printlogo


کد خبر: 218323تاریخ: 1399/1/28 00:00
اصناف تهرانی برای ثبت‌نام و قبول پروتکل کرونایی وزارت بهداشت و آغاز فعالیت خود فقط تا امشب فرصت دارند
فاز جدید دوگانه سلامت - معیشت!
روحانی: هم با بیماری مقابله می‌کنیم هم با بیکاری

گروه اجتماعی: متقاضیان آغاز فعالیت کسب‌وکار و مشاغل در تهران فقط تا امشب فرصت دارند در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند، اگرنه اجازه بازگشایی کسب‌وکار خود را نخواهند داشت.
به گزارش «وطن امروز»، اکثر کسب‌وکارها در تهران در هفته جاری تعطیل بودند و هیچ فروشگاه و مغازه‌ای به غیر از فروشگاه‌های مواد غذایی فعالیت نمی‌کردند اما پایتخت شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری کرد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند از شنبه هفته آینده با بازگشایی کسب‌وکارها در تهران ترافیک بشدت افزایش خواهد یافت و موج جدیدی از شیوع کرونا شکل خواهد گرفت. البته از شنبه همه کسب‌وکارها اجازه فعالیت نخواهند داشت. اصنافی مانند آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی و گیم‌نت‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخرها و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی و سینماها همچنان تعطیل خواهند بود و بقیه اصناف فقط با ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت و پذیرفتن پروتکل بهداشتی اجازه فعالیت خواهند یافت. کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ شماره 5 خود درباره طرح فاصله‌گذاری هوشمند، از کسبه و اصنافی که در مقابله با کرونا کم‌خطر اعلام شده‌اند و علاقه‌مند به شروع فعالیت هستند، مؤکداً خواست به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنند.
در این اطلاعیه اشاره شده کسب‌وکارهای کم‌ریسک در تهران از شنبه 30 فروردین بازگشایی می‌شوند. در اطلاعیه فوق آمده است: مجددا تاکید می‌شود در خانه بمانید؛ مگر اینکه به اضطرار مجبور به ترک خانه به صورت موقت شوید؛ در این صورت حتما رعایت و اجرای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را برای عدم ابتلا به کرونا کاملا جدی بگیرید.
در بندهای دیگر اطلاعیه آمده است: اصنافی که در مقابله با کرونا کم‌خطر اعلام شده‌اند و علاقه‌مند به شروع فعالیت هستند تنها تا ساعت 24 روز پنجشنبه 28 فروردین فرصت دارند در سامانه  salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و پس از تکمیل فرم تعهد، اخذ مجوز و تایید تعهدنامه مبنی بر الزام به رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی و دریافت کد می‌توانند شروع به فعالیت کنند.
تاکید می‌شود اعمال قانون بر اصناف کم‌خطر که مبادرت به شروع کار بدون اخذ تعهد و دریافت کد کنند یا با بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل بهداشتی منجر به شیوع کرونا شوند، توسط دستگاه‌های نظارتی به صورت قاطع صورت خواهد گرفت.
بازرسان اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی و بازرسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه سایر عوامل نظارتی نسبت به نظارت بر حسن اجرای شروع به فعالیت واحدهای صنفی کم‌خطر در شیوع کرونا و اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب و متعهد شده، اقدام و اعمال قانون در برابر خاطیان خواهند کرد. 
 
