printlogo


کد خبر: 218309تاریخ: 1399/1/28 00:00
انتخابات فدراسیون فوتبال در گرو اصلاح اساسنامه
باز کردن گره کور

روند کنونی اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال حاکی از این است که حداقل ۶ ماه تا انتخابات این فدراسیون باقی مانده و چه بسا تاریخ پیشنهادی مجمع پس از این موعد باشد. در حالی که اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال با حضور مهدی محمدنبی، دبیرکل جدید روی غلتک افتاده و از چند روز قبل زمان‌بندی روند اصلاح به اطلاع فیفا رسیده است، برخی در حال گمانه‌زنی درباره تاریخ جدید برگزاری انتخابات هستند. عده‌ای معتقدند مهرماه و عده‌ای هم از برگزاری انتخابات در آبان‌ماه سال جاری خبر می‌دهند. شاید این تاریخ‌ها و گمانه‌زنی‌ها چندان بی‌راه نباشند، چرا که اظهارات دبیرکل فدراسیون فوتبال حاکی از این است که طبق روند جدید، فاصله زیادی تا آن روز و تعیین رئیس جدید برای فوتبال ایران داریم. در حال حاضر، اعضای مجمع فدراسیون فوتبال باید پیشنهادات خود را به منظور بازنگری در اساسنامه به دبیرکل ارائه دهند تا از این طریق به کمیته حقوقی و تدوین مقررات ارائه و در اساسنامه جدید لحاظ شود.
 
* بررسی پیش‌نویس اساسنامه
نبی می‌گوید پس از این مرحله، مجمع فدراسیون فوتبال به منظور ارائه پیش‌نویس اساسنامه جدید برگزار و برای اعضا تشریح خواهد شد. به گفته دبیرکل فدراسیون به علت ایرادهای فیفا، موازی با این فرآیند، باید آیین‌نامه مجزایی برای برگزاری انتخابات نیز نوشته شود که این موضوع هم در دستور کار خواهد بود.
در ادامه این فرآیند، پیشنهادات مدنظر اعضای مجمع دریافت و بعد از لحاظ در اساسنامه، راهی هیات‌رئیسه می‌شود و در صورت تایید، مجمع دیگری برای تایید اساسنامه نهایی برگزار خواهد شد. اساسنامه به اعضای مجمع ارائه می‌شود تا آخرین پیشنهادها نیز به این شکل ارائه شود و بعد از بازنگری مجدد و تایید این اساسنامه در هیات‌رئیسه، راهی مجمع فدراسیون فوتبال شود.
 
* تأیید اساسنامه جدید و تعیین تاریخ انتخابات
دومین مجمع سال جاری با هدف تایید مفاد اساسنامه و ارسال به فیفا و همین‌طور تعیین زمان انتخابات جدید این فدراسیون برگزار خواهد شد. البته پس از تایید اساسنامه، فیفا به عنوان متولی اصلی فوتبال باید این اساسنامه و همین‌طور تاریخ انتخابات را نیز تایید کند.
 
* انتخاب رئیس و اعضای هیأت‌رئیسه
پس از این مرحله، کمیته انتخابات اقدامات لازم از قبیل فراخوان و نام‌نویسی از داوطلبان را انجام خواهد داد و پس از ارائه اسناد و مدارک طبق اساسنامه جدید، مجمع انتخاباتی برگزار و رئیس و اعضای هیات‌رئیسه انتخاب خواهند شد.
 
