printlogo


کد خبر: 218256تاریخ: 1399/1/27 00:00
دور دنیا

فراکسیون‌های شیعه به الکاظمی در تشکیل کابینه اختیار تام می‌دهند
یک منبع از نشست رهبران فراکسیون‌های شیعه در منزل رئیس ائتلاف الفتح خبر داد و گفت قرار شده است مأمور تشکیل کابینه عراق، در انتخاب وزرای خود اختیار تام داشته باشد. این منبع به شبکه خبری «رووداو» گفت این نشست در منزل العامری برگزار شده و در آن «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون، «عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت، «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر، «نصار الربیعی» از رهبران جریان صدر و سایر رهبران فراکسیون‌های شیعه حضور داشته‌اند. وی خبر داد افراد حاضر در این نشست توافق کردند به مصطفی الکاظمی برای انتخاب وزرای کابینه‌اش اختیار تام بدهند، به گونه‌ای که شرط توازن مربوط به گروه‌های سیاسی رعایت شود.
***
گشتزنی ناو هواپیمابر چین در آب‌های ژاپن
ناوگروه چین به همراه اولین ناو هواپیمابر این کشور در مناطق مجاور آب‌های ژاپن و تایوان اقدام به گشتزنی کرد. به موازات ادامه تنش‌ها در دریای چین جنوبی و تحرکات واشنگتن در منطقه، رسانه‌ها از گشتزنی دریایی «لیائونینگ» اولین ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تایوان خبر دادند. اولین ناو هواپیمابر چین در صدر یک ناوگروه دریایی این کشور شامل 5 کشتی جنگی دیگر چین، در آب‌های مجاور ژاپن و تایوان گشتزنی کرد. طبق گزارش رسانه‌ها، در حال حاضر لیائونینگ تنها ناو هواپیمابری است که در غرب اقیانوس آرام مشغول دریانوردی است و ناوهای هواپیمابر آمریکایی به دلیل شیوع ویروس کرونا در بین ملوانان‌شان فعلا در بنادر پهلو گرفته‌اند. ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» آمریکا که در جزیره گوام پهلو گرفته است، پیش‌تر اعلام کرده بود آزمایش کرونای ۵۸۵ نفر از ملوانانش مثبت شده و ۴۰۰ تن دیگر منتظر اعلام نتیجه آزمایش هستند.
***
عربستان یک شهروندش را به دلیل پروژه «ابرشهر نئوم» کشت
یک شهروند سعودی که حاضر نشد خانه خود را به دلیل پروژه احداث ابرشهر نئوم در شمال غرب این کشور تخلیه کند، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد. بن‌سلمان اواسط سال ۱۳۹۶ از آغاز طرحی «رویاپردازانه» برای ساخت یک شهر جدید نوین در شمال غرب عربستان خبر داد. ارزش این شهر نیم تریلیون دلار است که شامل بخش‌هایی از اردن و مصر نیز می‌شود. این شهر قرار است در مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع احداث شود. کارشناسان نزدیک به ولیعهد سعودی تأکید دارند مرحله نخست این طرح سال ۲۰۲۵ آماده خواهد شد.
***
یونهاپ: کره‌شمالی موشک کروز ضد کشتی شلیک کرد
ارتش کره‌جنوبی می‌گوید کره‌شمالی چند فروند موشک کروز ضد کشتی به سمت دریا شلیک کرده‌ است. منابع محلی از شلیک چندین پرتابه از سوی کره‌شمالی به سمت دریای شرقی خبر دادند. این پرتابه‌ها که احتمالا موشک‌های کروز کوتاه‌برد ضدکشتی بود، ۱۵۰ کیلومتر پرواز کرده و سپس به سطح دریا برخورد کرد. در بیانیه ارتش کره‌جنوبی آمده است: «ارتش به دقت وضعیت را برای پرتاب‌های احتمالی بیشتر زیر نظر دارد و در عین حال حالت آمادگی خود را نیز حفظ می‌کند». به نوشته یونهاپ، شلیک‌ها در آستانه سالروز تولد «کیم ایل‌سونگ» بنیانگذار فقید جمهوری خلق کره‌شمالی و همچنین انتخابات سراسری کره‌جنوبی انجام شده است.
***
افزایش تحرکات تروریست‌ها در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان
وزیرستان شمالی و جنوبی که طی ۴ سال اخیر شاهد عملیات‌های ضدتروریستی ارتش پاکستان بوده است، این روزها بازهم شاهد فعالیت‌های تروریست‌هاست. «آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان از کشته شدن 2 تروریست دیگر در عملیات ارتش پاکستان خبر داد. وی تصریح کرد: نیروهای ارتش ضمن انجام عملیات در وزیرستان شمالی موفق شدند 2 تروریست دیگر را به هلاکت برسانند. آصف غفور گفت: در این عملیات یکی از نیروهای ارتش پاکستان نیز جان خود را از دست داد با این حال عملیات علیه تروریست‌ها ادامه خواهد یافت. سخنگوی ارتش پاکستان تصریح کرد: برخی گروه‌های تروریستی در مناطق مرزی وزیرستان فعال شده‌اند ولی ما به آنها اجازه نمی‌دهیم خاک پاکستان را ناامن کنند.
***
ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته رئیس رژیم صهیونیستی به گانتس و نتانیاهو
رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای با درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی‌گانتس، رئیس ائتلاف آبی- سفید برای اعطای یک مهلت ۴۸ ساعته جهت تشکیل دولت وحدت فراگیر موافقت کرد. نتانیاهو و گانتس دوشنبه پس از مذاکرات‌شان در قدس در بیانیه‌ای اعلام کردند: در نشستی که برگزار شد، پیشرفت بزرگی در روند تشکیل دولت وحدت به دست آمد. گانتس که اخیرا نتانیاهو را به فساد متهم کرده بود، گفت: وضعیت فوق‌العاده کنونی مرا مجبور کرد از تعهدم درباره عدم مشارکت در دولت نتانیاهو صرف‌نظر کنم و با او به توافق برسم. نتانیاهو و گانتس هیچ کدام نتوانستند به حمایت کافی در کنست برای تشکیل دولت جدید دست یابند. بعد از انتخابات اخیر، رئیس رژیم صهیونیستی گانتس را مکلف به تشکیل دولت کرد اما مهلت وی دوشنبه‌شب به پایان رسید و وی نتوانست دولت تشکیل دهد.

Page Generated in 0/0052 sec