گروه فرهنگ و هنر: در شرایطی که آغاز به کار سینماها در سراسر جهان همچنان تحت تاثیر پیامدهای شیوع بیماری کرونا در هالهای از ابهام است، به نظر میرسد تنها راه برای ادامه فعالیت سینماها در شرایط فعلی همان حمایت از طرح اکران آنلاین باشد که در ایران با فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا کلید خورد. در همین زمینه، شورای عالی تهیهکنندگان سینمای ایران با صدور بیانیهای از اجرای این طرح حمایت کرد و یادآور شد سینما در شرایط فعلی چارهای جز «آنلاین» شدن ندارد. در بخشی از بیانیه این شورا آمده است: «معتقدیم سینمای ایران در شرایطی که ویروس کرونا تحمیل کرده، چارهای جز آنلاین شدن ندارد. این چرخش همزمان با نمایش در سالنهای سینما به مسیر نمایش در فضای مجازی در قالب ویاودی، یک چرخش تمدنی است که پیش از این در کشورهای پیشرفته به طور موفق تجربه شده و حالا با زیرساختهای اینترنتی موجود، امکان تحقق آن در کشورمان نیز وجود دارد. متولیان دولتی سینما باید در این بزنگاه تاریخی، دوره کرونایی را مغتنم دانسته و سینمای ایران را در این چالش جدید، از رکود به بالندگی و رونق اقتصادی برسانند. این یک توفیق اجباری است که پیش از این به دلیل نبود عزم جزم مسؤولان، اعتماد به نفس دستاندرکاران و به خطر افتادن منافع گروهی اندک، امکان تحققش کم بود اما حالا با به کار گرفتن قدرت تخریبی هرکولی به نام کرونا، میشود کاری کرد کارستان! نمایش فیلم سینمایی «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمیکیا در «سینما آنلاین» بدون آنکه هنوز رنگ سالنهای سینما را دیده باشد، ثابت کرد که کار «نشد» ندارد. فقط کافی است متولیان امور، فرصتی را فراهم کنند که کل ظرفیت «وی او دی» کشور به خدمت گرفته شود و از طرف دیگر جلوگیری از دانلود غیرقانونی به طور بسیار جدی در دستور کار قرار گیرد یا اگر امکان فنی آن فراهم نیست، از نظر اقتصادی سازوکاری را تدارک ببینند که عملا استفاده از مالدزدی و قاچاق، برای سوءاستفادهکنندگان مقرون به صرفه نباشد». از سوی دیگر، براساس آنچه در رسانههای سینمایی جهان منتشر شده، سینماهای آمریکا به دنبال صدور دستور بازگشایی 3 مرحلهای کسبوکارها در این کشور، در ماههای آینده به صورت تدریجی بازگشایی میشوند اما بهنظر میرسد هنوز امیدی به رونق مجدد فعالیتهای آن وجود نداشته باشد. بر اساس آنچه ورایتی گزارش کرده، حتی اگر مجموعههای چندمنظوره هم باز شوند، باز چندین ماه طول میکشد استودیوها بتوانند با اطمینان کارشان را از سر بگیرند و فیلمهای مهم و بلاکباسترهای خود را اکران کنند. از سوی دیگر بیشتر زمانهای اکران تا آگوست (مرداد) به عقب رانده شده اما هنوز فیلمهایی با تاریخهای پیشتر باقی ماندهاند. برای مثال یونیورسال فیلم کمدی «شاه استتن آیلند» را در ۱۹ ژوئن دارد و برادران وارنر تریلر عملی- تخیلی «تِنِت» ساخته نولان را برای ۱۷ جولای و دیزنی نمایش «مولان» را برای ۲۴ جولای حفظ کردهاند. طرف دیگر این ماجرا آن است که سینماهای زنجیرهای مانند «سینهمارک» پیشبینی کردهاند که مردم بتوانند از اوایل جولای راهی سینماها شوند اما هنوز علامت مشخصی وجود ندارد که نشان دهد چراغهای سینماها از چه زمانی واقعا روشن خواهد شد. پل درگارابدیان، تحلیلگر ارشد کاماسکور که جزو شرکتهای بزرگ بازاریابی است، در این زمینه گفته است: «اگر سالنهای سینما در سراسر جهان در درجات مختلفی بازگشایی شوند باز هم اکران فیلمهای بزرگ از نظر مالی بسیار سخت میشود، چون این فیلمهای دارای بودجه بالا بشدت متکی بر درآمد جهانی هستند».