printlogo


کد خبر: 218453تاریخ: 1399/2/1 00:00
بهروز عطایی در گفت و گو با «وطن امروز» از روند حضور مربیان خارجی در تیم ملی والیبال گفت
خارجی های بعد از ولاسکو خوب نبودند

زهره فلاح زاده: سال گذشته بود که تیم ملی جوانان والیبال ما با «بهروز عطایی» سرمربی ایرانی خود توانست بر سکوی قهرمانی جهان بایستد؛ تیمی که خبر از ظهور نسل جدید والیبال می‌دهد و می‌شود به آن‌ مثل نسل طلایی حال حاضر تیم ملی اعتماد کرد. از طرفی این روزها فدراسیون والیبال در تلاش است سرمربی جدید تیم ملی‌ را پیش از المپیک انتخاب کند تا جای خالی «ایگور کولاکوویچ» مربی برکنار شده این تیم هر چه زودتر پر شود. «وطن امروز» به همین منظور با بهروز عطایی گفت‌وگو کرده است.
***
* از اینجا صحبت‌مان را شروع کنیم که فدراسیون والیبال قرارداد ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی را فسخ کرد؛ شما این اتفاق را فنی می‌دانید؟
آقای داورزنی مدیر باتجربه‌ای است. قرارداد کولاکوویچ تا پایان المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود. یعنی شهریورماه قرارداد ایشان تمام می‌شد و با توجه به اینکه المپیک به تأخیر افتاد، فدراسیون به این نتیجه رسید این مربی به اهدافی که داشت، نرسیده یا نمی‌رسد، به همین دلیل با او قطع همکاری کرد. من به کلمه فسخ هم اعتقاد و توجه ندارم به هر حال 4-3 ماه بعد این قرارداد خود به خود به پایان می‌رسید. اینطور نبود که آقای کولاکوویچ بگوید قرارداد من را فسخ کرده‌اند. 
 
* عملکرد این مربی را چطور دیدید؟
ما با کولاکوویچ عملکرد درخشانی نداشتیم. در سطح آسیا خوب بودیم ولی در مسابقات بین‌المللی او عملکرد خیلی قابل قبولی نداشت. والیبال ما با این مربی جهش و تحول چشمگیری نداشت. به همین دلیل فدراسیون ترجیح داد با کولاکوویچ قطع همکاری کند. 
 
* این یعنی شما هم موافق کنار رفتن سرمربی خارجی تیم ملی بودید؟
من فکر می‌کنم عملکرد ایشان متوسط بود و پیشرفتی در تیمش دیده نشد. با توجه به اینکه بعد از المپیک وارد ایران شد، معمولا مربیان پوست‌اندازی می‌کنند اما ایشان به صورت فشرده تنها از بازیکنان باتجربه استفاده کرد تا جایی که موسوی، غفور و... دچار فرسودگی شدند. 
 
* برخی استفاده نکردن از نسل جوان را جزو معایب و ایرادات مهم او می‌دانستند. 
بله! ما همه تورنمنت‌ها را به عنوان مسابقات پراهمیت تلقی کردیم و برخلاف کشورهای صاحب سبک والیبال از نیروهای جوان‌مان استفاده نکردیم. ما می‌توانیم در برخی تورنمنت‌ها از فرصت استفاده کنیم و به جوان‌ترها و کم‌تجربه‌ها اهمیت بدهیم که متأسفانه این فرصت را براحتی از دست دادیم. 
 
* با این وصف ممکن است این تیمی که شما سال گذشته قهرمان جوانان جهان کردید، رها شود؟
نه! خوشبختانه آقای داورزنی این درایت را دارد و جوانان هم می‌توانند پلکانی و آرام آرام به تیم ملی بزرگسالان تزریق شوند، البته نیاز به زمان دارد. 
 
* به هر حال پس از المپیک و با توجه به سن بازیکنان، نسل طلایی والیبال ما کنار می‌رود؛ آیا نسل جدید می‌تواند مثل این نسل موفق شود؟
ورزش قابل پیش‌بینی نیست. ما نسلی استثنایی داشتیم و شاید جایگزین کردن بازیکنی مثل سعید معروف خیلی سخت باشد اما به هر حال در تمام دنیا همین است که وقتی نسل استثنایی تیمی کنار می‌رود یک خلأ و فاصله‌ای به وجود می‌آید. بحث مهم هم همین است. اگر ما در این مدت 5-4 ساله درست مدیریت می‌کردیم، می‌توانستیم این خلأ را به حداقل برسانیم. به هر حال چرخه سازندگی والیبال ما همچنان ادامه دارد. 
 
* بعد از گرفتن سهمیه المپیک، کولاکوویچ در سالن با اشاره انگشت، دعوت به سکوت کرد که با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. 
من با آقای کولاکوویچ برخورد داشتم و او از نظر رفتاری انسان باشخصیتی است. شاید تحت فشار زیاد این کار را انجام داد. کسی نمی‌توانست از نظر اخلاقی به او خرده بگیرد. 
 
