printlogo


کد خبر: 218551تاریخ: 1399/2/3 00:00
دور دنیا

سازمان جهانی بهداشت درباره لغو قرنطینه هشدار داد
سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه هشدار داد هرگونه لغو محدودیت‌های اجتماعی و قرنطینه‌های سراسری با هدف مهار ویروس کرونا باید تدریجی باشد. تاکیشی کاسای، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای غرب اقیانوس آرام در این‌باره گفت: ثابت شده است اتخاذ تدابیر مربوط به اعمال قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی موثر بوده و مردم باید برای زندگی با یک روش جدید آماده باشند تا به جامعه اجازه دهند مقابله با ویروس کرونا را تحت کنترل داشته باشد. وی افزود: تا زمانی که واکسن این ویروس پیدا شود، روند انطباق با شیوع ویروس کرونا باید با یک معیار جدید همراه باشد. اگر محدودیت‌های کرونایی خیلی زود و سریع لغو شود، احتمال افزایش مجدد مبتلایان به این ویروس وجود خواهد داشت.
***
افغانستان: تروریست خوب و بد نداریم
«حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه افغانستان در تماس تلفنی با «شاه‌محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان درباره مسائل مختلف از جمله مشکلات پناهندگان و بازرگانان افغان، توسعه روابط تجاری، روند صلح افغانستان و کشورهای منطقه گفت‌وگو کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه افغانستان، اتمر در این دیدار تصریح کرد مقامات کابل، تروریست‌ها را به خوب و بد تفکیک نمی‌کنند. وی خاطرنشان کرد: نتیجه تحقیقات درباره «اسلم فاروقی» سرکرده شاخه خوراسان داعش که اخیراً در افغانستان بازداشت شده را با اسلام‌آباد به اشتراک می‌گذارد. چندی پیش پاکستان از افغانستان خواسته بود فاروقی را برای انجام تحقیقات به اسلام‌آباد تحویل دهد.
***
مقابله پدافندی سوریه با رژیم صهیونیستی در آسمان حمص
پدافند هوایی ارتش سوریه بامداد سه‌شنبه ضمن مقابله با حمله هوایی رژیم صهیونیستی در آسمان شهر «تدمر» در شرق حمص، تعدادی از اهداف مهاجم را سرنگون کرد. بر اساس این گزارش، جنگنده‌های اسرائیلی یکی از مراکز نظامی ارتش سوریه را در اطراف شهر تاریخی تدمر هدف قرار دادند. در همین ارتباط، یک منبع نظامی ارتش سوریه به شبکه خبری روسیاالیوم گفته که در این حمله هوایی، مواضع ارتش سوریه در مناطق «السخنه»، «العامریه» و «التلیله» در صحرای تدمر هدف قرار گرفته‌ است. همزمان، شبکه خبری المیادین گزارش داد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مراکز نظامی ارتش سوریه در شمال فرودگاه تدمر را نیز هدف قرار دادند اما این عملیات دشمن با شکست مواجه شد.
***
رکوردزنی عربستان در اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۱۹
عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود درباره صدور حکم اعدام در کشورهای مختلف فاش کرد عربستان سعودی با اجرای ۱۸۴ حکم اعدام در سال ۲۰۱۹ رکورد تازه‌ای در تعداد اجرای احکام اعدام ثبت کرده است. کلیر آلگار، مدیر بخش پژوهش عفو بین‌الملل افزایش آمارهای اعدام در عربستان سعودی را «نگران‌کننده» خواند و گفت سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۷۸ مرد و ۶ زن در عربستان سعودی اعدام شدند که بیش از نیمی از آنها شهروندان سعودی نبودند. عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود نسبت به استفاده روزافزون از اعدام به عنوان سلاحی سیاسی در برابر مخالفان شیعه در عربستان ابراز نگرانی و اعلام کرد بحرین و بنگلادش نیز پس از یک سال توقف اجرای احکام اعدام را از سر گرفته‌اند.
***
واکنش حماس به توافق صهیونیست‌ها برای تشکیل کابینه فراگیر
سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد موافقت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس ائتلاف آبی و سفید با الحاق اراضی کرانه باختری بر اساس توافق انجام‌شده، اتحاد گروه‌های فلسطینی برای مبارزه را می‌طلبد. «حازم قاسم» سخنگوی حماس اعلام کرد: توافق نخست‌وزیر کابینه رژیم اشغالگر با بنی‌گانتس بر آنچه «الحاق کرانه باختری» نامیده می‌شود، بر بیشتر شدن خطرات علیه مؤلفه‌های مسأله فلسطین تأکید می‌کند. وی ادامه داد، اجماع صهیونیستی بر هدف گرفتن واقعیت در کرانه باختری، تجمیع تلاش‌ گروه‌ها و نیروهای فلسطینی را می‌طلبد. همچنین تشکیلات خودگردان باید موضع خود در همراه شدن با گروه‌های فلسطینی برای مقابله با رژیم اشغالگر را نهایی کند. قاسم تأکید کرد: همه این مواضع خصمانه طیف‌های مختلف صهیونیستی، مبارزه ملت ما برای اخراج اشغالگر و نابودی شهرک‌هایش را متوقف نخواهد کرد. هفته گذشته یک نهاد فلسطینی هشدار داده بود، آمریکا و رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از مشغول بودن جهان به مسأله کرونا در آستانه توافق نهایی درباره الحاق اراضی فلسطینی به اسرائیل هستند.
***
مرگ 2 نوزاد مسلمان به خاطر عدم پذیرش در بیمارستان هند
در حالی که انتقادها درباره رفتارهای تبعیض‌آمیز و خشن علیه مسلمانان هند ادامه دارد، رسانه‌ها از مرگ 2 نوزاد مسلمان به دلیل عدم پذیرش مادران آنها در بیمارستان‌ها و اقدامات تبعیض‌آمیز موسسات دولتی درمانی در این کشور به بهانه مقابله با شیوع کرونا خبر دادند. بنا بر گزارش پایگاه «نیوزیلند هرالد» یک زن باردار مسلمان هندی برای دریافت کمک‌های درمانی به بیمارستان «ام‌جی‌ام» در شهر «جمشیدپور» ایالت «جارکند» این کشور رجوع کرد اما مسؤولان بیمارستان او را به بیمارستان راه ندادند. به دنبال امتناع این بیمارستان از کمک به «رضوانا خاتون»، نوزاد این زن مسلمان ۳۰ ساله سقط شد. ماجرا وقتی دردناک‌تر می‌شود که این مادر بعد از اینکه دچار خونریزی شد خود را به بیمارستان رساند اما به جای معالجه، مورد ضرب و جرح قرار گرفت و از بیمارستان اخراج شد. بهانه رفتار ضدانسانی با این زن باردار این بود که او به ویروس کرونا مبتلاست. طبق گزارش‌ها، ماه گذشته میلادی هم یک نوزاد مسلمان هندی به دلیل امتناع بیمارستان دولتی در منطقه براتپور راجستان از پذیرش مادرش، جان داده بود.

Page Generated in 0/0050 sec