* دوگانه سلامت / معیشت
جان یا نان؟ سلامت یا معیشت؟ بیماری یا بیکاری؟ دولت برای اجرای فاز دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و بازگشایی کسب‌وکارها و اقناع جامعه، دوگانه جان و نان را به وجود آورد. دولتی‌ها اعلام کردند وضعیت اقتصادی به‌گونه‌ای نیست که کشور را به علت کرونا تعطیل کنند. مبارزه با بیماری همزمان با آغاز فعالیت اقتصادی طرحی است که دولتی‌ها بر آن اصرار دارند و هشدارهای جامعه پزشکی درباره شیوع موج جدید ابتلا به کرونا نیز مانع از بازگشایی مشاغل نشده است. روحانی دیروز به این مساله اشاره کرد و گفت: ما هم با بیماری مبارزه می‌کنیم و هم بیکاری. وی گفت: امروز مهم‌ترین مسأله و دغدغه مردم ما سلامت و معیشت است. ما باید کاری کنیم که همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم و اگر بتوانیم این دیدگاه جامع را بخوبی اجرایی و عملیاتی کنیم، ان‌شاءالله قدم به قدم می‌توانیم شرایط کشور را به سمتی هدایت کنیم که برای مردم ما مطلوب باشد. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه  برای نخستین‌بار است که یک بیماری نامش تبدیل به یک معیار تاریخی برای محاسبات شده است و به دوران قبل و پساکرونا تقسیم شده است، تصریح کرد:  امروز مهم است که در دوران کرونا چگونه با این بیماری مقابله کنیم و بعد از پایان دوران چگونه مسائل اقتصاد را سامان دهیم.
روحانی خاطرنشان کرد: برای موفقیت در این امر، دولت، همه قوا و ارکان کشور باید در کنار یکدیگر باشند. یک وظایفی برعهده دولت، یک وظایفی برعهده بخش‌های دیگر حاکمیتی و بخش‌های مهمی هم برعهده مردم است. دولت باید افراد مبتلا به بیماری را شناسایی و به بیمارستان‌ها هدایت کند؛ به سمت مراکز بهداشتی تا بیماری آنها به بخش‌های دیگر جامعه سرایت ندهد؛ وظیفه دیگر دولت مراقبت و پرستاری از بیماران است. 
رئیس‌جمهور اظهار داشت: مواد غذایی مورد نیاز مردم در طول این مدت تامین شده است و زمانی نبوده که مردم به فروشگاه‌ها مراجعه کنند و با قفسه خالی مواجه شوند و بیان شود که بروید و 2 روز دیگر مراجعه کنید، در صورتی که بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان بودند.
وی با اشاره به اینکه یکی از افتخارات بخش پزشکی این است که هیچ کجا بیماری که نیازمند تخت درمانی بوده به در بسته نخورده است، بیان داشت: کادر پزشکی ما در این مقطع تاریخی از پایان بهمن تا امروز بخشی سرافزار در برابر مردم است. ما در تاریخ بسیار سرافرازیم. کشورهایی داریم که تخت داشته اما پرستار و پزشک نداشته‌اند. ما حتی یک نمونه سراغ نداریم که کسی به بیمارستان مراجعه کند و او را برگردانده باشند یا تخت نیاز داشته باشد یا به خاطر فقر مالی بستری نشود. دولت حتی اعلام کرده است خدمات درمانی اتباع خارجی که به طور قانونی در کشور ما زندگی می‌کنند، رایگان انجام شود. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در کشورمان درمان این بیماری به صورت رایگان بوده است، اظهار داشت: وظیفه دیگر دولت تامین نیازمندی‌های پزشکی بوده که در این بخش همه به میدان آمدند و در ماسک‌های ویژه N95، لباس مخصوص (گان) و دارو هیچ نیازمندی نیست و روزانه تامین می‌شود. وظیفه دیگر دولت تامین مایحتاج مردم است.
وی بیان داشت: بیشتر موارد بهداشتی مورد نیاز هم در اختیار مردم است، در مواد ضدعفونی مشکلی وجود ندارد البته در برخی موارد مانند ماسک شاید به اندازه کافی موجود نباشد که در این‌باره در هفته‌های آینده با افزایش تولید این مشکل حل خواهد شد. همه در این دوران به صحنه آمدند. امسال در بخش کشاورزی شرایط ما از سال‌های قبل بهتر است.
وی تاکید کرد: در زمینه تولیدات زراعی پیش‌بینی‌ها این است که  این سال 5/3 تا ۴ درصد افزایش تولید داشته باشیم. در زمینه گندم پیش‌بینی شده است ۱۴ میلیون تن گندم تولید شود که هر چه مورد نیاز مصرفی کشور در بخش‌های مختلف است، تامین می‌شود.
***
[خواهش وزارت بهداشت از اصناف]
اطلاعات اصنافی که در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام می‌کنند به سازمان مالیات داده نمی‌شود. معاون بهداشت وزیر بهداشت در این باره گفت: پروتکل‌های بهداشتی 3 قسمت دارد؛ یکی مربوط به محیط کسب‌و‌کار، یکی مربوط به کارکنان و سومین قسمت نیز مربوط به دریافت‌کنندگان کالاها و خدمات است. باید توجه کرد که بازگشایی صنوف به معنی عادی شدن شرایط نیست و به این معنی نیست که بیماری را مهار کرده‌ایم. بازگشایی صنوف را در کنار فعالیت اقتصادی و تامین معیشت مردم، با توجه به کاهش ریسک ابتلا مدیریت می‌کنیم. بنابراین هرگونه سهل‌انگاری می‌تواند منجر به شیوع مجدد بیماری شود.
علیرضا رئیسی تاکید کرد: متاسفانه در زمینه ثبت صنوف در فضای مجازی شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه این ثبت‌نام مربوط به مالیات است اما ما در این سامانه هیچ کد اقتصادی از کسی دریافت نمی‌کنیم و هیچ ربطی به مالیات و... ندارد و صرفا در حوزه بهداشت اقدام می‌کنیم که برای ارسال و رعایت پروتکل‌هاست. خواهش می‌کنیم اصناف حتما ثبت‌نام کنند تا کد بازگشایی را دریافت کرده و ما برای‌شان پروتکل‌ها را ارسال کنیم. متاسفانه طبق معمول یکسری نگرانی برای افراد ایجاد کردند و بحث ثبت‌نام در سامانه را به مالیات ربط دادند اما در این زمینه صرفا دیدگاه‌مان سلامت مردم است و حتی اعلام کردیم که مشاغل خانگی و صنوف بدون پروانه هم ثبت‌نام کنند تا پروتکل‌های به دست‌شان برسد. اگر نیاز به تمدید باشد، مهلت ثبت‌نام را تمدید می‌کنیم اما اینطور نیست که مرتبا تمدید شود.

Page Generated in 0/0060 sec