printlogo


کد خبر: 218357تاریخ: 1399/1/30 00:00
در اوج تنش میان ترامپ و فرمانداران ایالت‌ها بر سر مسؤولیت پایان قرنطینه اتفاق افتاد
نافرمانی مسلحانه کرونایی
بعد از آمریکا، 4 کشور اروپایی پیشتازان کرونا در دنیا هستند

گروه بین‌الملل: دیروز آمار مبتلایان به کرونا در دنیا براساس اعلام رسمی دولت‌ها به 2192469 نفر و تعداد تلفات هم به 147360 نفر رسید. بر همین اساس تعداد افرادی که از کرونا جان سالم به در برده و بهبود یافته‌اند به 554232 نفر رسید. 
بر همین اساس، آمریکا همچنان درگیرترین کشور در موضوع کروناست و تعداد مبتلایان به این ویروس در این کشور تا عصر دیروز 678210 و تعداد تلفات هم 34641 نفر شد. بعد از آمریکا هم به ترتیب 4 کشور اروپایی  اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان رتبه‌های دوم تا پنجم را در اختیار دارند. 
در آمریکا همچنان دعوای ترامپ و فرمانداران بر سر مسؤولیت لغو قرنطینه ادامه دارد. هفته پیش ترامپ بعد از افزایش انتقادات رسانه‌ای به وی درباره نحوه مدیریت کرونا در این کشور، ناگهان اعلام کرد مسؤولیت لغو قرنطینه با رئیس‌جمهوری است نه فرمانداران. این در حالی بود که وی چند هفته پیش از فرمانداران ایالت‌ها خواسته بود قرنطینه را اجرا و به مسؤولیت خود عمل کنند. نکته‌ای که هفته پیش مطرح شد این بود که بر اساس قانون اساسی آمریکا، فرمانداران مسؤولیت لغو قرنطینه را برعهده دارند، چرا که قانون آنها را مسؤول جان شهروندان ایالت‌ها معرفی کرده است. 
حالا برخی ایالت‌ها برای فشار به واشنگتن، اقدام به سازماندهی تظاهرات  کرده‌اند. کلید این اعتراضات از میشیگان زده شد؛ جایی که به گزارش رسانه‌ها هزاران فرد مسلح با به دست گرفتن پرچم‌هایی که نمایانگر حمایت آنها از جنبش برتری‌طلبان سفیدپوست بود در مقابل ساختمان پارلمان ایالتی میشیگان تجمع و مخالفت خود را با قوانین سرسخت قرنطینه و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ابراز کردند. به گزارش «وطن امروز»، به نظر می‌رسد تیم کاخ سفید مشغول ارزیابی نتایج اعتراضات میشیگان از بیم تسری یافتن آن به سایر ایالات آمریکا هستند. این کار می‌تواند بنیانگذاری رسمی خطرناکی در ساختار قدرت آمریکا باشد؛ مسلح بودن تعداد زیادی از معترضان هم پدیده نوینی در اعتراضات خیابانی شیکاگو بود که مشابه آن را قبلا فقط در لیبی و سودان مشاهده کرده بودیم. اگرچه این لشکرکشی خیابانی کشته‌ای برجای نگذاشت و به خشونت کشیده نشد اما تضمینی وجود ندارد اوضاع همیشه بر همین منوال باشد. 
بر اساس این گزارش، معترضان آمریکایی با تجمع مقابل ساختمان پارلمان ایالتی میشیگان از گرچن ویتمر، فرماندار دموکرات این ایالت درخواست کردند به سفارشات اکید در خانه بمانید پایان دهد، زیرا اینگونه قوانین، آزادی‌های آنها را محدود می‌کند و تأکید داشتند افراد به اندازه کافی باهوش هستند که بتوانند برای خودشان تصمیم‌گیری کنند.
معترضان خشمگین آمریکا با تکان‌ دادن پرچم‌های خود از پنجره‌های خودروهای‌شان شعارهایی را علیه سیاست‌های قرنطینه فرماندار میشیگان سرمی‌دادند و راه‌بندان سنگینی ایجاد کرده بودند.برخی از این معترضان تأکید داشتند که ترجیح می‌دهند بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست بدهند تا اینکه شاهد فلج شدن کسب‌وکارهای خرد و تعطیلی اجباری باشند.
برخی معترضان که بسیاری از آنها در اقدامی اعتراضی ماسک‌های پزشکی محافظتی به صورت نداشتند و برخی نیز مسلح به تفنگ‌های شکاری بودند، با به دست گرفتن پوسترهای انتخاباتی ۲۰۲۰ فریاد می‌زدند: آزاد زندگی کنید یا بمیرید.بسیاری از معترضان تأکید داشتند که تعطیلی فروشگاه‌ها، گلخانه‌ها، آرایشگاه‌ها، شرکت‌های محوطه‌سازی و ممنوعیت قایقرانی و ماهیگیری، موجب بروز خشم آنها شده است.
ویتمر، فرماندار میشیگان در اظهاراتی انتقادی تأکید کرد که معترضان با نزدیک شدن به یکدیگر و دست زدن به هم، خود و دیگران را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار داده‌اند.
تظاهرات در میشیگان در واکنش به فرمان اجرایی ویتمر در تحمیل یکی از سخت‌ترین و شدیدترین مجموعه اصول قرنطینه در آمریکا برگزار شده است.
ایالت میشیگان بعد از نیویورک، نیوجرسی و ماساچوست جزو‌ آن دسته از ایالاتی در آمریکا محسوب می‌شود که بالاترین میزان ابتلا به کرونا در این کشور را دارد.
 
