printlogo


کد خبر: 218336تاریخ: 1399/1/28 00:00
اخبار

11 هزار کادر درمانی ارتش در خط مقدم مقابله با کرونا
امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت 29 فروردین، روز ارتش و حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی پیام تبریکی صادر کرد. در بخشی از پیام تبریک فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران آمده است: ارتش جمهوری اسلامی ایران سال 98 را در حالی به پایان رساند که مردم ایران، دچار بلای ویروس کرونا، نیازمند کمک بودند؛ ارتش یکبار دیگر با چهره «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» در جبهه «ارتش فدای ملت» صادقانه وارد شد و این‌بار بیش از 11 هزار کادر پزشکی و درمانی ارتش در خط مقدم قرار گرفتند و همه ارتش و خانواده‌های آنها نیز در پشتیبانی از آنها مخلصانه و ایثارگرانه وارد شدند.
***
بغداد در پی متقاعد کردن آمریکا برای ادامه معافیت از تحریم ایران
وزارت برق عراق خبر داد بغداد طرف آمریکایی را قانع خواهد کرد معافیت عراق از واردات برق و گاز ایران را تمدید کند. وزارت برق عراق دیروز خبر داد این کشور در حال حاضر به خطوط تولید ملی در زمینه انرژی برق، متکی است. «احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق در این زمینه گفت: «تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران که به موجب آن، بر واردات برق و گاز از ایران تأثیر می‌گذارد، مدت آن 6 ماهه بود و هر بار کاهش یافت تا اینکه به ۳۰ روز رسید». العبادی به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت که وزارت برق عراق، از طریق یک هیأت مذاکره‌کننده به ریاست یکی از مشاوران نخست‌وزیر، طرف آمریکایی را در جریان اقدامات فنی قرار داده است. وی خبر داد، طرف آمریکایی می‌خواهد بداند میزان جدیت طرف عراقی و وزارت برق این کشور در زمینه متنوع کردن منابع تأمین انرژی این کشور و استفاده از انرژی‌های جایگزین مانند استفاده از انرژی خورشیدی تا چه میزان است. این مسؤول عراقی در پایان خاطرنشان کرد، توضیحات ما، طرف آمریکایی را قانع خواهد کرد معافیت عراق از واردات برق و گاز ایران را تمدید کند.
***
هشدار سناتور آمریکایی درباره تأثیر تحریم‌ها بر گسترش شیوع کرونا
کریس مورفی، سناتور آمریکایی در یک کنفرانس خبری با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا مانع ارسال تجهیزات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه به ایران در پی شیوع ویروس کرونای جدید شده است، گفت: اگر رشد و گسترش این بیماری همه‌گیر در ایران ادامه پیدا کند، منجر به جان باختن مردم بی‌گناه خواهد شد و این در نتیجه سیاست آمریکا خواهد بود که به منافع امنیت ملی کشور ما تعلق ندارد. مورفی همچنین در این باره گفت: به خاطر بسپارید اگر ما [این بیماری را] در آنجا شکست ندهیم، در اینجا هم شکست نداده‌ایم. این ویروس مرزی نمی‌شناسد. اینکه حتی به مخالفان‌مان کمک کنیم بر این بلا غلبه کنند، سیاست خوبی در زمینه سلامت عمومی است. بر اساس این گزارش، اظهارات مورفی در پی این مطرح می‌شود که دولت آمریکا از ابتدای شیوع ویروس کرونای جدید در ایران، تاکنون با درخواست بین‌المللی برای لغو یا تسهیل تحریم‌های اقتصادی که بر ایران اعمال کرده، موافقت نکرده است.
***
واکنش ظریف به قطع کمک‌های مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت
وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی تاکید کرد اقدام بی‌شرمانه آمریکا مبنی بر قطع کمک ‌مالی به سازمان جهانی بهداشت که منجر به کشته شدن مردم می‌شود، ننگی است که در اذهان خواهد ماند. محمدجواد ظریف روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: «جهان در حال یادگیری چیزی است که ایران در تمام مدت می‌دانسته و تجربه می‌کرده است: زورگویی، تهدید و گزافه‌گویی‌های خودستایانه آمریکا تنها یک اعتیاد نیست. این کار مردم را می‌کشد». وی در ادامه توئیت نوشت: «اقدام بی‌شرمانه قطع کمک‌رسانی مالی به سازمان جهانی بهداشت در پی شیوع ویروس همه‌گیر همانند «فشار حداکثری علیه ایران» ننگی است که در اذهان خواهد ماند».
***
مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول:
درخواست ایران در حال ارزیابی است
یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول خبر داد درخواست اخیر وام اضطراری ایران هنوز در حال بررسی است. به گزارش ایسنا، مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول به این خبرگزاری گفته است این نهاد هنوز در حال ارزیابی درخواست وام اضطراری ایران به مبلغ 5 میلیارد دلار است. «جهاد آژور» در این باره گفت: ما [از ایران] درخواست کمک دریافت کرده‌ایم و به دلیل اینکه اخیرا تعامل محدودی با ایران داشته‌ایم، روند کسب اطلاعاتی که برای ارزیابی این درخواست نیاز داریم زمانبر است. 
***
آیین بزرگداشت امام خمینی(ره) امسال در حرم مطهر برگزار نمی‌شود
آیین بزرگداشت امام خمینی(ره) در سی‌ویکمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی روز ۱۴ خرداد در حرم امام(ره) برگزار نمی‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) که در جمع نمایندگان دستگاه‌ها و روسای کمیته‌های اصلی این ستاد سخن می‌گفت، با اشاره به شیوع کرونا و ضرورت رعایت مقررات و دستورالعمل‌های بهداشتی افزود: با توصیه آقای حاج سیدحسن خمینی و پس از رایزنی با دفتر مقام معظم رهبری و مشورت با ستاد ملی مقابله با کرونا به این جمع‌بندی رسیدیم با ادامه این وضعیت، برنامه بزرگداشت امام در روز چهاردهم خرداد را همانند سال‌های گذشته در حرم مطهر برگزار نکنیم. در عین حال هم نباید غافل شویم ماه خرداد، ماه مناسبت‌های مرتبط با حضرت امام است. اگر اجتماع بزرگی در حرم نمی‌شود ولی تبیین ابعاد شخصیت امام و آثار و سیره عملی آن حضرت ضرورت روزافزون جامعه‌ است.

Page Generated in 0/0058 sec