* انتخابات چه زمانی خواهد بود؟
با نگاهی به اساسنامه کنونی این فدراسیون، می‌توان از جزئیات برگزاری مجمع مطلع شد. طبق قوانین، پس از تایید اعضای هیات‌رئیسه، دبیرکل فدراسیون فوتبال باید از ۲۵ روز قبل جزئیات و زمان برگزاری مجمع را به اطلاع اعضا برساند. اگر بین هر مجمع این فدراسیون، یک ماه فاصله وجود داشته باشد، بدون ذره‌ای اتلاف وقت و بدون توجه به جزئیاتی مانند روند بازنگری، دریافت پیشنهادات و حتی پروسه انتخابات، فدراسیون مردادماه می‌تواند انتخابات را برگزار کند اما اگر چالش‌های مربوط به این قبیل مسائل را در نظر بگیریم که شامل بررسی اساسنامه در کمیسیون‌های تخصصی دولت و اخذ مجوزهای فیفا و همین‌طور فرآیند مربوط به بررسی و تایید صلاحیت نامزدها برای شرکت در انتخابات می‌شود، فدراسیون قادر به برگزاری انتخابات در تابستان نخواهد بود.
هر چند به نظر می‌رسد این فدراسیون بتواند در مهر یا آبان امسال انتخابات را برگزار کند اما تصمیم‌گیر نهایی اعضای مجمع هستند که باید در دومین مجمع سال جاری درباره زمان دقیق انتخابات تصمیم‌گیری کنند.
تا آن زمان، حدود 6 ماه باقی مانده که در خلال آن باید درباره موضوعات مهمی از قبیل سرنوشت فصل جاری و لیگ بعدی تصمیم‌گیری شود. شرکت در انتخابی جام‌جهانی و تعیین تکلیف بدهی‌های فدراسیون نیز از دیگر برنامه‌های دبیرکل کنونی است.
 
* براتی: اساسنامه جدید فدراسیون مطابق الزامات ملی و بین‌المللی خواهد بود
رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال می‌گوید این فدراسیون برای تهیه اساسنامه منطبق بر الزامات بین‌المللی و ملی مصمم است. احمدرضا براتی درباره فرآیند اصلاح اساسنامه گفت: همان‌طور که آقای نبی، دبیرکل فدراسیون اخیرا در مصاحبه‌های خود اشاره کرده‌اند، پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون با توجه به الزامات مورد نظر فیفا در حال تهیه است و مصمم هستیم آنچه به عنوان پیش‌نویس تهیه می‌شود، ضمن رعایت الزامات بین‌المللی با مقررات داخلی و ملی نیز مطابقت داشته باشد تا حتی‌الامکان شاهد مشکلات قبلی که در سال‌های اخیر فدراسیون را به چالش می‌کشید، نباشیم. وی افزود: اخیرا جدول زمانی و مسیر تهیه و تصویب اساسنامه برای فیفا ارسال شده و ان‌شاء‌الله بر اساس برنامه ارائه شده پیش خواهیم رفت و ضمن پیشرفت کار، از طریق سایت فدراسیون در صورت لزوم موارد مربوط را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. اینکه بنده یا سایر همکاران مرتبط با موضوع، کمتر صحبت می‌کنیم به دلیل تمرکز بیشتر بر کار و پرهیز از حاشیه است، اگرنه عدم حضور ما در فضای رسانه‌ای دلیل بر عدم پیشرفت کار نیست. رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون در ادامه تاکید کرد: هرچند اساسنامه تهیه شده در نهایت باید به تصویب مجمع برسد اما با این حال و به منظور استفاده واقعی و بهینه از نظرات اعضای مجمع، اخیرا نامه‌ای به همه اعضای مجمع ارسال و درخواست شده است نظرات اصلاحی و پیشنهادی خود را در اختیار فدراسیون بگذارند تا همزمان از نظرات آنها در تهیه مهم‌ترین سند فوتبالی کشور بهره‌برداری شود. مضاف بر این، اعضای مجمع در 3 مرحله در این مسیر مشارکت و همراهی خواهند داشت. براتی تصریح کرد: تهیه و تصویب اساسنامه، فرآیند چندجانبه‌ای بین کمیته حقوقی و تدوین مقررات، هیات‌رئیسه فدراسیون، مجمع عمومی و فیفاست و اطمینان دارم مجمع در این فرآیند نقش فعال و موثری ایفا خواهد کرد.

Page Generated in 0/0058 sec