printlogo


کد خبر: 218477تاریخ: 1399/2/1 00:00
رئیس جمهور آمریکا که در برابر وضعیت بحرانی کشورش پس از شیوع کرونا خود را به خواب زده، مدعی شد ایران پر از طاعون شده است!
هرزه‌گویی !

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که تحت شدیدترین انتقادات به دلیل عدم مدیریت بحران کرونا بویژه عدم تدارک مناسب تجهیزات پزشکی قرار دارد، ادعای آمادگی کشورش در ارسال تجهیزات پزشکی به ایران را مطرح کرد؛ ادعایی که یک بررسی گذرا از آمارهای جهانی و تحلیل‌های کارشناسان بین‌المللی مضحک بودن آن را به وضوح نمایان می‌کند. 
به گزارش «وطن امروز»، رئیس‌جمهور آمریکا که از لغو تحریم‌های ایران در موقعیت مبارزه با شیوع کرونا خودداری کرده است، در نشست خبری کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: ایران پر از طاعون شده است که من این را نمی‌خواهم. به آنها پیشنهاد کمک داده‌ام، اگر ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) نیاز داشته باشند که دارند من برای آنها ونتیلاتور می‌فرستم. ما هزاران ونتیلاتور اضافی داریم. تصاویری از تعداد زیاد کیسه‌ها [ی اجساد] را در تلویزیون نشان می‌دهند.
اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که پیشینه دولت آمریکا و اهتمام همه‌جانبه‌اش برای گروگان گرفتن سلامتی مردم ایران برای پیگیری سیاست‌های تمامیت‌خواهانه‌اش نشان‌دهنده یک رویکرد ثابت در این زمینه است. تحریم‌های غیرانسانی آمریکا به طور اعم و تحریم‌های دارویی کشورمان به طور اخص نشانی کامل از تلاش منفعت‌طلبانه سیاسی آمریکا در جریان مسائل مربوط به بهداشت و درمان است. تحریم‌های مالی آمریکا و تلاش همه‌جانبه برای ممانعت از انجام هرگونه مبادله تجاری که باعث هموار شدن مسیر واردات دارویی به کشورمان می‌شود را می‌توان مصداقی روشن از پیگیری منافع سیاسی و اقتصادی با زیر پا گذاشتن حق حیات مردم سایر ملل از جمله مردم ایران دانست که قربانی‌های زیادی نیز در این عرصه داشته است. به خطر انداختن سلامت و حق حیات مردم ایران برای پیگیری منافع سیاسی دولت آمریکا از جمله قرار دادن مردم کشورمان مقابل حکومت یکی از رویه‌های ثابتی است که تاریخ اعمال خبیثانه این دولت، گواهی بر آن است. 
با شیوع ویروس کرونا در ایران افکار عمومی جهان مطالبه رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران را داشت تا روند کمک‌رسانی به بیماران کرونایی تسهیل شود. آمریکا که خود را تحت فشار افکار عمومی می‌دید، چندین‌بار اعلام کرد تحریم‌ها شامل موارد دارویی و بهداشتی نمی‌شود؛ ادعایی قویا از سوی مسؤولان کشور تکذیب شد. معاون اول رئیس‌جمهور آن را «دروغ بزرگ» خواند و وزیر بهداشت در گفت‌وگویی در این‌باره اظهار داشت:  اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند هیچ تحریمی در حوزه دارویی نداریم یک دروغ آشکار است و آنها به خیال خام خویش می‌خواهند ما را به زانو درآورند. 
