printlogo


کد خبر: 218475تاریخ: 1399/2/1 00:00
اخبار

عرضه سهام ایدرو و ایمیدرو منتظر مصوبه هیأت وزیران
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی درباره عرضه سهام ایمیدرو و ایدرو اظهار کرد: عرضه سهام ایدرو و ایمیدرو به مصوبه هیأت وزیران نیاز دارد و در صورت اخذ این مصوبه تا پایان اردیبهشت، مراحل آماده‌سازی برای عرضه در بورس انجام می‌شود که امیدواریم زمینه پذیرش این مجموعه‌ها در نیمه نخست امسال در بازار سرمایه فراهم شود. علیرضا صالح درباره فواید واگذاری سهام ایدرو و ایمیدرو به ایسنا گفت: فایده واگذاری سهام ایدرو و ایمیدرو در بورس این است که پس از واگذاری و عرضه در بورس این مجموعه‌ها باید اطلاعات مالی و اقتصادی خود را بر اساس قانون در سامانه کدال منتشر کنند و به سهامداران پاسخگو باشند. بنابراین در وهله اول بحث شفافیت در عملکرد اقتصادی مطرح می‌شود و این شرکت‌ها گام بزرگی برای شفافیت خواهند برداشت. وی افزود: در مرحله دوم نیز موضوع حاکمیت شرکتی مطرح می‌شود، زیرا بعد از عرضه، روند انتصاب مدیران در این مجموعه‌ها باید متناسب با استانداردهای بالای بازار سرمایه انجام شود. در واقع برای انتخاب مدیران در شرکت‌های زیرمجموعه باید فرآیند صلاحیت حرفه‌ای مطابق قوانین بازار سرمایه باشد. این موضوع فرآیند کار در این مجموعه‌های اقتصادی را به سمت رعایت قوانین حاکمیت شرکتی و افزایش بهره‌وری سوق می‌دهد و به بهبود عملکرد آنها منجر می‌شود.
***
دولت نمی‌خواهد مسؤولیت «رانت بزرگ» را بپذیرد
وزیر اقتصاد دولت دهم گفت: سیاستگذار، رانت و فساد و گم شدن ارز «من‌درآوردی» را کتمان می‌کند، چرا که با پذیرش آن باید مسؤولیت رانت بزرگ را بپذیرد. سیدشمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با فارس، درباره گزارش دیوان محاسبات از سرنوشت ارز 4200 تومانی گفت: باید مراقب باشیم مباحثی که مطرح می‌شود ما را از اصل و نکته مهم‌تر غافل نکند. اساسا قیمت‌گذاری ارز و تخصیص دستوری و اداری ارز بر اساس تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد منشأ رانت‌های بزرگ و ایجاد ثروت‌های بادآورده و بدتر شدن توزیع کالا و خدمات و درآمد در جامعه است. منتخب مردم در مجلس یازدهم به ابعاد تعیین نرخ ارز دولتی پرداخت و تصریح کرد: در این مورد 2 نکته وجود دارد. 1- به صراحت مشخص است که سرنوشت کالاهای قریب به ۵‌میلیارد دلار ارزی که به ثمن بخس و یک‌دوم و برخی اوقات یک‌سوم و حتی یک‌چهارم قیمت اصلی آن تخصیص پیدا کرد، معلوم نیست. وی به دومین عامل اشاره کرد و گفت: کالاهای ارزانی که قرار بود با ارز ترجیحی به دست مردم برسد، نرسید. بنابراین مشکل به 8/4 میلیارد دلار ختم نمی‌شود و مشکل به رانت کل موضوع و قیمت‌گذاری غلط باز می‌گردد. در این تردید نکنید وقتی قیمت ارز در بازار ۱۶ هزار تومان است و شما ۴۲۰۰ تومان تخصیص می‌دهید حتما رانت و فساد وجود دارد. به گفته وزیر اسبق اقتصاد، مادامی که ارز را به صورت دوگانه یا چندگانه عرضه می‌کنیم فساد دارد و نمی‌توانید با کاستی‌هایی که نظام اطلاعات اقتصادی دارد این را ثابت کنید که چه کسی گرفته یا نگرفته است. هنوز پرونده‌های ارزی دهه ۱۳۶۰ در بانک مرکزی مفتوح است. خاطرم هست در دهه 80 و اوایل دهه ۹۰ در دولت بحث‌هایی در رابطه با تسویه پیمان‌های ارزی داشتیم.
