printlogo


کد خبر: 218307تاریخ: 1399/1/28 00:00
دور دنیا

ورود بیش از 100 کامیون سلاح  به سوریه
روند ارسال تجهیزات نظامی ایالات متحده آمریکا به شرق و شمال شرق سوریه همچنان ادامه دارد. با وجود اینکه مسؤولان سوری بارها تأکید کرده‌اند نظامیان اشغالگر آمریکایی را از خاک خود بیرون خواهند راند، مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» اما از ورود بیش از 100 کامیون آمریکایی به خاک سوریه خبر داد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد این کامیون‌ها شامل تجهیزات نظامی و لجستیکی بوده‌اند که از طریق گذرگاه «الولید» بین مرزهای سوریه و عراق، وارد شمال شرق و شرق سوریه شدند. به گزارش این مرکز، این کامیون‌ها پس از ورود به سوریه، به پایگاه‌های ائتلاف موسوم به ضد داعش و شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»- وابسته به آمریکا- در استان‌های الحسکه و دیرالزور انتقال یافتند.
***
طرح مکرون برای آتش‌بس در جهان
رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه گفت حمایت 3 عضو از 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را برای تصویب قطعنامه‌ای جهت پایان دادن به تمام درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس در سراسر جهان به‌دست آورده است. هدف امانوئل مکرون از این اقدام، افزایش توانایی کشورهای مختلف جهان برای تمرکز روی مبارزه با همه‌گیری ویروس «کووید-۱۹» است. وی در یک مصاحبه رادیویی اظهار داشت «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس از طرح وی حمایت کرده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه افزود اکنون به دنبال جلب حمایت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه است تا این طرح به تصویب برسد. پیش از این، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در تاریخ بیست‌وسوم مارس با درخواست برای اعمال آتش‌بس سراسری در جهان، هشدار داده بود نظام سلامت در کشورهای جنگ‌زده، فرو پاشیده و تعداد کمی نیروی درمانی برای مقابله با ویروس کرونا در این کشورها حضور دارند.
***
برگزاری انتخابات پارلمانی در کره‌جنوبی
مردم کره‌جنوبی دیروز در حالی که به عنوان بخشی از تدابیر امنیتی، ماسک و دستکش داشتند، پای صندوق‌های رای رفتند تا اعضای پارلمان را انتخاب کنند؛ این یکی از نخستین انتخابات‌های سراسری است که در بحبوحه پاندمی کرونا برگزار شده است. حدود ۱۴ هزار پایگاه رای‌گیری در سراسر کره‌جنوبی پس از ضدعفونی کامل ساعت 6 صبح به وقت محلی باز شدند و رای ‌دهندگان به محض ورود باید ماسک به صورت می‌زدند و دمای بدن‌شان بررسی می‌شد. هر کسی دمای بدنش بالاتر از 5/37 درجه سلسیوس بود به اتاق ویژه‌ای راهنمایی می‌شد. تمام رای‌دهندگان هنگام رای دادن باید از مایع ضدعفونی‌کننده دست و دستکش پلاستیکی استفاده و فاصله یک متری با یکدیگر را حفظ می‌کردند. این انتخابات مشخص می‌کند کنترل پارلمان در دست چه گروهی خواهد بود و توانایی مون جائه‌این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برای پیشبرد برنامه‌اش در 2 سال پایانی دولتش از جمله سیاست‌های مالی نرم‌تر با هدف ایجاد شغل، افزایش حداقل دستمزد و ادامه همکاری مجدد با کره‌شمالی را مشخص می‌کند.
***
هند و پاکستان برخی محدودیت‌های قرنطینه را لغو می‌کنند
دولت هند روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور به صنایعی که در حومه شهرها قرار دارند اجازه می‌دهد از دوشنبه آینده فعالیت خود را آغاز کنند و کار مزارع نیز از سر گرفته شود. پاکستان نیز اعلام کرده کار صنایع کم‌خطر و فعالیت‌های عمرانی می‌تواند از سر گرفته شود. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند اظهار کرد از رنج مردم فقیر آگاه است و وزارت کشور او دیروز دستورالعمل‌هایی را ارائه کرد که اجازه از سرگیری محدود تجارت و صنعت را می‌دهند. پاکستان نیز که قرنطینه خود را 2 هفته تمدید کرده، اظهار کرده فعالیت‌های عمرانی خود را از سر خواهد گرفت.
وزیر صنایع این کشور اظهار کرد، صنایع صادراتی مانند پوشاک نیز اجازه از سرگیری تولید خواهند داشت و دولت ارزیابی‌ای از بخش‌هایی که کمترین آسیب‌پذیری را در برابر کرونا دارند، صورت داده است.
***
تشکیل یک گروه داعشی‌ زیر نظر ترکیه
روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت گروه‌های معارض سوریه موسوم به «ارتش ملی» اخیرا نشست‌هایی را با حضور سرکردگان سابق داعش در شهر تل ابیض برگزار کرده‌اند که هدف آن تشکیل گروه جدیدی تحت نظارت ترکیه و تحت پوشش ارتش ملی است. معترضان در این تجمع‌ها از گروه «الجبهه الشامیه» وابسته به گروه‌های اپوزیسیون سوریه موسوم به «ارتش ملی» خواستند اعضا و رهبران سابق داعش را بازداشت و مواخذه کنند. این تروریست‌ها چند روز پیش در شهر تل ابیض و با حمایت گروه الجبهه الشامیه نشستی را برگزار کردند.

Page Generated in 0/0047 sec