روزنامه واشنگتن‌پست نیز در این‌باره نوشت: گزارش‌‌های فصلی دفتر کنترل دارایی‌‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) نشان می‌دهد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده شمار مجوزهایی را که به شرکت‌ها برای صادرات اقلام خاص پزشکی به ایران می‌دهد، کاهش داده است. فهرست کالاهایی که نیازمند مجوز خاص از این نهاد است، شامل دستگاه تولید اکسیژن، ماسک تنفسی با پوشش کامل صورت و تجهیزات تصویربرداری حرارتی می‌شود که به گفته پزشکان، برای درمان بیماران و محافظت از کادر درمان ضروری است. 
ترامپ در حالی در اظهارات جدیدش ادعا کرد آمریکا هزاران ونتیلاتور اضافی دارد که چندی پیش پایگاه اینترنتی رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) از نیاز کادر درمانی و پرستاران بیمارستان‌ها در سراسر این کشور به تجهیزات حفاظت شخصی و دستگاه‌های تنفس مصنوعی خبر داد.
خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز در این‌باره به نقل از یک منبع آگاه در کنگره نوشت که ارسال تجهیزات پزشکی به خارج از این کشور متوقف شده است. ترامپ نیز در همین راستا تاکید کرده است: خودمان کلی نیاز داریم. به گزارش سی‌ان‌ان، آمریکا از کشورهای دیگر خواسته اجناسی از ضدعفونی‌کننده دست گرفته تا دستگاه تنفس مصنوعی را به این کشور اهدا کرده یا بفروشند. نیاز آمریکا به تجهیزات پزشکی به حدی رسید که از دشمن راهبردی خود مجبور به خرید این تجهیزات شد. وزارت دفاع روسیه در این‌باره اعلام کرد، یک فروند هواپیمای روسی حامل تجهیزات پزشکی عازم آمریکا شده است.  تعجب‌برانگیزترین ادعاهای ترامپ جایی بود که ادعا کرد وضعیت آمریکا درباره کرونا از همه کشورهای جهان بهتر است و برای تعداد بالای کشته‌شدگان بیماری کرونا در ایران اظهار تاسف کرد و از دفن اجساد با کیسه‌ها ابراز ناراحتی کرد. 
ترامپ در حالی این ادعاها را مطرح می‌کند که بر اساس آخرین آمار جهانی، آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان، به مجموع 738 هزار و 913 مبتلا رسیده است؛ تاکنون 39 هزار و 15 آمریکایی مبتلا نیز جان خود را از دست داده‌اند که در نوع خود رکوردی دست‌نیافتنی در مرگ‌ومیر بیماران کرونایی به حساب می‌آید. 
آمار بسیار بالای کشته‌شدگان آمریکایی بر اثر ویروس کرونا به حدی است که تصاویر چیدن طبقاتی اجساد این بیماران در بیمارستان‌های آمریکا و دفن گروهی آنان موجب شگفتی و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی در سطح جهان شده است. 
استقرار ماشین‌های بزرگ سردخانه در سطح شهر نیویورک به منظور جلوگیری از تلنبار شدن جنازه‌ها در سطح بیمارستان‌های این شهر به‌علت تکمیل شدن ظرفیت سردخانه‌های بیمارستانی از دیگر تصاویری بود که طی روزهای گذشته از آمریکا مخابره شد و تعجب و تاسف مردم سایر نقاط جهان را برانگیخت.
 