* ترامپ: استراتژی دولتم صدها هزار نفر را از مرگ نجات داد
ترامپ همچنان به تعریف از خود ادامه می‌دهد. مهم نیست در نیویورک گورهای دسته‌جمعی میزبان شهروندان نیویورکی باشد یا کادر درمان این کشور همچنان با کمبود تجهیزات پزشکی مواجه باشد. آخرین تمجیدهای ترامپ از خود، سخنان عصر پنجشنبه وی بود که در کنفرانس خبری روزانه‌اش گفت: به کمک استراتژی دولت من در مقابله با کرونا، جان صدها هزار نفر حفظ شد. وی افزود: افزایش تست ابتلا به کرونا اجازه خواهد داد اقتصاد بتدریج بازگشایی شود و از مرحله‌ای به مرحله دیگر برویم و آمریکا از مرحله اوج شیوع ویروس کرونا عبور کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: دولت من در حال صدور دستورالعمل فدرال جدیدی است که بر اساس آن به فرمانداران اجازه می‌دهد رویکرد مرحله‌ای حساب‌شده‌ای برای بازگشایی ایالت‌های‌شان اتخاذ کنند. این راهبرد بر اساس اطلاعات قابل راستی‌آزمایی است. 
ترامپ گفت که به هر ایالت اجازه داده خواهد شد متناسب با شرایطش طرح بازگشایی اقتصاد خود را به پیش ببرد و کارشناسان‌مان معتقدند هم‌اکنون زمان بازگشت زندگی اقتصادی فرا رسیده است.
طبق راهکارهای ترامپ، در مرحله اول بازگشایی اقتصادی ممنوعیت اجتماع بیش از 10 نفر از مردم برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی ضروری خواهد بود. سفرهای غیرضروری باید به حداقل برسد، دورکاری باید تشویق شود و مناطق عمومی در ادارات باید بسته شود. مدارس در مرحله اول بسته خواهد بود ولی اماکن عمومی مثل سینماها، رستوران‌ها، استادیوم‌های ورزشی و مکان‌های مذهبی با رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی باز خواهد شد.
مرحله دوم در مناطقی اجرا می‌شود که موارد ابتلا به کرونا در آن افزایش دوباره نداشته است و طبق آن گردهمایی بیش از 50 نفر ممنوع خواهد بود. سفرهای غیرضروری می‌تواند آغاز شود و مدارس و اردوگاه‌های جوانان می‌توانند دوباره باز شوند. بیمارستان‌ها می‌توانند جراحی‌های غیرضروری انتخابی را انجام دهند. این جراحی‌ها برای درآمد بیمارستان‌ها ضروری هستند.
در مرحله سوم کارگران به تعداد نامحدود می‌توانند بر سر کارهای خود حاضر شوند ولی برای جلوگیری از گسترش دوباره کرونا، اقدامات بهداشتی باید افزایش یابد و فاصله ایمن بین آنها باید رعایت شود.
 
