printlogo


کد خبر: 218548تاریخ: 1399/2/3 00:00
نگاه

درباره کتاب «قرار بی‌قرار» زندگی شهید مدافع حرم، مصطفی صدرزاده
انسان قدسی
مهدی خدادادی: «قرار بی‌قرار» عنوان شایسته‌ کتابی است پیرامون زندگی  یک انسان قدسی؛ زندگی شهید مدافع حرم شهید «مصطفی صدرزاده» که به قلم فاطمه‌سادات افقه به رشته تحریر درآمده است؛ کتابی که در 21 فصل سرگذشت‌ جوان 29 ساله‌ خوزستانی‌ای را به تصویر کشیده که باید از او به عنوان یک بمب انرژی یاد کرد؛ انسانی که به جرأت می‌توان گفت لحظه‌ای از عمر کوتاهش را به بطالت نگذرانده و در هر مقطعی در کسوتی به کسب تجربه پرداخته و منشأ خیر و برکتی شده است.
در این اثر نویسنده به دلیل قرابت خونی و نسبت فامیلی خویش با شهید توانسته به بهترین شکل ممکن حق مطلب را در پرداخت به زوایای مختلف زندگی شهید ادا کند و با زبانی ساده به روایت دوران کودکی، نوجوانی و جوانی او بپردازد. «قرار بی‌قرار» ما را پای روایت نذر تاسوعای مادری برای پسرش می‌نشاند و از پدری برای‌مان حرف می‌زند که پدر شهید شدن به او می‌‌آید. از جوانی برای‌مان می‌گوید که زندگی کوتاهش سرشار از تجربه ‌است و در جست‌وجوی گمشده‌ای که دارد از حوزه، دانشگاه و... سردرمی‌آورد و در آخر‌الامر گمشده‌اش را در بسیج پیدا می‌کند. «قرار بی‌قرار» از انسانی سخن می‌گوید که خدا او را تربیت کرده و مربی شده است. از فرماندهی برای‌مان صحبت می‌کند که به سربازی نرفته است. از جوان ایرانی می‌گوید که در میان جوانان مجاهد افغان‌ نام آشناتر است و نامش مترادف نام لشکر حماسه‌ساز فاطمیون است؛ جوانی که در مقاطع حساس جنگ سوریه سردار رشید اسلام سرلشکر حاج قاسم سلیمانی از مشورت‌هایش بهره می‌گیرد و بینش، قدرت تجزیه و تحلیل، توان و فهم نظامی او سبب تعجب و شگفتی فرماندهان عالی‌رتبه و دوره دیده‌ نظامی می‌شود.
مصطفی صدرزاده کسی ا‌ست که قانون جذب را بخوبی فراگرفته و جماعتی را برای ملاقات خدا مانند شهید ابراهیم هادی پله پله و گام به گام همراهی می‌کند و به مقصد می‌رساند. نویسنده در این اثر از یک رابطه عاشقانه برای‌مان حرف می‌زند؛ از یک شرط مکتوب؛ از قراری برای چهارشنبه‌های همه عمر؛ از عشقی که به جان مصطفی افتاده و او را شیفته‌ روضه ساقی عطشان کربلا کرده تا حدی که آخرین روز حیات دنیایی مصطفی درست مصادف با چهارشنبه و مقارن با  تاسوعا ، روز سقای آب و ادب می‌شود و نذر تاسوعای مادر را این بار خود مصطفی با نقد جان خویش ادا می‌کند.
کتاب «قرار بی‌قرار» سرگذشتنامه‌ جانشین فرمانده تیپ یکم لشکر فاطمیون، جوان نخبه‌ نظامی، شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده با نام جهادی سیدابراهیم به قلم فاطمه‌سادات افقه به انضمام وصیتنامه‌ عرفانی این شهید والامقام در 400 صفحه توسط انتشارات روایت فتح روانه بازار شده است.
 
***
نگاهی به کتاب «پادشاهان پیاده» خرده‌روایت‌هایی از زیارت اربعین
ختم به خیر
بعضی  معتقدند بنای زیارت امام حسین(ع) جابر بن عبدالله گذاشت ولی فرار به سوی حسین(ع) از زمان آدم ابوالبشر مرسوم بوده و پیامبری به رسالت نرسیده مگر آنکه به این سرزمین گام نهاده و دیدگانش بر غم صاحب این سرزمین نمناک شده باشد. سال‌هاست به تأسی از گذشتگان از انبیا و اوصیا گرفته تا علما و شهدا در هجرت  به سوی قبله‌ سرخ شهادت، فرهنگ پیاده‌روی و هجرت به سوی حسین(ع) در ایام اربعین رونقی دوچندان گرفته و شرح این سفر عاشقانه جایگاه ویژه‌ای را در ادبیات از آن خود کرده است و در قالب شعر، داستان، قطعات ادبی و... آثار قابل توجهی برای استفاده مخاطبان ارائه شده است.
محمدعلی جعفری در کنار بهزاد دانشگر در کتاب «پادشاهان پیاده» در اقدامی جالب به ثبت گزارشی مکتوب از حال و هوای زوار پیاده اربعین پرداخته و خرده‌روایت‌هایی را بدون دخل و تصرف از همه اقشار  ایرانی، عراقی، اروپایی، مسلمان، غیر مسلمان، شیعه، سنی، زن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مرد، کوچک، بزرگ و در هر لباسی از زائر، موکب‌دار، پلیس، خادم، نویسنده، روزنامه‌نگار، عکاس، مجری، پزشک و... در مقابل دیدگان مخاطبان قرار داده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. روایتی از دلدادگی جماعتی که شاید مبدأ حرکتی متفاوت به وسعت کره‌ زمین داشته ولی در نهایت سفرشان به یک مقصد ختم می‌شود؛ به تنها مسیر ختم به خیر در عالم، ختم به حسین(ع)؛ تجمعی بی‌نظیر و بی‌بدیل در سایه پرچم سرخ «حب الحسین‌(ع) یجمعنا».
یکی از ویژگی‌های برجسته کتاب پیش‌رو، حفظ زبان راوی‌هاست. در این کتاب هر راوی با لحن خویش به بیان قصه‌ عاشقی خویش و شرح سفر عاشقانه‌اش به سوی حسین(ع) می‌پردازد و همین موضوع سبب خواندنی شدن این کتاب شده و مخاطب مجذوب تعدد و تنوع لهجه‌ها و فرهنگ‌ها از زبان جنوب شهری تهرانی، لهجه‌ شیرین اصفهانی، شیرازی، یزدی و تبریزی گرفته تا لحن لبنانی، عراقی و فارسی دست و پا شکسته‌ یک تایلندی می‌شود.
‌مبتنی بودن این اثر بر مستندنگاری نیز تکنیکی است که نویسندگان این اثر با بهره از آن مخاطب را حین مطالعه کتاب به صورت غیرمستقیم به تفکر وامی‌دارند و این یکی دیگر از نقاط برجسته این اثر است.
کتاب پادشاهان پیاده (خرده‌روایت‌هایی از زیارت اربعین) به قلم محمدعلی جعفری و بهزاد دانشگر به زیور طبع آراسته و توسط نشر عهد مانا در 312 صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است.

Page Generated in 0/0059 sec