printlogo


کد خبر: 218419تاریخ: 1399/1/31 00:00
تعداد مبتلایان «کووید - 19» در کشور به 80868 و شمار قربانیان به 5031 نفر رسید
آمار روزانه قربانیان کرونا؛ زیر 80 نفر
126 آزمایشگاه در سراسر کشور تاکنون 330 هزار تست کرونا انجام داده‌اند

گروه اجتماعی: دیروز هم روند کاهشی آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور ادامه یافت و برای هشتمین روز متوالی تعداد قربانیان روزانه «کووید-19» کاهش یافت.
به گزارش «وطن امروز»، طبق اعلام وزارت بهداشت، تعداد قربانیان از ظهر جمعه تا ظهر شنبه 73 مورد به ثبت رسید در حالی که این آمار برای روز جمعه 89 مورد، برای روز پنجشنبه 92 مورد و برای روز چهارشنبه گذشته 94 مورد به ثبت رسیده بود. دیروز همچنین آمار ابتلا نیز کاهش یافت و از ۱۴۹۹ مورد روز جمعه به 1374 مورد در روز شنبه رسید. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز در این باره گفت: طی 24 ساعت بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۱۳۷۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور به ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر رسید.
وی افزود: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۷۳ بیمار دیگر مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون(روز شنبه) ۵۰۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۵۵ هزار و ۹۸۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند و ۳۵۱۳ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند. وی گفت: تاکنون ۳۳۰ هزار و ۱۳۷ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور در ۱۲۶ آزمایشگاه انجام شده است. جهانپور افزود: با وجود همه تحریم‌ها و دشمنی‌های ظالمانه به همت مردم روند مبارزه با کرونا در کشور ادامه دارد. از مردم می‌خواهیم همچنان در خانه بمانند تا به مدد الهی کرونا را شکست دهیم. وی ادامه داد: نمونه این ظالم‌ها را در تلاش رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان برای تحریم و ریجکت کیت‌های تشخیصی بیماران کرونا از کشور کره‌جنوبی شاهد بودیم اما همنوایی مثال‌زدنی مردم همچنان ادامه دارد و امیدواریم این همکاری در روزها و هفته‌های آینده ادامه داشته باشد.
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: کاهش نسبی آمار مبتلایان و مرگ و میر «کووید-۱۹» ادامه دارد و بخش عمده این توفیق مرهون جدیت و همکاری مردم است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه‌های ۸۰۰ هزار تومانی تا 5/1 میلیون تومانی برای تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت است، گفت: مراجعات مردم بویژه افراد بی‌علامت به آزمایشگاه‌ها ضرورت ندارد، فقط ممکن است نتیجه منفی آزمایش احساس امنیت کاذب در فرد ایجاد کند و افراد اصول بهداشتی و مراقبت‌های لازم را رعایت نکنند.
جهانپور افزود: مراجعه مستقیم مردم به آزمایشگاه‌ها برای تست کرونا لازم نیست و سودی برای افراد ندارد، چون ممکن است یک ساعت بعد فرد در یک مواجهه با ویروس مبتلا شود. در مواردی که افراد مشکوک هستند و انجام تست لازم است، نمونه افراد از طریق بیمارستان‌های دولتی به آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت که تعدادشان افزایش یافته ارسال می‌شود.
 
* تشخیص کرونا در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور
۱۲۶ آزمایشگاه در سراسر کشور، در ارتباط با تشخیص کرونا فعالیت می‌کنند. سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، گفت: تاکنون بیش از 330 هزار آزمایش تشخیص کرونا در کشور انجام شده است. وی با اعلام اینکه سهم وزارت بهداشت ۷۱ آزمایشگاه تشخیص کروناست، افزود: همچنین ۴۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی و ۱۵ آزمایشگاه نیز مربوط به نهادهای دیگر است.
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که آزمایشگاهیان کشور تاکنون چنین تجربه‌ای نداشته‌اند، گفت: بحران کرونا باعث شد تیمی کار کردن آزمایشگاهیان با این ویروس تجربه شود. سمیعی در ارتباط با وضعیت کیت‌های آزمایشگاهی در تشخیص کرونا افزود: اصولا برای استفاده از کیت‌های آزمایشگاهی، ضوابط و مقرراتی وجود دارد که باید رعایت شود تا نتایج حاصل از آزمایش‌ها با استانداردهای آن همخوانی داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس کرونا هنوز ناشناخته است و ممکن است تغییراتی کند، در نتیجه امکان دارد مشکلاتی در تشخیص‌های آزمایشگاهی با استفاده از کیت‌ها به وجود بیاید. ضمن اینکه به این موضوع باید سودجویان را نیز اضافه کنیم که ما هم درگیر آنها بوده‌ایم.
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت با اشاره به در دسترس بودن کیت‌های مرجع سازمان جهانی بهداشت، گفت: دسترسی به این کیت‌ها باعث شد بهتر بتوانیم در انجام تشخیص کرونا مقایسه انجام دهیم که چقدر احتمال اشتباه با استفاده از سایر کیت‌های تولیدی یا وارداتی وجود دارد.
 

Page Generated in 0/0093 sec