printlogo


کد خبر: 218496تاریخ: 1399/2/2 00:00
ستاد مبارزه با کرونا در ورزش در اطلاعیه بعدی خود تصمیم نهایی را درباره برگزاری لیگ فوتبال می‌گیرد
اولویت حفظ جان است

زهره فلاح زاده*: همه علاقه‌مندان به فوتبال در انتظار جلسه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ستاد مبارزه با کرونا در ورزش هستند تا بلکه تکلیف شروع لیگ برتر مشخص شود. آنچه مشخص است سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال اصرار بر برگزاری لیگ دارند تا برنامه فصل بعدشان دچار مشکل نشود اما تا زمانی که ستاد مبارزه با کرونا اجازه تمرین گروهی را به باشگاه‌ها ندهد، این نهادها برای انجام مسابقات اختیاری از خود ندارند.
ستاد مبارزه با کرونا از زمان شیوع این بیماری تا به امروز ۱۰ اطلاعیه پیرامون فعالیت‌های ورزشی به باشگاه‌ها اعم از فوتبال ابلاغ کرده است که در آخرین شماره از این اطلاعیه ها گفته شده تمام مسابقات تا پایان اردیبهشت لغو شده است و تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه باید  ۲۸ هزار و ۶۰۰ باشگاه ورزشی که عمدتاً باشگاه‌های بدن‌ سازی هستند، تعطیل باشند. بازگشایی این باشگاه‌ها منوط به پایین آمدن پیک شیوع ویروس کرونا در استان‌هاست که در این شرایط ستاد مبارزه با کرونا در ورزش از وزارت بهداشت استعلام می‌گیرد.
در این بین ممکن است وزارت بهداشت اعلام کند یکی از استان‌ها منعی برای فعالیت باشگاه‌های ورزشی ندارد. در این صورت به ازای هر ۱۰۰ متر مربع از مساحت باشگاه، بیش از ۱۰ نفر نباید به باشگاه بروند، اگر هم می‌روند باید نکات بهداشتی به طور کامل رعایت شود. از سویی ممکن است با وجود وضعیت مطلوب یک استان، استان دیگری مثل تهران همچنان در وضعیت قرمز قرار داشته باشد، در این صورت باشگاه‌های ورزشی تهران همچنان تعطیل خواهند بود.
اگر در جلسه بعدی ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، پس از بررسی‌ وضعیت کشور اعلام شود باشگاه‌های فوتبال می‌توانند تمرینات‌شان را پس از ۱۵ اردیبهشت‌ماه آغاز کنند، باید به این باشگاه‌ها مهلت ۳ هفته‌ای داده شود تا بدنسازی خود را انجام دهند و آماده شروع مسابقات شوند. یعنی اگر نیمه دوم اردیبهشت‌ماه اعلام شود منعی برای شروع تمرینات نیست و باشگاه‌ها می‌توانند تمرینات‌شان را شروع کنند، ۶ یا ۷ خردادماه می‌توانیم لیگ برتر را آغاز کنیم. البته قطعا یک‌سری پروتکل‌های ورزشی به باشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که به چه شکلی تمرین کنند. به هر حال اگر باشگاه‌های ورزشی باز و بازی‌های لیگ برتر از سر گرفته شود، این امر به صورت پلکانی خواهد بود. 
به طور قطع در صورت برگزاری لیگ در این مدت، درست مثل اسفندماه بازی‌ها بدون تماشاگر خواهد بود. همان‌طور که کشورهایی نظیر انگلیس، آلمان و ایتالیا این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند که در صورت برگزاری مسابقات‌شان، تماشاگری در ورزشگاه‌های‌شان حضور نداشته باشد.
از طرفی نگرانی باشگاه‌های فوتبال، فدراسیون و سازمان لیگ از تاریخ برگزاری لیگ بعدی است که اگر لیگ این فصل دیر تمام شود، باشگاه ها زمانی برای استراحت، خرید بازیکن در فصل نقل و انتقالات و شروع فصل بعدی ندارند. اما فیفا راه حلی برای این دغدغه باشگاه ارائه داده و اعلام کرده است که آنها می‌توانند فصل بعدی را با تأخیر شروع کنند.
از طرف دیگر، برای برگزاری لیگ چندین پیشنهاد ارائه شده که یکی از آنها ‌انجام مسابقات در کیش یا بوشهر است که ابتلا به کرونا در آنجاها کمتر است. اما به هر حال ۱۶ تیم‌ لیگ برتری نیاز به هتل، سالن و ورزشگاه دارند و ۹ هفته هم‌ زمان زیادی برای ماندن در شهر دیگری است.
