printlogo


کد خبر: 218278تاریخ: 1399/1/27 00:00
نامه مرندی به مراجع درباره روزه‌داری در روز‌های کرونایی
روزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به مراجع عظام تقلید و مسؤولان کشور درباره روزه‌داری در شرایط بحران کرونا نامه نوشت. در بخشی از نامه دکتر علیرضا مرندی آمده است:
پزشکان متفق‌القول هستند که نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه‌داری اسلامی نه‌تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند، بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان‌بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود؛ لذا کلیه افراد سالم کمتر از ۶۵ سال با رعایت موارد زیر می‌توانند روزه بگیرند:
۱- رعایت کلیه توصیه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مانند رعایت فاصله‌های اجتماعی، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، پرهیز از نزدیک شدن به بیماران کرونایی
۲- نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر
۳- استفاده از نبولایزر یا جوشاندن آب در ظروف در باز به منظور مرطوب نگه‌داشتن نسبی محیط منزل
۴- کاهش مصرف چای و قهوه و مواد شیرین و افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌جات در فاصله افطار تا سحر
۵- پرهیز از محیط‌های گرم و خشک در افراد سالمند (۶۵ سال و بیشتر)، عوامل مساعد‌کننده ابتلا به بیماری کرونا بویژه دیابت قندی، افزایش فشار خون، چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی شایع هستند و درصد قابل توجهی از سالمندان به علت کمی مراقبت‌های سلامت، از وجود این بیماری‌ها در خود بی‌اطلاعند.
مرندی همچنین در این نامه جزئیاتی از نحوه روزه‌داری بیماران و توصیه پزشکان آورده و یادآور شده این توصیه‌ها قبل از کرونا نیز وجود داشته و ربطی به شیوع این ویروس ندارد. مرندی در پایان این نامه نوشته است: روزه‌داری در شرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سال‌های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص اقدام نمایند. درباره بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته‌اند توصیه می‌شود حداقل تا ۶ هفته اقدام به روزه‌داری نکنند.

Page Generated in 0/0054 sec