printlogo


کد خبر: 218428تاریخ: 1399/1/31 00:00
رونمایی از دستاورد جدید صنایع هوایی ارتش
ساخت پهپادهای دوربرد 1000 کیلومتری

گروه سیاسی: مراسم تحویل انبوه هواپیماهای بدون سرنشین چندمنظوره رزمی، شناسایی و هدف از «نسل پهپادهای جت، ابابیل ۳ و کرار» به مناسبت سالروز تشکیل ارتش با حضور وزیر دفاع و برخی دیگر از  فرماندهان عالی ارتش  برگزار شد. 
به گزارش «وطن امروز»، امیر سرتیپ حاتمی در این مراسم گفت: در ایام بزرگداشت روز ارتش توفیق یافتیم با حضور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و در جهت حفظ آمادگی و ارتقای توان دفاعی و رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران حجم انبوهی از هواپیماهای بدون سرنشین چندمنظوره رزمی، شناسایی و هدف، از «نسل پهپادهای جت، ابابیل ۳ و کرار» را که متخصصان صنایع هوایی موفق به بومی‌سازی،  تولید انبوه و ارتقای همه سامانه‌های آن شده‌اند به نیروی پدافند هوایی ارتش و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل دهیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بومی‌سازی و ارتقای مجموعه پهپادی کشور و دستیابی به فناوری طراحی و ساخت هواپیماهای جت بدون سرنشین چندمنظوره با سرعت و ارتفاع بالا با قابلیت حمل انواع محموله‌ها را یک دستاورد مهم برشمرد و تصریح کرد: حفظ آمادگی در حوزه ماموریت‌های نیروی پدافند هوایی شامل آزمایش همه سامانه‌های پدافندی کوتاه‌برد و دوربرد توپخانه‌ای و موشکی و همچنین دستیابی به سامانه‌های سلاح ایجاد اختلال و فریب در شبکه پدافندی دشمن از مهم‌ترین اهداف این اقدام بوده است.
امیر سرتیپ حاتمی در تشریح مشخصات فنی هواپیماهای جت بدون سرنشین چندمنظوره خاطرنشان کرد: این پهپاد با وزنی بالغ بر ۴۷۰ کیلوگرم و ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت پروازی قابلیت اوج‌گیری و انجام عملیات در ارتفاع ۴۰ هزار پا را دارا است. وزیر دفاع افزود: این پهپاد‌ها دارای برد ۱۰۰۰ کیلومتر و مداومت پرواز ۱۸۰ دقیقه است. در این مراسم، همزمان با ارتباط ویدئوکنفرانسی با صنایع هسای اصفهان حجم انبوهی از هواپیماهای بدون سرنشین ابابیل ۳ و کرار که توسط متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع تولید شده  است به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل شد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تشریح قابلیت‌های پهپاد ابابیل ۳ گفت: این پهپاد‌ یک پرنده شناسایی رزمی میان‌برد با قابلیت حمل محموله‌های مختلف الکترواپتیکی و رزمی است که  ماموریت اصلی آن جمع‌آوری و ارسال داده‌های ماموریتی تصویری اپتیکی در مناطق مختلف کشور و همچنین انجام عملیات تهاجمی رزمی علیه اهداف مورد نظر در شعاع عملیاتی ۱۵۰ کیلومتری است. امیر سرتیپ حاتمی درباره قابلیت‌های پهپاد کرار نیز تصریح کرد: پهپاد کرار پهپادی رزمی و استراتژیک است که دارای قابلیت حمل و رهاسازی محموله‌هایی در کلاس هواپیماهای با سرنشین بوده و به توانمندی‌های رزمی و انتحاری مجهز شده است. وزیر دفاع پهپاد رزمی کرار را پهپادی نقطه‌زن دانست که با موتور توربو جت به منظور ماموریت رزمی علیه اهداف سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح متعهد است نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های رزم زمینی، هوایی، دریایی، موشکی، الکترونیک و... تقویت کند و از هیچ تلاش و کوششی در راستای ارتقای توان رزم نیروهای مسلح فروگذار نمی‌کند. ساخت، ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات نظامی یکی از اهداف راهبردی صنایع دفاعی و مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح است. نیروهای مسلح ایران در جریان جنگ تحمیلی و به صورت تخصصی‌تر پس از جنگ پایه‌های صنعت ساخت تجهیزات نظامی متناسب با شرایط بومی ایران را فراهم کردند. ارتش جمهوری اسلامی نیز از جمله نهادهای نظامی ایران به حساب می‌آید که در ساخت و به‌روزسانی تجهیزات نظامی سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای انجام داده است. در همین راستا امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگویی از به کار گرفته شدن تجهیزات جدید در این نیرو خبر داد و گفت: از جمله این تجهیزات 3 نوع تیربار جدید ساخت صنایع دفاع است که بهترین آنها سلاح شاهر با نواخت تیر بالاست و جایگزین تیربارهای موجود می‌شود. همچنین در نظر داریم سلاح ژ۳ را بتدریج از چرخه خارج کرده و سلاح دیگری را که توسط وزارت دفاع ساخته شده است، وارد چرخه عملیاتی کنیم. فرمانده نیروی زمینی ارتش در تشریح دستاوردهای جدید این نیرو در حوزه زرهی نیز عنوان کرد: الان در نزاجا فناوری ساخت تانک مدرن نهادینه شده است و شاید بتوان گفت تانک ذوالفقار دیگر تانک نسل ۲ حساب می‌شود؛ الان در حال کار روی تانک تی ۹۰ هستیم که چند رده از ذوالفقار بالاتر است. افتخار ذوالفقار این است که اولین تانکی بوده که در داخل ساخته شده است؛ بعد از ذوالفقار ما به سمت ساخت تانک با قدرت آتش و نواخت تیر بالاتر و آپشن‌های به‌روزتر رفتیم که همه این ویژگی‌ها در تانک تی ۹۰ خلاصه شده است.
وی با بیان اینکه در حال تست تحویل‌گیری تانک تی۹۰ هستیم، ادامه داد: تی ۹۰ پیشرفته‌ترین تانک روز دنیاست.
امیر حیدری همچنین در تشریح ویژگی‌های این تانک، اظهار داشت: ما 7 آپشن جدید شامل استابلایزر جدید و ارتقای توانایی در برابر تک‌های شیمیایی و میکروبی روی آن اضافه و آن را تبدیل به سلاح نبرد آینده کرده‌ایم. ان‌شاءالله اولین سری از این تانک را مهرماه تحویل می‌گیریم.

Page Generated in 0/0056 sec