printlogo


کد خبر: 218494تاریخ: 1399/2/2 00:00
دور دنیا

یکی از بدترین کشتارهای دسته‌جمعی در کانادا با قتل ۱۶ تن
رسانه‌های کانادا اعلام کردند در پی تیراندازی فردی مسلح در ناحیه‌ای حومه‌ای از منطقه نووااسکوتیا در این کشور، دست‌کم ۱۶ نفر کشته شده‌اند. پلیس کانادا اعلام کرد تیراندازی در شهر پورتاپیک این کشور شروع شد و حدود ۱۲ ساعت بعد در یک پمپ بنزین در شهر آنفیلد در فاصله ۲۲ مایلی از محل اولیه با مرگ فرد تیرانداز به پایان رسید. هنوز انگیزه این تیراندازی اعلام نشده است. پلیس همچنین گفت این تیراندازی در ابتدای امر به صورت تصادفی انجام نشده بود اما در ادامه به صورت تصادفی و کورکورانه انجام شد. همچنین مقام مذکور پلیس گفت از نظر مقام‌های پلیس، این حادثه یک اقدام تروریستی در نظر گرفته نمی‌شود. مقام‌ها همچنین گفتند این فرض را که شیوع کروناویروس نیز در این حادثه دخیل بوده باشد، در نظر دارند.
***
حمله توپخانه‌ای ترکیه به غیرنظامیان سوریه
دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد ارتش ترکیه در حمله‌ای توپخانه‌ای منازل شهروندان سوری در روستاهای «هوشان» و «استراحه الصقر» واقع در جاده بین‌المللی M4 در غرب «عین عیسی» در شمال رقه را هدف قرار داد. نیروهای ترکیه سوم آوریل هم روستاهای «کوبرلک» و «عبدکوی» در حومه شهر «تل‌ابیض» واقع در شمال رقه را نیز هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داده بودند.
***
آزمایش کرونای ۴۰ نفر از کارکنان ریاست‌جمهوری افغانستان مثبت شد
مقامات افغانستان اظهار کردند نتیجه آزمایش کرونای دست‌کم ۴۰ نفر از کارکنان کاخ ریاست‌جمهوری این کشور مثبت بوده و اشرف غنی را وادار به خودقرنطینگی کرده است. هنوز مدرکی دال بر آلودگی اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به این بیماری وجود ندارد و سخنگوی او نیز درباره آزمایش شدن او برای «کووید-۱۹» اظهارنظری نکرده است. یکی از مقامات کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان اظهار کرد، بیشتر افرادی که نتیجه آزمایش‌شان مثبت بوده، در شاخه اجرایی دفتر ریاست جمهوری، شورای امنیت ملی و دفتر رئیس دفتر غنی مشغول فعالیت بوده‌اند.
***
هشدار پاپ فرانسیس نسبت به «ویروسی‌ بدتر از کرونا»
پاپ فرانسیس گفت اقدام بدون همبستگی جهانی پس از کرونا یا محروم گذاشتن بخش‌هایی از جامعه از بازیابی و رهایی از پیامدهای آن «ویروسی بدتر» را در پی خواهد داشت. رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی خود گفت: در روند جبران و ترمیم پیامدهای همه‌گیری کرونا نباید کسی را از بهره‌مندی از این روند محروم کرد و اکنون زمان آن رسیده که بی‌عدالتی در سراسر جهان رفع شود، زیرا این مساله سلامت تمام خانواده بشریت را تضعیف کرده است. وی افزود: این خطر وجود دارد که با ویروسی بدتر روبه‌رو شویم؛ ویروس بی‌تفاوتی خودخواهانه، ویروسی که از طریق این تفکر منتشر می‌شود که اگر زندگی من بهتر شده است، پس زندگی (به طور کلی و برای همه) بهتر شده است و اگر همه چیز برای من خوب است، پس (به طور کلی هم) خوب است. او در ادامه گفت، روند بهبود وضعیت نباید کسی- بویژه فقرا- را قربانی پیشرفت کند.
***
آمریکا عراق را میدان مبارزه اقتصادی با چین می‌داند
«وسام التمیمی» کارشناس عراقی اقتصاد گفت آمریکا تلاش دارد بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در عراق با هدف جنگ اقتصادی با چین، چیره شود. او به وبگاه المعلومه گفت موفقیت آمریکا در این راه به تصمیمات دولت جدید بستگی دارد که تا چه میزان می‌خواهد در این موضوع به چین یا آمریکا متمایل شود. التمیمی افزود: «بازی آمریکا و عربستان برای تسلط بر بازار نفت و اشباع آن با هدف تغییر موازنه اقتصاد جهانی و تسلط بر قیمت بورس نفت صورت می‌گیرد. چین مهم‌ترین دشمن آمریکا در حوزه اقتصادی است و توافقات اقتصادی عراق با چین یک تهدید برای آمریکا محسوب می‌شود؛ کشوری که عراق را حوزه سرمایه‌گذاری خود می‌داند و تلاش دارد از عراق به‌عنوان سلاحی علیه چین استفاده کند». او تأکید کرد آمریکا به دولت پیش رو برای لغو قراردادها با چین فشار خواهد آورد.
***
انتقاد «عمران‌خان» از سیاست هند علیه مسلمانان
«عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان بشدت از سیاست‌های «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند به دلیل هدف قرار گرفتن اقلیت مسلمان در این کشور انتقاد کرد. وی افزود: طرح دولت هند برای اجرای قرنطینه باعث شده هزاران نفر با چالش گرسنگی روبه‌رو شوند اما دهلی‌نو با هدف قرار دادن اقلیت مسلمانان سعی در منحرف کردن واکنش‌ها نسبت به این موضوع دارد. عمران‌خان تأکید کرد: هدف قرار دادن عمدی مسلمانان هند و خشونت‌ علیه آنان شبیه همان چیزی است که نازی‌ها در آلمان انجام دادند. وی دولت مودی در هند را به ترویج نژادگرایی هندو متهم کرد.
***
پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه‌جزیره کره
گروه پایش تحرکات هوایی کره‌جنوبی دیروز گزارش داد یک هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز این کشور به پرواز درآمده و ظاهرا ماموریت آن نظارت بر کره‌شمالی همزمان با افزایش اقدامات نظامی این کشور در هفته‌های اخیر بوده است. گروه پایش تحرکات هوایی «ایرکرفت اسپاتس» در توئیتر نوشت، هواپیمای بوئینگ آرسی ۱۳۵ نیروی هوایی آمریکا در آسمان شهر اینچئون در غرب سئول و در همسایگی استان گیونگی-دو رویت شد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این گروه زمان دقیق این عملیات را بیان نکرد. آمریکا در ماه‌های اخیر چنین پروازهایی را در این منطقه افزایش داده است که به گفته کارشناسان و منابع آگاه، دلیل آن می‌تواند افزایش فشار بر کره‌شمالی در زمینه اقدامات نظامی باشد. 

Page Generated in 0/0053 sec