printlogo


کد خبر: 218451تاریخ: 1399/2/1 00:00
دور دنیا

کمک صندوق بین‌المللی پول به پاکستان
صندوق بین‌المللی پول یک میلیارد و 380 میلیون دلار برای مبارزه با کرونا به پاکستان پرداخت کرد. بعد از اینکه پاکستان مانند برخی کشورهای در حال توسعه برای مبارزه با کرونا با بحران اقتصادی مواجه شد، صندوق بین‌المللی پول با پرداخت وام به اسلام‌آباد موافقت کرد. پیش از این صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد پاکستان برای تاخیر در پرداخت بدهی‌های خارجی را پذیرفته بود و به این کشور اجازه داد بازپرداخت وام‌های دریافت کرده را یک سال به تاخیر بیندازد.
***
فتح و حماس در مسیر وحدت ملی
یک مقام مسؤول در جنبش فتح فلسطین گفت «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان  آماده اعزام یک هیأت به غزه برای مذاکرات آشتی با حماس و سایر گروه‌ها سیاسی است. در پی اظهارات «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس که خطاب به تشکیلات خودگردان تصریح کرد، زمان آن رسیده به اختلافات داخلی پایان داده شود و آمریکا هرگز چیزی به فلسطین نخواهد داد، «روحی فتوح» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح طی بیانیه‌ای به این اظهارات واکنش نشان داد. وی اعلام کرد: اکنون با اطمینان اعلام می‌کنم با وجود [محدودیت‌ها و] وضعیت هشدار در سایه شیوع ویروس کرونا، رئیس تشکیلات خودگردان آماده اعزام یک هیأت از جنبش فتح به غزه است. در صورتی که برای این امر، من مامور شوم، شخصا اعلام می‌کنم آماده اجرای این دستورم و وحدت ملی فراتر از هر امری است. جنبش‌های فتح و حماس از سال ۲۰۰۷ توافقنامه‌هایی را با هدف تحقق آشتی ملی امضا کرده‌اند؛ توافقنامه‌هایی که تحت نظارت کشورهای عربی امضا شده و به دلیل برخی موانع اجرایی نشده است.
***
ترکیه در شمال سوریه پایگاه می‌سازد
ارتش ترکیه در راستای تقویت حضور خود در شمال سوریه، مرحله نخست احداث یک پایگاه بزرگ نظامی در ریف الرقه واقع در شمال شرقی سوریه را به پایان رساند. مرحله نخست ساخت این پایگاه شامل خاکبرداری، ایجاد حصار بزرگ و ارسال ماشین‌آلات سنگین نظامی و مهندسی ویژه خاکبرداری به این مکان بود. این پایگاه در جاده مواصلاتی بین 2 شهر الرقه و تل أبیض در مجاورت استان الرقه شمالی واقع شده است. نیروهای ترکیه 2 روز پیش بخش‌هایی از دیوار مرزی با سوریه در نزدیکی شهر تل أبیض را برچیده و ماشین‌آلات نظامی و مهندسی بزرگ را وارد این منطقه کردند و همچنین صدها نیروی ارتش ملی سوریه نیز وارد این منطقه شدند.
***
پوتین: کرونا در روسیه تحت کنترل است
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد وضعیت شیوع ویروس کرونا در این کشور تحت کنترل است. رئیس‌جمهور روسیه تلاش‌های انجام‌شده جهت مقابله با ویروس کرونا در این کشور را تحسین کرد و گفت: با اینکه شمار ابتلای روزانه در حال افزایش است، ملت روسیه به‌ طور فعالانه در حال مدیریت این تهدید هستند. نهادهای درمانی روسیه تاکنون 81/1 میلیون تست ابتلا به این بیماری در سراسر این کشور انجام داده‌اند. مطابق آخرین آمار، شمار کل مبتلایان ویروس کرونا در روسیه به ۳۶۷۹۳ نفر و تعداد کل جان‌باختگان به ۳۱۳ تن رسیده است.
***
طالبان: آمریکا مجبور به مذاکره بود
مولوی «عبدالکبیر» عضو شورای رهبری و رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان با اشاره به امضای توافقنامه قطر اظهار داشت: مردم مجاهد افغانستان با صبر و استقامت بسیار آمریکایی‌ها را مجبور به مذاکره کردند. وی افزود آمریکا در افغانستان با یک ملت در جنگ بود و پس از مشاهده شکستش در این جنگ آگاه شد به غیر از گفت‌وگو و مذاکره چاره دیگری ندارد و در نتیجه در 18 ماه 11 بار مذاکره مستقیم انجام داد و پس از آن نیز به پایان «اشغال» و امضای توافقنامه تن داد. رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان ادامه داد پس از امضای توافقنامه پایان اشغال، رهبر این گروه عفو عمومی اعلام کرد و از نیروهای امنیتی افغان و نیروهای دولتی خواست از آنچه وی «ارتکاب جنایت علیه ملت و کشور» خواند، خودداری کنند.
***
تجاوز مجدد صهیونیست‌ها به جنوب لبنان
نظامیان صهیونیست ضمن عبور از حصار فنی در منطقه «الوزانی» در جنوب لبنان، یک بمب دودزا را در محل رها کردند. طی روزهای گذشته هواپیماهای جاسوسی رژیم صهیونیستی با نقض حریم هوایی لبنان بر فراز بیروت و بقاع به پرواز درآمدند. روز گذشته نیز یک فروند کشتی جنگی رژیم صهیونیستی حریم آبی لبنان را در ادامه بی‌اعتنایی به قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی بویژه قطعنامه 1701 شورای امنیت نقض کرد. بر اساس قطعنامه 1701 که پایان تابستان 1385 و پس از جنگ 33 روزه‌ رژیم اسرائیل علیه لبنان در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، این رژیم ملزم شده بود به تجاوزات هوایی، دریایی و زمینی به تمامیت سرزمینی لبنان پایان دهد. 
***
جریمه ۵۵۰۰ دلاری شایعه‌پردازی درباره کرونا در امارات
دولت امارات جریمه ۵۵۰۰ دلاری برای افرادی که درباره کرونا شایعه درست کنند، در نظر گرفت. دولت امارات اعلام کرد کسانی را که اطلاعات بهداشتی غلط منتشر می‌کنند، تا ۲۰ هزار درهم (۵۵۰۰ دلار) جریمه می‌کند. طبق مصوبه دولت امارات، هر فردی که اقدام به نشر و بازنشر اطلاعات یا دستورالعمل‌های بهداشتی دروغین، گمراه‌کننده، اشتباه یا غیررسمی از طریق رسانه‌های شنیداری، دیداری، نوشتاری یا شبکه‌های اجتماعی و... کند، جریمه نقدی خواهد شد. طبق آخرین آمار اعلام شده، تاکنون ۶۳۰۰ فرد در امارات به کرونا مبتلا شده و در این میان ۳۷ تن جان‌شان را از دست داده‌اند.

Page Generated in 0/0054 sec