printlogo


کد خبر: 218352تاریخ: 1399/1/30 00:00
در گفت‌وگو با «شهر فرهنگ» مطرح شد
روایت وزیر ارشاد از اوضاع کرونایی اصحاب فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه طی این 2 ماه پا به پای ملت ایران خوب پیش آمدند؛ قوی، محکم، جدی و مسؤولیت اجتماعی را خوب ادا کردند.
به گزارش «وطن امروز»، سیدعباس صالحی در برنامه «شهر فرهنگ» که به موضوع «فرهنگ و هنر در روزگار کرونا» اختصاص داشت، به برخی موارد پاسخ گفت. صالحی گفت: ما در سال 1398 حدود 124 میلیارد تومان در نمایشگاه کتاب فروش داشتیم، بنابراین ناشران توقع داشتند و برای سال جاری کتاب چاپ کردند تا در نمایشگاه سال 99 نیز به میدان بیایند و کتاب‌های خود را عرضه کنند که اینگونه نشد.
وزیر ارشاد اضافه کرد: در عرصه‌های دیگر هنر نیز ما شاهد تعطیلی‌هایی بودیم، مثلاً 80 سالن تئاتر یا 300 گالری هنرهای تجسمی که تعطیل هستند، البته روز شنبه (امروز) قرار است شروع به کار کنند. حتی خانه‌های مد و لباس که شامل 500 مؤسسه هستند عملاً تعطیل شده بودند، 6 هزار آموزشگاه هنری که 30 هزار شغل را تأمین می‌کردند تعطیل بودند، بنابراین دامنه وسیعی از خسارات را شاهد هستیم.
وی در پاسخ به اینکه وجه مشترک نامه‌های ارسالی به شما از سوی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه معیشتی بوده، آیا می‌توانید کمکی داشته باشید؟ گفت: بحث بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه 2 شاخه دارد؛ اول اینکه این درد قدیمی است بخش قابل توجهی از اهالی این عرصه شغل ثابتی ندارند و بخش وسیعی شغل‌های فصلی و کوتاه‌مدت دارند. حالا به این مشکل قدیمی، مشکل دیگری هم اضافه شده و آنکه افرادی که کار هم داشتند، به اعتبار مشکلات آخر سال کار آنها نیز تعطیل شد. مثل تئاتر، موسیقی و... در واقع همه فضاهای فرهنگی در تعطیلی به سر می‌برد اما برخی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه بیکاری موقت فصلی داشتند که کرونا هم بر این بیکاری افزوده شد. 
صالحی گفت: 4 هزار محموله پستی به مناطق روستایی ارسال شد. حتی در پویش کتابخوانی هم 236 هزار نسخه کتاب به فروش رفت، آن هم در کمتر از یک ماه، هرچند ما پویش‌های دیگری را از سوی نهاد کتابخانه‌ها داشتیم که با اقبال وسیع مواجه شد. در حوزه هنر هم اینگونه بود؛ پخش آنلاین 20 تئاتر در تهران و استان‌ها،‌ اجرای 20 کنسرت آنلاین در تهران و 25 کنسرت در استان‌ها، اجرای قطعات ارکستر ملی و سمفونیک، تولید 50 اثر هنری در حوزه‌های موسیقی، شعر و... که همچنان ادامه دارد. این نشان می‌دهد هنرمندان با تولیدات هنری خود به خانه مردم آمدند.

Page Generated in 0/0057 sec