* حالا که زمان زیادی به المپیک نداریم، بهتر نیست از مربیانی استفاده کنیم که روی والیبال ما شناخت دارند؟
انتخاب مربی فرآیند سختی دارد. من اصرار دارم این را بگویم که مربی‌ای باید برای تیم ملی والیبال انتخاب شود که به وضوح جهش در تیمش دیده شود. ما در وضعیتی نیستیم که به فکر آزمون و خطای مربی باشیم. بعد از ولاسکو هر مربی خارجی‌ای آمد، کمک چندانی به والیبال ما نکرد. مربی‌ای باید انتخاب شود که والیبال ما همراه با او پیشرفت داشته باشد. فکر می‌کنم در دنیا تعداد چنین مربیانی بیش از 3-2 نفر نیست. اگر قرار باشد این نفرات را به ایران نیاوریم، بهتر است تغییری ایجاد نکنیم، چون تنها آنها می‌توانند به تیم ملی ما کمک کنند، اگرنه کار بسیار سختی پیش رو خواهیم داشت. 
 
* با مشکلات ارزی‌ای که کشور ما دارد، می‌توان مربی خارجی بزرگ به ایران آورد؟
اگر قرار است مربی خارجی انتخاب کنیم باید حتما با هزینه ارزی باشد. خوشبختانه فدراسیون والیبال منابع مالی قابل قبولی دارد و فکر می‌کنم برای جذب مربی خارجی از این نظر مشکلی نداشته باشد. 
 
* شما موافق این نیستید که از مربی ایرانی استفاده شود؟
به هر حال همه دنیا سعی می‌کنند از داخلی‌ها در تیم ملی‌شان استفاده کنند. ژاپنی‌ها برای اینکه نماد کشورشان را حفظ کنند، سرمربی‌ تیم‌شان را ژاپنی انتخاب می‌کنند اما تئوریسین و... را از مربیان کشورهای دیگر انتخاب می‌کنند. کسی هم از القاب مترسک و... برای سرمربی خودی استفاده نمی‌کند. من فکر می‌کنم ما هم یک روزی می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم. در طول سال‌های اخیر فدراسیون والیبال و بازیکنان ما در دنیا معرفی شدند اما مربیان ما نه. به هر حال استفاده نکردن از مربیان داخلی در رأس تیم ملی بزرگسالان‌مان هم باعث شده نتوانیم مربی به کشورهای دیگر صادر کنیم. این مورد می‌تواند والیبال ما را در آینده دچار آسیب کند. 
 
* یک زمانی بود که مرحوم حسین معدنی هدایت تیم ملی والیبال ما را بر عهده داشت که خود شما هم دستیار او بودید. تا حدودی هم موفق بود و عملکرد او نشان داد می‌شود به نیروهای داخلی هم اعتماد کرد؛ چرا این روند ادامه پیدا نکرد؟
به هر حال یک زمانی نیاز داشتیم تا والیبال‌مان را با مربی خوب خارجی به دنیا معرفی کنیم و این اتفاق هم افتاد. الان تیم ما جزو ۸ تیم برتر دنیاست و این نشان می‌دهد خوب عمل کرده‌ایم. ما در رده‌های نوجوانان و جوانان هم با مربیان داخلی توانستیم به دنیا معرفی شویم. این موضوع، موضوع مهمی است و به نظرم باید ریسک‌پذیر هم باشیم. والیبال ما شانس این را دارد که جزو ۵ تیم برتر المپیک باشد. این یک موضوع انکارناپذیر است. پس اگر قرار است مربی خارجی‌ بیاید، باید ضمانت کند که تیم ما جزو ۴ تیم المپیک می‌شود، اگرنه تیم ما با هر مربی‌ای می‌تواند جزو ۸ تیم شود و پنجمی مشترک المپیک را به دست آورد. 
 
* خود شما مربی موفقی هستید، چرا از یکی مثل شما استفاده نکنند؟
به هر حال این تصمیم را باید فدراسیون بگیرد و من نقشی در آن ندارم. 
 
* اگر پیشنهاد بدهند، می‌پذیرید؟
باید بنشینیم و تمام زوایا و خواسته‌ها را بررسی کنیم. باید ببینیم فدراسیون از ما چه می‌خواهد. در حال حاضر نمی‌توانم در این باره اظهارنظری کنم. 
 
* لیگ والیبال هم تعطیل شد و کسی یا تیمی هم اعتراضی نداشت. 
بله! خوشبختانه سلامتی بازیکنان را در نظر گرفتند و پرونده والیبال را بستند. 
 
* با توجه به شیوع کرونا، در قرنطینه هستید؟
بله! سعی می‌کنیم این روزها در خانه باشیم. شرایط سختی برای ما که همیشه در اردو بودیم، هست. ان‌شاءالله این بیماری از بین برود و مردم به زندگی عادی شان بازگردند. 

Page Generated in 0/0062 sec