* طرح تخلیه اضطراری کاخ سفید
ترامپ در حالی از بازگشایی کسب و کارها در آمریکا دفاع می‌کند که به نوشته مجله نیوزویک، مقامات آمریکایی در رابطه با همه‌گیر شدن کرونا یگان ویژه‌ای را بسیج کردند که وظیفه آن از جمله تخلیه احتمالی دولت ایالات متحده از واشنگتن است. به گزارش اسپوتنیک، پیش از این، موریل بوزر، شهردار محله  کلمبیا در پایتخت آمریکا، وضعیت اضطراری را برای یک ماه دیگر تمدید کرده بود که به دلیل تعداد فزاینده موارد ابتلا به کروناست. این نگرانی وجود دارد که شیوع کروناویروس در واشنگتن به چنان مقیاسی برسد که عملکرد عادی دولت را غیرممکن کند.
گفته می‌شود یگان ویژه مشترک متشکل از 10 هزار نیروی امنیتی 16 مارس تشکیل شده است. علاوه بر محافظت از پایتخت ایالات متحده در برابر دشمن احتمالی، این یگان باید آماده انتقال نه‌تنها کاخ سفید، بلکه سایر نهادهای کلیدی به مکانی امن باشد. در مقاله منتشره آمده است ساختمان ویژه به هلیکوپترهای Black hawk از گردان هوایی 106 مجهز شده که به طور خاص برای تخلیه طراحی شده است. افسران این واحد تأیید کردند در حال مطالعه یک طرح جامع تخلیه اضطراری هستند که مربوط به رهبری پنتاگون است. تخلیه رهبران غیرنظامی در پروتکل الحاقی Atlas شرح داده شده است و علاوه بر این سناریوهای محرمانه  دیگری نیز وجود دارد.
 
* کاسبی کرونایی داماد ترامپ
داماد ترامپ که عنوان مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا را هم یدک می‌کشد. یکی از معدود افرادی است که این روزها کار و بارش سکه است. این موضوع در آمریکا سبب اعتراض شماری از نمایندگان مجلس سنا شده است. گروهی از نمایندگان مجلس سنا با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید مدعی شده‌اند جرد کوشنر، مشاور و داماد رئیس‌جمهور آمریکا با سوءاستفاده از بحران شیوع کرونا درصدد افزایش ثروت شرکت‌هایش برآمده است. 
سناتورهای آمریکایی نوشته‌اند هدف‌شان از نگارش این نامه ابراز نگرانی از گزارش‌هایی است که مدعی وجود تعارض منافع مالی در میان برخی اعضای کارگروه مبارزه با کرونا در کاخ سفید شده‌اند.
نگارندگان نامه به طور خاص به نفوذ جرد کوشنر در میان اعضای این کارگروه اشاره کرده و نوشته‌اند: مردم آمریکا نباید از این بابت نگرانی داشته باشند که تصمیم‌های اقتصادی و سلامت در خفا توسط مقام‌هایی اتخاذ می‌شود که تحت تأثیر ارتباطات مالی و شخصی خودشان قرار دارند. سناتورهای آمریکایی نوشته‌اند مهم‌ترین نگرانی آنها گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد کوشنر اقدام به راه‌اندازی یک کارگروه در سایه با هدف هماهنگ‌سازی اقدامات بخش خصوصی در ارتباط با کرونا کرده است.
در ادامه نامه نمایندگان مجلس سنا آمده است: کارگروه زیرمجموعه کوشنر ظاهراً نمایندگانی از چندین شرکت خصوصی را شامل می‌شود و گزارش‌ها حاکی است که آنها در تلاشند موفق به عقد قرارداد با دولت در جهت مبارزه با کرونا شوند. 
۳ سناتور آمریکایی از آنچه به گفته آنها نفوذ مخرب کوشنر و اعضای کارگروه او روی سیاست‌گذاری‌های کاخ سفید برای مقابله با بیماری کرونا است نیز ابراز نگرانی کرده‌اند. طبق این گزارش، کوشنر به عنوان مثال نقش عمده‌ای در خریداری دستگاه‌های تنفس مصنوعی و تجهیزات حفاظت شخصی برای ایالت‌های نیازمند این تجهیزات داشته است.
به نظر می‌رسد شماری از شرکت‌هایی که کوشنر با آنها ارتباط دارد از سیاست‌ها و تصمیم‌های کاخ سفید در ارتباط با مبارزه با شیوع کرونا منتفع شده‌اند.  به عنوان مثال، مقام‌های دولت ترامپ شرکت Oscar Insurance Corporation را که توسط برادر کوشنر تأسیس شده و خود او هم سابقاً مالک آن بوده، برای راه‌اندازی وب‌سایتی که مردم را به مراکز اخذ تست کرونا راهنمایی می‌کند انتخاب کرده‌اند.
 