***
بهره‌برداری از 400 تا 1000 کیلومتر خط‌آهن تا مرداد ۱۴۰۰
وزیر راه با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما اظهار داشت: بنا داریم تا پایان سال جاری 580 کیلومتر آزادراه به کشور اضافه کنیم. سال گذشته 60 کیلومتر آزادراه  ساخته شد اما امسال می‌خواهیم آن را 10 برابر کنیم. محمد اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون 2440 کیلومتر آزادراه در کشور داریم، افزایش حدود 600 کیلومتر آزادراه را معادل 25 درصد کل آزادراه‌های موجود اعلام کرد و افزود:‌ بر اساس این برنامه امسال 847 کیلومتر بزرگراه به بزرگراه‌های کشور اضافه خواهد شد که خود رکورد جدیدی است. در بحث راه‌های روستایی احداث حدود 2 هزار کیلومتری را که وعده داده بودیم، انجام خواهیم داد. 
وی با اشاره به حمل‌و‌نقل ریلی گفت: در بحث ریل امکان بهره‌برداری از 400 تا 1000 کیلومتر خط‌آهن تا مردادماه سال آینده وجود دارد، ضمن اینکه امسال 400 کیلومتر دیگر خط دوم  راه‌آهن به خطوط ریلی اضافه خواهد شد تا راندمان جابه‌جایی را در راه‌آهن افزایش دهیم. اسلامی درباره تامین اعتبارات این پروژه‌ها نیز گفت: ما این پروژه‌ها را در قالب بودجه مصوب که در بودجه 99 کشور برای‌مان در نظر گرفته شده است تعریف کرده‌ایم، البته برای برخی پروژه‌ها مانند راه‌آهن زاهدان- چابهار با اجازه رهبر معظم انقلاب قرار شد از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شود و الان قسط اول آن را دریافت کرده‌ایم و این پروژه کاملا فعال است.
***
تمدید خودکار اعتبار کارت‌های نقدی بانک اقتصادنوین
بانک اقتصادنوین با هدف کاهش مراجعات حضوری مشتریان به شعب بانک و به ‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، اعتبار کارت‌های نقدی خود را تمدید کرد.
بر این اساس، پیرو ابلاغیه بانک مرکزی در راستای مدیریت و کنترل شیوع ویروس کرونا و لزوم تسهیل استفاده هموطنان از درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعه به شعب، تمام کارت‌های نقدی بانک اقتصادنوین که تاریخ انقضای آنها اردیبهشت 1399 است به مدت یک سال تمدید شد. بدیهی است انجام تراکنش‌های نیازمند به درج تاریخ انقضا با وارد کردن تاریخ جدید امکانپذیر است.
در همین راستا پیش از این تمام کارت‌های نقدی بانک اقتصادنوین که تاریخ انقضای آنها اسفند 1398 و فروردین 1399 بود به مدت یک سال تمدید شده و مبلغ برداشت نقدی از کارت‌های بانک اقتصادنوین از خودپردازهای این بانک تا 5 میلیون ریال افزایش یافته است. همچنین هموطنان می‌توانند از طریق اپلیکیشن همراه نوین، اینترنت بانک و تمام دستگاه‌های خودپرداز این بانک در مجموع تا 100 میلیون ریال در روز کارت به کارت کنند.

Page Generated in 0/0052 sec