به 1873، 1657 و 1617 مورد رسید. مسؤولان وزارت بهداشت این آمار نزولی را تایید می‌کنند اما به مردم هشدار می‌دهند در صورت عدم رعایت پروتکل بهداشتی وزارت بهداشت، موج جدید کرونا در کشور را شاهد خواهیم بود.
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در این‌باره گفت: روند نزولی ابتلا به ویروس همچنان ادامه دارد و امیدواریم با رعایت موارد بهداشت عمومی و فردی این روند ادامه داشته باشد و مردم در تمام اقشار و صنوف از تردد غیرضروری خودداری کنند.
جهانپور همچنین درباره آخرین آمارهای دیگر کرونا در کشور گفته تاکنون ۲۷۵ هزار و ۴۲۷ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده و تست کرونای 73 هزار 303 نفر مثبت بوده است. وی افزود: از 24 تا ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۱۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۷۳ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.
وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۱ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و تا امروز ۴۵۸۵ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند.
جهانپور گفت: تاکنون ۴۵ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳۸۷۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. با وجود آمارهای مثبت کرونا برخی کارشناسان نظام سلامت هشدار می‌دهند با آغاز فعالیت کسب و کارها، موج جدید کرونا در کشور در راه است، مگر اینکه برنامه‌ریزی‌ دولت و وزارت بهداشت در راستای کنترل «کووید-19» و انجام پروتکل‌های بهداشتی باشد.
 
* روحانی: مردم همچنان در خانه بمانند!
با وجود بازگشایی مجدد کسب‌و‌کارها و رفع برخی محدودیت‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، حسن روحانی به مردم توصیه کرد همچنان در خانه بمانند. از طرفی وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور اعلام کرد آمار ابتلا به کرونا در کشور کاهش پیدا کرده است. روحانی دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن دریافت گزارش روند وضعیت بهداشت و درمان کشور در سومین روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و از سرگیری فعالیت کسب‌و‌کارهای کم‌‌ریسک در استان‌های کشور، افزود: اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند نباید موجب سهل‌انگاری در اعمال محدودیت‌های لازم و نظارت و کنترل‌ها باشد و مسیر در پی گرفته شده تاکنون درباره اجرای پروتکل‌های بهداشتی باید همچنان با قوت و قدرت ادامه یابد. روحانی با ابراز خرسندی از روند کاهشی آمار ابتلا به ویروس کرونا و همچنان فوتی‌ها در استان‌های کشور، بار دیگر بر نظارت دقیق بر رعایت اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی در کسب‌و‌کارها تاکید کرد و دستور داد که گزارش مربوط به صورت روزانه تهیه و به مراجع ذی‌ربط اعلام شود.
رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت تشویق اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را اجرا می‌کنند، دستور داد که برای تشویق واحدهای صنفی که پروتکل‌های بهداشتی را برای حفظ سلامت مردم رعایت می‌کنند با همکاری وزارت بهداشت، اصناف و دستگاه‌های دیگر تمهیدات لازم اندیشیده شود.
روحانی همچنین با دعوت دوباره از مردم برای در خانه ماندن و اجتناب از ترددهای غیر‌ضروری در سطح شهرها، ضرورت ادامه مسیر اطلاع‌رسانی درست و اقناع‌سازی مردم در پایبندی به شعار «در خانه ماندن» را مورد تاکید قرار داد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن ارائه گزارش کاملی از وضعیت ابتلا و درمان بیماران کرونایی و همچنین آمار بهبود‌یافتگان و فوتی‌ها در روز سوم اجرای طرح فاصله‌گذای هوشمند در استان‌های کشور به جز استان تهران، گفت: خوشبختانه شاهد روند کاهشی در کشور هستیم و ابتلا به ویروس کرونا نیز شیب نزولی داشته است.
سعید نمکی تاکید کرد: اگر همکاری و همراهی مردم در اجرای پروتکل‌های بهداشتی، در خانه ماندن و پرهیز از ترددهای غیرضروری در سطح شهرها ادامه یابد و همچنین با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از سوی کسب‌و‌کارها، می‌توانیم امیدوار باشیم که طی روزهای آینده در آمار ابتلا به ویروس کرونا و فوتی‌ها شاهد کاهش قابل توجهی باشیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه با همکاری همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ذی‌ربط، نظارت‌ها به صورت دقیق اعمال می‌شود، تصریح کرد: همه تلاش ما بر این است که تمام کسب‌و‌کارها با دقت و به صورت کامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
 
 

Page Generated in 0/0070 sec