printlogo


کد خبر: 218406تاریخ: 1399/1/31 00:00
دور دنیا

اکونومیست: تلاش‌های بن‌سلمان برای خروج از باتلاق یمن
مجله «اکونومیست» در شماره اخیر خود گزارشی از تلاش‌های عربستان برای خروج از جنگ یمن تحت عنوان «باتلاق سعودی» منتشر کرده است. این مجله درباره اعلام آتش‌بس از سوی عربستان به ‌بهانه جلوگیری از شیوع کرونا نوشت: اینکه عربستان سعودی از خود شهامت و بزرگواری نشان دهد موضوع قابل باوری نیست؛ این کشور از 5 سال گذشته تاکنون طی یک جنگ ویرانگر همه زیرساخت‌های یمن را نابود کرده و بیش از 100 هزار غیرنظامی را کشته است. 8 آوریل جاری ائتلاف جنگی عربستان اعلام کرد به ‌مدت 2 هفته در یمن آتش‌بس اعلام می‌کند. طبق گزارش این مجله، انگیزه اصلی عربستان از اعلام آتش‌بس تغییر معادلات جنگ و از دست رفتن برگ برنده‌های سعودی بود. 
***
نگرانی تل‌آویو از توان نظامی حزب‌الله
ساعاتی بعد از فخرفروشی رسانه‌های رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن یک خودروی غیرنظامی در نزدیکی مرز سوریه و لبنان و سناریوپردازی درباره آن، ارتش رژیم اشغالگر به رسانه‌ها خبر داد 3 شکاف در فنس‌های حایل بین لبنان و فلسطین اشغالی کشف کرده است. پایگاه اطلاع‌رسانی معاریو در گزارشی در این رابطه اعلام کرد این امر باعث شد ارتش در طول شب اقدام به شلیک گلوله‌های منور در طول این خط کند. 
 ***
رشد تصاعدی آمار مبتلایان به کرونا در افغانستان
سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان دیروز اعلام کرد در 24 ساعت گذشته 27 مورد مثبت ویروس کرونا در ولایت‌های مختلف این کشور شناسایی و ثبت شده است. با ثبت این ارقام، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در 30 ولایت افغانستان به 933 نفر رسیده است. هرات با 324، کابل با 284 و قندهار با 108 نفر بیشترین آمار کرونا را دارند. به گفته وحیدالله ‌مایار، در 24 ساعت گذشته 13 فرد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان بهبود یافته‌اند که از این تعداد 7 نفر در کابل، 2 نفر در هرات، 2 نفر در بامیان و 2 نفر دیگر در سمنگان بودند. همچنین درصد بهبودیافتگان به حدود 12 و درصد فوتی‌های ناشی از کرونا نیز به 2/3 می‌رسد.
***
دفاع سازمان جهانی بهداشت از تصحیح آمار کرونا در چین
سازمان جهانی بهداشت از تصحیح آمار قربانیان ویروس کرونا در چین دفاع کرد. «ماریا ون کرخوف» کارشناس این سازمان که ماه فوریه (اسفند) به چین سفر کرده بود، گفت: تصحیح آمار قربانیان ویروس کرونا در چین «با این قصد انجام شده است که هیچ مورد ثبت‌نشده‌ای باقی نماند». وی افزود: به همین منظور مقامات چینی سراغ داده‌هایی رفته‌اند که از شرکت‌های خدمات خاکسپاری، مراکز نگهداری سالمندان، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، بازداشتگاه‌ها و موارد فوتی در خانه دریافت شده بود. کرخوف گفت: «چیزی که آنها گزارش کرده‌اند، اختلاف موجود میان تعداد این موارد است که به دلایل مختلفی پیش آمده است. از جمله اینکه همه ظرفیت نظام سلامت ووهان در آن دوره تکمیل شده بود و برخی بیماران در خانه فوت کرده بودند». مقامات چین روز جمعه نزدیک به ۱۳۰۰ مورد دیگر به شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور افزوده و این افزایش ناگهانی را ناشی از بازنگری در آمار پیشین توصیف کردند.
***
پیام تبریک سلطان عمان به بشار اسد
سلطان هیثم بن‌طارق به مناسبت سالروز خروج آخرین سرباز فرانسوی از سوریه معروف به «یوم الجلاء» (روز خروج) پیام تبریکی به «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور ارسال کرد. این دومین پیام سلطان هیثم به بشار اسد است. پیش از این نیز وی پس از آنکه به دنبال درگذشت سلطان قابوس بن‌سعید قدرت را به دست گرفت، در نامه‌ای به اسد از ابراز همدردی دولت سوریه به خاطر درگذشت سلطان قابوس تشکر کرد. پیش‌تر «محمد ولد الشیخ الغزوانی» رئیس‌جمهور کشور عربی موریتانی در پیامی به اسد استقلال سوریه را تبریک گفته و خواستار افزایش روابط 2 کشور شد. همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن به‌ عنوان عالی‌ترین مقام سیاسی این کشور در پیامی این سالروز را به بشار اسد و مردم سوریه تبریک گفت.
***
کرونا بیمارستان‌های ژاپن را به مرز فروپاشی کشانده است
بنیاد بیماری‌های حاد ژاپن و نهاد موسوم به «جامعه پزشکان اضطراری ژاپن» در یک بیانیه مشترک هشدار دادند با ادامه روند فعلی ابتلا به کرونا در ژاپن، بیمارستان‌ها و بخش درمانی این کشور فرو می‌پاشند. آسوشیتدپرس خبر داد: «در حالی که ژاپن با مشکلات ناشی از ابتلای رو به گسترش ویروس کرونا در حال مبارزه است، بیمارستان‌های این کشور به طرز فزاینده‌ای از پذیرفتن افراد بیمار امتناع می‌کنند». طبق گزارش این رسانه آمریکایی و در یکی از جدیدترین موارد امتناع از پذیرش بیمار در ژاپن، 80 بیمارستان آمبولانس حامل یک مرد دارای تب و مشکلات تنفسی را پذیرش نکردند و بعد از ساعت‌ها جست‌وجو سرانجام او در بیمارستانی نزدیک حومه توکیو پذیرش شد.

Page Generated in 0/0061 sec