* بانک مرکزی آمریکا: بهبود وضعیت اقتصادی چند سال طول می‌کشد
جان ویلیامز، رئیس بانک مرکزی نیویورک بامداد دیروز در یک کنفرانس ویدئویی گفت، بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا که از شیوع ویروس کرونا آسیب‌دیده، اگر بیشتر به طول نینجامد، دست‌کم یک تا 2 سال زمان می‌برد. وی تصریح کرد: احتمالا یکی، دو سال یا چند سال طول می‌کشد تا اقتصاد ایالات متحده به قدرت کامل خود بازگردد و وضعیت کنونی شرایطی است که اقتصادها برای مدتی کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند.
 
***
[استفان والت: ترامپ برای ماندن در قدرت همه کار می‌کند]
تحلیل درباره دنیای پس از کرونا در رسانه‌های آمریکایی همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین تحلیل در این‌باره، استفان والت، استاد پرآوازه روابط بین‌الملل در فارین‌پالیسی نوشت: از زمان انتخاب ترامپ چندین بار روندهای نگران‌کننده‌ای که توسط او ایجاد شده را توضیح داده‌ام. نادیده گرفتن این  هشدارها دقیقا مانند واکنش غیرمسؤولانه ترامپ به کرونا می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.  وی افزود: ترامپ در گذشته قادر بود خشم مردم را مدیریت کند و برای کاستی‌ها مقصرتراشی کند. اما حتی آمارهای دروغین فاکس‌نیوز نمی‌تواند آمار تصاعدی مرگ‌ومیرها، زوال اقتصادی و خودخواهی همیشگی ترامپ در دوره اضطرار ملی را بپوشاند. واکنش شرم‌آور دولت به شیوع کرونا در ناو هواپیمابر تئودور روزولت شاهد دیگری بود که ترامپ هیچ ایده‌ای درباره چگونگی انتخاب مسؤولان در هر سطحی را ندارد.  استاد روابط بین‌الملل افزود: ترامپ هرکاری می‌کند تا بعد از نوامبر هم در سمت خود باقی بماند، حتی اگر نیاز باشد در روندهای دموکراتیک تعمدا خرابکاری کند. ما می‌دانیم که تعهد ترامپ به اصول اساسی دموکراسی بسیار ناچیز است. پیشینه شغلی وی نشان می‌دهد او قانون را به عنوان ناظر بر قدرت یا یک اصل مهم در دموکراسی نمی‌بیند، بلکه آن را به عنوان یک چماق که می‌توان علیه دشمنان به کار برد، می‌بیند.
استفان والت افزود: وی بارها ارادت خود به رهبران اقتدارگرا را ابراز کرده است. او همچنین افراد مستقل و متخصص را اخراج و جای آنها را با وفادارانش پر کرده است. بدون شک ترامپ به یاد می‌آورد چگونه با شعار «Lock Her Up» (بندازیدش زندان) هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی‌اش را هدف قرار داد و حالا طبیعی است که بسیاری از مردم احساسات مشابهی نسبت به او داشته باشند. وی افزود: اقدام دیگر او برای حفظ قدرت، برگزاری انتخابات در ایالت ویسکانسین در بحبوحه شیوع کرونا بود. در نتیجه به دلیل مقررات منع آمدوشد در آمریکا، هزاران نفر برای حفاظت از سلامتی‌شان رای ندادند و از حق رای محروم شدند. این اتفاقات در میانه بزرگ‌ترین بحران ملی تاریخ آمریکا رخ می‌دهد؛ بحرانی که قربانیانش از جنگ کره و ویتنام بیشتر و خسارات اقتصادی آن از دوران رکود بزرگ سنگین‌تر خواهد شد. اگر در این مسیر جمهوری‌خواهان و طرفداران ترامپ، از او حمایت کنند، ایالات متحده وارد بحرانی می‌شود که مشخص نیست به کدام سمت خواهد رفت.

Page Generated in 0/0058 sec