printlogo


کد خبر: 218379تاریخ: 1399/1/30 00:00
«وطن امروز» از تأثیر گرما بر ویروس «کووید -19» گزارش می‌دهد
معمای گرما و کرونا
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز»: مقاومت کرونا در گرما شاید کم شود اما از بین نمی‌رود

اسدالله خسروی*: گروه اجتماعی: از همان روزهای اول شیوع کرونا «گرما» یکی از قاتلان این ویروس نامیده شد اما بعد از همه‌گیری کرونا حتی در مناطق گرمسیری فرضیه «از بین رفتن «کووید-19» با گرما» زیر سوال رفت. به گزارش «وطن امروز»، اخیرا جدولی از سطوح مقاومت ویروس کرونا توسط وزارت بهداشت منتشر شده که طبق آن کرونا با افزایش دمای هوا ضعیف می‌شود و می‌توان امیدوار بود در فصل گرما شیوع این ویروس به کمترین‌ حد برسد. البته جامعه پزشکی اعتقاد دارد نباید امید واهی به گرما داشت، چرا که حتی ویژگی «سرمادوستی» کرونا مانع شیوع آن نمی‌شود و با آغاز فصل گرما نباید پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کنیم.  به عبارت بهتر کرونا شاید با گرما ضعیف شود اما از بین نمی‌رود و خطر آن همچنان باقی می‌ماند.

 

* قدرت انتقال ویروس کرونا و کارایی آن در فصل گرما کاهش می‌یابد
ویروس کرونا با گرم شدن هوا از بین نمی‌رود اما قدرت انتقال آن ضعیف می‌شود. عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا و بیماری‌های عفونی کشور گفت: مطابق تحقیقات به عمل آمده در بررسی‌های اولیه از سوی تمام مراجع علمی دنیا و سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا در فصل گرما همچنان کارایی خود را دارد و از بین نمی‌رود اما این نکته حائز اهمیت است که تمام ویروس‌هایی که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کنند در فصول گرم سال به علت اینکه تجمعات در اماکن عمومی کم می‌شود خود به خود موارد جدید انتقال آن نیز کم می‌شود و این موضوع باعث خواهد شد قدرت سرایت و انتقال بیماری در صورت رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی بسیار کم شود.
دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با «وطن امروز» در پاسخ به این سوال که ریشه‌کنی ویروس کرونا در کشور را چه زمانی پیش‌بینی می‌کنید، گفت: این ویروس خطرناک به احتمال زیاد برای همیشه میهمان ناخوانده همه دنیاست. در چنین شرایطی بر ضرورت پیشگیری و قطع زنجیره انتقال آن تا حدود یک سال آینده به جد تاکید می‌شود، چرا که ساخت واکسن کرونا یک سال زمان می‌برد و در صورت تولید آن به صورت انبوه در اختیار بشری قرار گیرد. بنابراین برای رهایی از خطر چنین ویروس خطرناکی که در حال حاضر درمان قطعی ندارد، رعایت نکات بهداشتی، انجام فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، همچنین ماندن در خانه در کنار حذف سفرهای زیارتی، سیاحتی و... در طول این یک سال ضروری است. وی علت زمانبر بودن ساخت واکسن کرونا را انجام تحقیقات علمی و آزمایش‌های پی‌در‌پی به روش تجربی برای دستیابی به نتایج قطعی درمان این ویروس عنوان کرد و افزود: زمانی که واکسنی ساخته می‌شود باید مراحل چندگانه چون آزمایش روی حیوان، وضعیت نتیجه‌بخشی و کارایی آن به عرصه ظهور برسد و موقعی که اثربخشی آن بدون هیچ مشکلی نمایان شد مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال 35 سال است که تمام مراکز علمی دنیا در حال انجام آزمایش‌های مکرر برای دستیابی به درمان ویروس ایدز هستند اما چون در جواب آزمایش‌های نهایی به در بسته می‌خورند، هنوز نتوانسته‌اند درمان آن را پیدا کنند. البته باید گفت ساخت واکسن کرونا چون از خانواده ویروس‌هایی است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند مثل ایدز نیست و از طرفی چون آگاهی تولید این واکسن در دنیا وجود دارد، بنابراین تا یک سال آینده واکسن کرونا ساخته خواهد شد. عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا و بیماری‌های عفونی کشور در پاسخ به این سوال که گزارش‌هایی از سوی وزارت بهداشت مبنی بر کاهش مدت ماندگاری و مقاومت ویروس کرونا جدید در فصل گرما، البته با تداوم رعایت اصول بهداشتی و... وجود دارد، گفت: به احتمال قوی دوره حاد بیماری کووید-19 در کشور تا گرم شدن هوا طی می‌شود و سختگیری‌ها در الزام بر استفاده ماسک و... تا حدودی کم می‌شود اما این به معنای این نیست که ویروس کرونا از بین برود، چرا که ممکن است مثل ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا سال‌ها به عنوان یک بیماری بومی در کشور و حتی دنیا باقی بماند. اما در فصل گرم سال سرایت ویروس‌هایی که با دستگاه تنفسی سر و کار دارند کمتر و قدرت کارآیی آنها ضعیف‌تر می‌شود. مردانی اظهار داشت: خوشبختانه و به برکت همکاری و همراهی مردم پیک همه‌گیری ویروس کرونا در کشور را بخوبی پشت سر گذاشته‌ایم، آنگونه که آمارها نشان‌دهنده سیر نزولی ابتلا و حتی میزان مرگ‌و‌میر حاصل از این بیماری کشنده است و اگر مردم همچنان به توصیه‌های پزشکی و بهداشتی بخوبی گوش کنند و از طرفی نکات بهداشتی و ایمنی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را رعایت کنند، بی‌تردید کمترین آسیب را از این بیماری خواهیم دید.
 
