printlogo


کد خبر: 218310تاریخ: 1399/1/28 00:00
باید دید سرانجام تکلیف مسابقات فوتبال ایران چه می‌شود
جان یا جام؟

زهره فلاح زاده: با ورود ویروس کرونا به ایران و تعطیلی بسیاری از کسب‌و‌کارها و قرنطینه شدن مردم، شاید این روزها برای علاقه‌مندان به فوتبال کمی سخت‌تر هم سپری شود؛ هوادارانی که در اسفند و فروردین‌ماه عادت داشتند مهم‌ترین رویدادهای فوتبال در داخل و در اروپا و آسیا را دنبال و تماشا کنند؛ مثل مسابقات لیگ قهرمانان.
برای مثال بازی برگشت تیم‌های منچسترسیتی و رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان اروپا که هواداران در انتظار برگزاری و نتیجه آن بودند تا ببینند رئالی‌ها می‌توانند شکست دور رفت را جبران کنند یا اینکه منچستری‌ها با پپ گواردیولا که در لیگ جزیره برای قهرمان شدن ناکام بودند، کهکشانی‌ها را از دور مسابقات حذف می‌کنند. یا لیگ برتر خودمان و بازی مهم بین استقلال و فولاد که اگر آبی‌ها پیروز می‌شدند، به رتبه دوم جدول قدم می‌گذاشتند یا بازی مهم‌تر در جام حذفی بین استقلال و سپاهان که یک مدعی قهرمانی از گردونه این رقابت‌ها حذف می‌شد. از سویی طرفداران پرسپولیس هم با توجه به اختلاف ۱۰ امتیازی تیم‌شان با رقبا، در انتظار بالا بردن جام و پوکر قهرمانی بودند.
اما حالا فوتبالی وجود ندارد که هواداران بخواهند در این دوران با آن سرگرم شوند و بازی‌های تیم‌شان را دنبال کنند.
از طرفی تیم‌های باشگاهی ایران با شیوع کرونا هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند. آنها از یک طرف تمریناتی را به صورت مجازی برای بازیکنان خود در نظر گرفته‌اند و از طرف دیگر اگر کرونا همچنان با شیب تندی مردم را مبتلا کند، ممکن است مسابقات به طور کلی لغو و تعطیل شود که آن‌ وقت این تمرینات به کار هیچ کدام از آنها نمی‌آید. در واقع در حال حاضر تیم‌های فوتبال در بلاتکلیف‌ترین حالت خود به سر می‌برند.
این بلاتکلیفی تا حدی است که حتی روز سه‌شنبه کنفدراسیون فوتبال آسیا به تمام فدراسیون‌های کشورهای این قاره نامه زد و اعلام کرد همه بازی‌ها در ماه‌های مه ‌و ژوئن (‌تا اواسط تیر) تا اطلاع ثانوی عقب می‌افتد. پیش از این هم اعلام شده بود مسابقات انتخابی جام‌جهانی تا ماه سپتامبر برگزار نمی‌شود.
البته در نامه جدیدی که کنفدراسیون آسیا به فدراسیون‌ها داده است، اشاره شده این نهاد وضعیت فعلی کشورها را تحت بررسی قرار می‌دهد و برای تعویق یا انتخاب تاریخ جدید برگزاری مسابقات باشگاهی مثل لیگ قهرمانان آسیا از فدراسیون‌ها مشورت می‌گیرد.
حالا باید دید شرایط کشور با توجه به اینکه ستاد مبارزه با کرونا تا پایان اردیبهشت‌ماه تمام مسابقات ورزشی را تعطیل کرده است، در آینده چگونه خواهد بود.
بدیهی است در صورت برگزاری بازی‌ها، باید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال حداقل از ۳ هفته قبل به باشگاه‌ها اعلام کنند تا تیم‌ها تمرینات گروهی خود را پیش از شروع مسابقات از سر بگیرند. از طرفی چون AFC تا اواسط تیرماه مسابقات را لغو کرده، بسیار بعید است در خردادماه لیگ برتر ایران هم ادامه پیدا کند.
پرسش این است: آیا لیگ برتر ایران لغو می‌شود یا به اصرار برخی‌ تیم‌ها هر طور شده خردادماه برگزار می‌شود؟
حتی شنیده شده ممکن است بازی‌ها در این ماه برگزار شود اما بدون تماشاگر باشد. این شایعات در حالی شنیده می‌شود که کشورهای اروپایی هیچ صحبتی درباره تاریخ احتمالی شروع لیگ‌های خود نمی‌کنند.
به هر حال در صورت برگزاری بازی‌ها از اواسط خرداد‌ماه در ایران، ۹ مسابقه به صورت فشرده برگزار می‌شود و از طرفی تیم‌ها باید در جام حذفی هم شرکت کنند که این فشار زیادی را بر بازیکنان تحمیل می‌کند. این را هم در نظر بگیریم که لیگ فصل بعد هم طبق برنامه هر سال باید از مرداد یا شهریور‌ماه شروع ‌شود که در صورت برگزاری ادامه مسابقات لیگ نوزدهم، برگزاری لیگ بیستم در تاریخ مقرر هم در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

Page Generated in 0/0054 sec