printlogo


کد خبر: 218359تاریخ: 1399/1/30 00:00
دور دنیا

دمشق: گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحریف شده است
بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تاکید کرد گزارش کمیته موسوم به «کمیته تحقیق و تشخیص هویت» که توسط دبیرخانه فنی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در هشتم ماه میلادی جاری ارائه شد، متضمن نتیجه‌گیری‌های غلط مبنی بر اطلاعات مجعول و نادرست به‌منظور تحریف و تزویر حقایق و تهمت‌زنی به دولت سوریه درباره استفاده از مواد شیمیایی در حوادثی است که در 24، 25 و 30 مارس ۲۰۱۷ در شهرک لطامنه در استان حما رخ داد.
 صباغ با ارسال بیانیه‌ای در واکنش به این گزارش گفت: سوریه با شدیدترین عبارات نتیجه‌گیری‌های این گزارش «غیرقانونی» را محکوم و آن را رد می‌کند. 
وی افزود: دمشق این گزارش را ترجمان خواسته‌های ایالات‌متحده و متحدان غربی آن برای هدف قرار دادن سوریه می‌داند.
***
بدون آزادی اسرای فلسطینی صلح ممکن نیست
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی نوشت: بار دیگر تجدید بیعت می‌کنیم که بدون آزادی اسرای قهرمان ما از زندان‌های رژیم اشغالگر که مبارزان آزادی هستند، هرگز هیچ توافقنامه صلح نهایی را امضا نخواهیم کرد.
 وی از رژیم صهیونیستی خواست اسرا را آزاد کند و این رژیم را مسؤول کامل سلامت آنها بویژه اسرای بیمار، کودکان و زنان دانست.
 عباس از جامعه بین‌الملل و سازمان‌های بشردوستانه و حقوق بشری نیز خواست رژیم صهیونیستی را برای پایبندی به قوانین بین‌المللی به منظور نجات جان اسرای فلسطینی و حفاظت از سلامتی آنها در سایه شیوع ویروس کرونا تحت فشار قرار دهند.
***
افزایش شمار مبتلایان به کرونا در روسیه
طبق آخرین آمار اعلام شده در روسیه، تعداد مبتلایان به کرونا به بیش از ۳۲ هزار نفر افزایش یافته، در عین حال نزدیک به ۲۶۰۰ بیمار بهبود یافته و تعداد قربانیان هم به ۲۷۳ نفر رسیده است. «الکساندر میاسنیکوف» سخنگوی رسمی ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در روسیه نیز دیروز اعلام کرد در 24 ساعت گذشته بیش از 4 هزار تست مثبت درباره آلودگی به ویروس کرونا در روسیه انجام شده است، ضمن اینکه 286 بیمار هم بعد از بهبودی از بیمارستان‌ها مرخص شدند، ولی متاسفانه 273 نفر  هم جان باختند.
***
اعتراض کمیسیون اقلیت‌های هند به دولت
«ظفر الاسلام» رئیس کمیسیون اقلیت‌های دهلی و «کرتار سینگ» عضو هندوی این کمیسیون ضمن ارسال نامه‌ای به «امیت شاه» وزیر کشور هند به سیاست یکسویه علیه مسلمانان اعتراض کردند. آنها تصریح کردند: نباید به این شایعه بی‌اساس که مسلمانان عامل شیوع کرونا در هندند دامن زده شود و رسانه‌ها با تبلیغ آن عده‌ای افراط‌گرا را به خون مسلمانان تشنه کنند. کمیسیون اقلیت‌های دهلی اظهار داشت:  نباید از یک بیماری علیه مسلمانان سوءاستفاده سیاسی و مغرضانه شود، این کار نقض آشکار حقوق بشر است. این کمیسیون تاکید کرد: دولت و رسانه‌ها باید این را بدانند که هر مسلمانی عضو جماعت تبلیغی نیست و هر عضو جماعت تبلیغی مبتلا به کرونا نیست. در این نامه آمده است: متاسفانه رسانه‌ها فضا را به گونه‌ای ترسیم کرده‌اند که تصور می‌شود تمام مسلمانان به کرونا مبتلا شده‌اند و فضای جامعه را نیز آلوده می‌کنند.
***
آتش‌سوزی در مناطق مجاور نیروگاه چرنوبیل
به گفته مقامات مسؤول اوکراینی، آتش‌سوزی جنگل‌ها در منطقه نزدیک به نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، به دلیل وزش باد شدید از سر گرفته شده و مواد حاصله و دود ناشی از آتش حتی به شهر کی‌یف، پایتخت این کشور هم رسیده است. بر اساس این اطلاعات، توفان ماسه‌ای که روز پنجشنبه 16 آوریل (28 فروردین‌ماه) در منطقه ایجاد شده، مراکز خاکسترهای آتش را بار دیگر شعله‌ور کرد و بدین ترتیب آتش‌سوزی در بسیاری از مناطق گسترش یافت. مقامات امیدوار هستند دولت اوکراین با توجه به اینکه پول برای خاموش کردن این آتش‌سوزی مورد نیاز است، فوراً بودجه لازم را در اختیار آنها قرار دهد.
***
چالشی جدید برای نهادهای امنیتی آلمان
یک روزنامه آلمانی در گزارشی به مسائل و مشکلاتی که بحران کرونا برای نهادهای امنیتی آلمان به عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت کشور ایجاد کرده، پرداخته است. روزنامه آلمانی «دی‌ولت» در گزارشی نوشت: بحران کرونا برای بخش تجاری وزارت کشور آلمان چالش‌هایی را ایجاد کرده است. در حال حاضر بسیاری از کارکنان این بخش وزارتخانه به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از هزار نفر در قرنطینه قرار دارند. نهادهای امنیتی مهم آلمان مانند دفتر فدرال پلیس جنایی آلمان (BKA)، سازمان اطلاعات داخلی آلمان (BfV)، دفتر فدرال امنیت فناوری اطلاعات (BSI) و همچنین دفتر فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان (BAMF) از جمله بخش‌های تجاری وزارت کشور آلمان محسوب می‌شوند.
بحران کرونا بخش‌های کاری و تجاری وزارت کشور آلمان را در برابر چالش‌های ویژه‌ای قرار داده است. به عنوان مثال پلیس فدرال آلمان مسؤولیت نظارت بر مسافران هوایی و کنترل‌های سخت مرزی با کشورهای همسایه در دوران بحران کرونا را بر عهده دارد.

Page Generated in 0/0062 sec