پیشنهاد دیگر این است زمانی که تیم‌ها تمرینات‌شان را شروع می‌کنند، همه عوامل آنها به مدت ۲ هفته در یک هتل قرنطینه و مطمئن شوند همگی سالم هستند و پس از آن‌ هم در قرنطینه باشند.
این روزها شایعه ادامه لیگ برتر در هفته دوم خردادماه هم مدام منتشر می‌شود که تنها گمانه‌زنی رسانه‌هاست و تا زمانی که ستاد مبارزه با کرونا در ورزش در جلسه بعدی تصمیمی نگیرد، هیچ‌کسی نمی‌تواند بگوید در تاریخ مشخصی بازی‌ها شروع می‌شود.
تا به امروز نام هیچ فوتبالیست ایرانی که مبتلا به کرونا شده باشد، شنیده نشده و این یعنی تعطیلی لیگ به کمک آنها آمده است و چه بسا در صورت اصرار بر برگزاری لیگ با توجه به وضعیت فعلی کشور، حتی با رعایت تمام نکات بهداشتی، این آمار از صفر درصد به چند درصد تغییر کند.
بنابراین آنچه مشخص است ستاد مبارزه با کرونا در ورزش ابتدا حفظ سلامتی ورزشکاران را در اولویت قرار می‌دهد و پس از آن برای برگزار شدن یا نشدن لیگ برتر تصمیم می‌گیرد. این ستاد بر خلاف فدراسیون و سازمان لیگ، اصراری بر برگزاری لیگ برتر ندارد و سلامتی افراد جامعه را در نظر می‌گیرد. به هر حال اتفاقی که در بازی آتالانتا - والنسیا در اسفندماه افتاد و منجر به شیوع کرونا در اسپانیا و ایتالیا شد، باید درس عبرتی برای تمام فدراسیون‌ها شود؛ جایی که رئیس یوفا مسؤولان اسپانیایی را که اجازه تجمع هواداران در خارج از استادیوم مستایا را داده بودند، مسؤول شیوع کرونا در اسپانیا دانست. اسپانیایی که یکی از کشورهای پرخطر جهان معرفی شده و تنها با برگزاری یک مسابقه آمار مبتلایان به کرونا در آن بالا رفته است.
به هر حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم وضعیت کشور در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه هم همچنان قرمز خواهد بود یا امیدی به برگزاری و اتمام لیگ برتر وجود دارد؛ لیگی که ۵۳ روز است تعطیل است و امکان دارد حالا حالاها هم تعطیل باشد.
* خبرنگار ورزشی
***
[تعطیلی ادامه‌دار شورای برون‌مرزی در وزارت ورزش]
بحران کرونا و تاثیری که بر لغو تمام رویدادها و اردوهای ملی و باشگاهی داشته، منجر به تعطیلی ادامه‌دار جلسات شورای برون‌مرزی در وزارت ورزش شده است. طبق یکی از دستورالعمل‌های جدید وزارت ورزش که در رابطه با کرسی‌های بین‌المللی و نحوه حمایت از نمایندگان ایران برای تصدی و حفظ این کرسی‌ها مصوب شده، شورای برون‌مرزی مسؤولیت پیگیری تمام اقدامات لازم در این زمینه را بر عهده دارد. در واقع این موضوع، مسؤولیت جدید تعریف شده وزارت ورزش برای شورای برون‌مرزی است در حالی که وظایف این شورا تا پیش از این در چارچوب اعزام تیم‌های باشگاهی و ملی ایرانی به تورنمنت‌ها و اردوهای برون‌مرزی، ورود تیم‌های خارجی به ایران برای شرکت در مسابقات یا اردوی مشترک و بررسی هر یک از آنها به منظور صدور مجوز لازم تعریف شده بود. در هر صورت با مسؤولیت جدیدی که به شورای برون‌مرزی سپرده شده، حجم نشست‌ها و فعالیت اعضای آن گسترده‌تر خواهد شد، اگرچه هفته‌ها از آخرین نشست آنها می‌گذرد و با وجود گذشت یک ماه از آغاز سال جدید هم هنوز نشستی به عنوان «آغاز به کار» برگزار نشده است. دلیل این مسأله هم کروناست و تاثیری که بر تمام فعالیت‌های دنیای ورزش گذاشته است. به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمام رویدادهای ورزشی جهان اعم از مسابقات ملی و باشگاهی، اردوها، گردهمایی‌ها و... لغو شده است. بنابراین موضوعی نیست که بررسی و تصمیم‌گیری در رابطه با آن منجر به برگزاری نشست میان اعضای شورای برون‌مرزی شود.

Page Generated in 0/0054 sec