* بردنمایی آقای بازنده!
ترامپ در بخش دیگری از اظهارات خود به تحولات غرب آسیا اشاره کرد و مدعی شد: وقتی من روی کار آمدم، در ایران یک حکومت تروریست وجود داشت. ایران اکنون کشوری متفاوت از آن‌ چیزی است که قبلا بود. در اوایل روی کار آمدنم، ایران قصد داشت کل خاورمیانه را بگیرد، اکنون آنها فقط می‌خواهند زنده بمانند و هر هفته با اعتراض‌هایی مواجه هستند.
ترامپ در حالی ایران را به شکست در خاورمیانه متهم می‌کند که بر مبنای نظریات بسیاری از کارشناسان، آمریکا بویژه بعد از اشتباه استراتژیکش در ترور سردار سلیمانی عملا در باتلاقی فرورفته که با هر دستاویزی به دنبال خروج از آن است.
ترور سردار سلیمانی احساسات ضدآمریکایی مسلمانان خاورمیانه را برانگیخت تا جایی که اثر زودهنگام آن در مصوبه پارلمان عراق درباره الزام نیروهای آمریکایی بر خروج از این کشور خود را نشان داد. یک روز پس از این اقدام پارلمان عراق، خبرگزاری فرانسه سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به سرکردگی آمریکا به ارتش عراق اعلام کرده است، با احترام به حاکمیت عراق و درخواست پارلمان و دولت بغداد، در راستای ایجاد مقدمات جهت تغییرات پیش‌رو ظرف روزها و هفته‌های آینده، جابه‌جایی نیروهای خود را آغاز می‌کند. حدود یک ماه بعد، اسکای‌نیوز عربی، به نقل از «علی الغانمی» عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق خبر داد خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های محل حضورشان در عراق آغاز شده است. الغانمی 21 بهمن در سخنانی گفت: آمریکا خروج از ۱۵ پایگاه نظامی در عراق را آغاز کرده است. وی افزود: آمریکایی‌ها حضور خود را تنها به 2 پایگاه محدود کرده‌اند که یکی در اربیل و دومی پایگاه عین‌الاسد در الانبار است. الغانمی همچنین گفت: آمریکا به باقی ماندن در 2 پایگاه اربیل و الانبار اصرار دارد اما فشار مردمی و پارلمانی برای اخراج نیروهایش از همه پایگاه‌ها ادامه دارد. این اقدام آمریکایی‌ها در حالی انجام شد که 4 بهمن‌ماه میلیون‌ها نفر از مردم عراق در تظاهراتی تاریخی و بی‌نظیر خواستار پایان اشغالگری نظامیان آمریکایی در این کشور شدند. علاوه بر این چندی پیش اخباری مبنی بر احتمال حمله آمریکا به مقر گروه‌های مقاومت عراق در برخی رسانه‌های غربی منتشر شد. همزمان آرایش و چینش نیروهای نظامی آمریکا در عراق تغییر کرد. رسانه‌های محلی گزارش دادند آمریکا نیروی نظامی خود را از برخی پایگاه‌هایش در عراق بیرون کشیده و عمدتا به پایگاه عین‌الاسد منتقل کرده است. رسانه‌های غربی با انعکاس خبر تغییر چینش نیروهای نظامی آمریکایی در عراق عمدتا اینگونه نتیجه‌گیری می‌کردند که این جابه‌جایی نیروها به منظور تمرکز آنان در یک پایگاه نظامی برای حمله به مقرهای حشدالشعبی است؛ حمله‌ای که هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد اما زیر سایه این جوسازی خبری، آمریکا برخی پایگاه‌های نظامی خود را در عراق تعطیل کرد.
در افغانستان نیز وضعیت مشابه عراق است. آمریکا برنامه خروج نظامیانش از افغانستان را در دستور کار دارد. سرعت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان حتی بالاتر از  جدول زمانبندی اعلام شده توسط این کشور است. علاوه بر این مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد شیوع کرونا مانع تخلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان نمی‌شود. 
***
ظریف خطاب به ترامپ: بزودی صادر‌کننده ونتیلاتور می‌شویم
وزیر امور خارجه کشورمان به ادعای اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره آمادگی کشورش برای کمک به ایران واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره کمک به مردم ایران، خطاب به او در صفحه توئیترش نوشت: آقای ترامپ! ایران ظرف چند ماه آینده صادر‌کننده دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) خواهد بود. تنها کاری که شما باید بکنید این است که دخالت در امور داخلی دیگر ملت‌ها بویژه ملت ما را متوقف و باور کنید ما از  «هیچ» سیاستمدار آمریکایی مشورت نمی‌پذیریم».

***

ستاری: به توان صادرات تجهیزات پزشکی درمان کرونا دست یافته‌ایم
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از ورود ایران به مرحله صادرات تجهیزات پزشکی در حوزه بیماری کرونا خبر داد و گفت: با تولیدات روزافزون شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه کیت‌های تشخیص و تجهیزات پزشکی در زمینه بیماری کرونا، اکنون برای صادرات این محصولات آماده می‌شویم. «سورنا ستاری» تصریح کرد: ما در حوزه تولید تجهیزات پزشکی معتبر نظیر ونتیلاتور و دستگاه‌های مختلف اتاق عمل شاهد تحولات فوق‌العاده‌ای در کشور هستیم به طوری که این شرکت‌ها اکنون تاییدیه‌های لازم را دارند و می‌توانند محصولات خود را حتی به اروپا صادر کنند.

Page Generated in 0/0052 sec