printlogo


کد خبر: 218492تاریخ: 1399/2/2 00:00
کارشکنی نتانیاهو در مسیر تشکیل دولت در حالی ادامه دارد که رسانه ها از انفعال این رژیم در برابر موج دوم کرونا خبر می‌دهند
ویروس نتانیاهو

چالش سیاسی در بدنه قدرت رژیم صهیونیستی در حالی ادامه دارد که وضعیت مدیریت بحران کرونا در سرزمین‌های اشغالی با انتقاد جدی صهیونیست‌ها مواجه شده است. اراضی اشغالی در کمتر از یک سال شاهد 3 انتخابات پارلمانی پیاپی بوده و احتمال برگزاری چهارمین انتخابات نیز دور از تصور نیست. در چنین شرایطی افزایش آمار مبتلایان به کرونا و فقدان مدیریت منسجم برای مقابله با آن منجر به بروز انتقادهای جدی به ساختار رژیم صهیونیستی شده است. به گزارش «وطن امروز»، با شکست مجدد در توافق بر سر تشکیل دولت «فوق‌العاده ملی»، رسانه‌های عبری‌زبان فاش کردند رهبر ائتلاف «آبی و سفید» در حال بررسی یک اهرم‌ فشار جدید علیه نخست‌وزیر موقت این کشور و تحمیل شروط خود به وی برای تشکیل دولت است. رسانه‌های صهیونیستی از شکست دوباره مذاکرات میان احزاب لیکود و آبی و سفید درباره تشکیل دولت «فوق‌العاده ملی» خبر دادند. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت نشست گانتس و نتانیاهو پس از آن برگزار شد که رهبر حزب آبی و سفید به شکل مستقیم تهدید به تصویب قوانینی کرد که مانع از نامزد شدن نتانیاهو در انتخابات آتی و تشکیل دولت جدید به دلیل اتهام وی به فساد و رشوه می‌شود. یدیعوت آحارونوت در ادامه نوشت از جمله قوانین مذکور، پیش‌نویس قانونی است که بر اساس آن هر فردی که متهم به فساد باشد نمی‌تواند نامزد انتخابات کنست شود. این پیش‌نویس قانون در صورت تصویب نه‌تنها برای نتانیاهو، بلکه برای شماری از وزیران حریدی‌اش از جمله اریه ادرعی، وزیر امور داخلی و یعقوب لیتسمان، وزیر بهداشت اسرائیل دردسرساز می‌شود.
از سویی به دلیل ناکامی گانتس در تشکیل دولت، کنست مأمور این کار شده است و اگر پارلمان تا هفتم ماه مه موفق به انتخاب نامزدی با کسب موافقت ۶۱ عضو کنست نشود، روند به سمت برگزاری انتخابات چهارم در کمتر از یک سال پیش خواهد رفت.
 
* نگرانی از موج دوم کرونا و انفعال
در شرایطی که رژیم صهیونیستی دچار بحران سیاسی است، شیوع کرونا بر انتقادات داخلی به سران رژیم افزوده است. مقامات ارشد در وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی می‌گویند تل‌آویو اقدامات لازم برای ایجاد شبکه‌ای گسترده برای نظارت بر روند شیوع ویروس «کووید-۱۹» جهت مقابله با موج دوم آن را انجام نداده است. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به نقل از مقامات وزارت بهداشت این رژیم گزارش داد در زمان قرنطینه یک ماهه در فلسطین اشغالی، تل‌آویو نتوانست از این زمان برای ایجاد زیرساخت‌های نظارتی و آزمایشگاهی جهت مقابله با ویروس کرونا بهره ببرد. بر اساس آمار اعلامی در فلسطین اشغالی، تا شامگاه گذشته ۱۳۴۹۱ نفر به ویروس «کووید-۱۹» مبتلا شده و حداقل ۱۷۲ نفر نیز بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند. پیش از این نیز گزارش محرمانه‌ای در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نشان داده بود رژیم صهیونیستی برای مقابله با ویروس جدید کرونا، تجهیزات درمانی کافی ندارد.  به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، اهمال‌کاری و انفعال وزارت بهداشت این رژیم در حالی است که از روز یکشنبه رفع محدودیت‌های فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی در فلسطین اشغالی شروع شده است.

Page Generated in 0/0057 sec