* ویروس‌های درگیرکننده دستگاه تنفسی سرما دوست هستند
ویروس کرونا ویروس بسیار خطرناکی است، این ویروس گرما و سرما را نمی‌شناسد اما در فصل سرد سال شیوع آن بسیار زیاد است. رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مقاومت محیطی ویروس کرونا به احتمال زیاد در شرایط گرما کاهش می‌یابد اما این ویروس چون از ماهیت دقیق شناخته شده‌ای برخوردار نیست، نمی‌توان درباره کارآیی آن در زمان گرم شدن هوا نظر قاطعی داد. حسین عرفانی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه بیماری «کووید-19» بیماری بسیار خطرناکی است که شدیدا قابل انتقال است، گفت: رعایت کامل اصول بهداشت فردی و فاصله‌گیری اجتماعی در کنار توجه به نکات پزشکی و استفاده مستمر از مواد ضد‌عفونی‌کننده در وسایل و تجهیزات محل کار و زندگی برای جلوگیری از شیوع و ابتلا به ویروس کرونا ضروری است، چرا که این بیماری درمان ندارد و راه مبارزه با آن فقط پیشگیری و تلاش برای قطع زنجیره انتقال در جامعه است. وی در پاسخ به این سوال «وطن امروز» که آیا با گرم شدن هوا امکان از بین رفتن این ویروس وجود دارد یا خیر؟ گفت: ویروس‌های خانواده کرونا، مثل سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزا در شرایط آب و هوای سرد فعال‌ترند، چرا که این نوع ویروس‌ها سرما دوست هستند اما ویروس کرونا بسیار خطرناک‌تر از آنهاست زیرا چنین ویروسی قدرت سرایت فوق‌العاده‌ای را در فصول مختلف سال بویژه فصل سرما دارد. رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این مطلب که احتمالا ویروس کرونا در فصل گرما هم وجود داشته باشد، گفت: با توجه به تجربه شیوع آنفلوآنزاها که جزئی از خانواده کرونا محسوب می‌شوند و فقط در فصول سرد کارآیی دارند، بنابراین این احتمال وجود دارد که مقاومت محیطی ویروس کرونا در فصل گرما منطقا کاهش یابد اما به این معنا نیست که چنین ویروسی در فصل گرما از بین برود یا منتقل نشود. وی خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری در کشورهای گرمسیر چون یمن، عربستان، عمان و امارات عربی متحده بیانگر این است که ویروس کرونا در مناطق گرمسیر با هوای گرم نیز فعال بوده و انتشار می‌یابد. از طرفی با توجه به سرمادوست بودن ویروس‌های خانواده کرونا بنابراین باید کشورهای سردسیر نظیر روسیه بالاترین آمار ابتلای به ویروس کرونا را داشته باشد، در حالی که اینچنین نیست.  عرفانی راه عبور و غلبه بر بیماری «کووید-‌19» را پیشگیری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و رعایت اصول بهداشتی و ممانعت از حضور در اماکن عمومی پرجمعیت عنوان کرد و افزود: شستن مداوم دست‌ها، حفظ فاصله‌گیری‌های اجتماعی و توجه به نکات ایمنی و رعایت اصول بهداشتی نکاتی است که برای غلبه بر این بیماری آنگونه که زنجیره آن در جامعه قطع شود باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 
* خبرنگار

Page Generated in 0/0058 sec