printlogo


کد خبر: 218568تاریخ: 1399/2/3 00:00
سخنگوی قوه‌قضائیه خبر داد
رفع تصرف هکتارها زمین در تهران در سال گذشته

گروه سیاسی: بیست‌و‌چهارمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه به صورت پخش تلویزیونی روز گذشته برگزار شد. این چهارمین جلسه خبری سخنگوی قوه قضائیه است که به علت شیوع کرونا بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود.
سخنگوی قوه‌قضائیه در بخشی از اظهاراتش در این نشست خبری گفت: زمانی که بحران کرونا همچنان وجود دارد، در پرونده‌های اقتصادی جدیت مبارزه با متهمان را رها نکرده‌ایم و در ایام کرونایی برخی پرونده‌های اخلال در نظام تولید را به سرانجام رساندیم. وی ادامه داد: از این رهگذر ابراهیم زابلی به جرم اخلال در نظام تولید از طریق سوء‌استفاده در فروش غیرمجاز مواد پتروشیمی به ۱۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی و ضبط اموال به میزان ۲۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۶۰ ریال محکوم شد. سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین افزود: نوید محمودی به جرم اخلال در نظام تولید به ۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۶۵ میلیارد و ۵۳۴ میلیون و ۴۹۱ هزار ریال محکوم شد. اسماعیلی در ادامه گفت: رضا عیوض‌زاده که بازرس اداره صمت بوده نیز به جرم اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخذ رشوه به ۶ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و انفصال دائم از فعالیت دولتی و پرداخت ۳میلیارد ریال محکوم شد.
 
* تبعیضی برای اعطای مرخصی قائل نشدیم
وی همچنین در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره فرآیند زندانبانی در کشورمان گفت: اقدامات ایران در سلامت و امنیت زندانیان و اعطای مرخصی الگویی نمونه و برجسته است.
سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: خوب است این آقای به اصطلاح گزارشگر حقوق بشر، گزارش دهد در کشورهایی که کرونا بیشتر شیوع داشته است درباره زندانیان چه کردند، هیچ گزارشی از کشورهای مدعی نشنیدیم، آن وقت به ما می‌گویند عملکرد خوبی نداشته‌ایم. کارنامه شما کجاست؟ اسماعیلی گفت: ما اخبار وحشتناکی از زندان‌های کشورهای مدعی می‌شنویم که نتوانستند شیوع کرونا را در میان زندانیان‌شان مهار کنند، در حالی که ما دستگاه عدالتیم و فرقی بین اقلیت‌ها نگذاشتیم و حتی بیش از هزار نفر از اتباع بیگانه را به مرخصی فرستادیم. اسماعیلی درباره اعطای مرخصی به زندانیان در آینده گفت: ۳۰ فروردین امسال رئیس قوه قضائیه بخشنامه جدیدی را صادر کردند که طی آن بیش از ۵۰۰ هیأت مأمور بررسی پرونده تمام زندانیان مشمول مرخصی شدند.
وی افزود: جمعی از این زندانیان مشمول آزادی مشروط، تعویق اجرای حکم و امثال آن شدند و گزارش روزانه در این رابطه به رئیس قوه‌قضائیه داده می‌شود، حتی وضعیت زندانیان تحت قرار هم بررسی می‌شود و اگر زمینه آزادی آنها فراهم باشد، مشمول مرخصی می‌شوند.
 
* رفع تصرف هکتارها زمین در تهران در سال گذشته
سخنگوی قوه‌قضائیه درباره مبارزه با زمین‌خواری از سوی قوه‌قضائیه نیز گفت: موضوعات مرتبط با حفظ حقوق عامه و بیت‌المال اولویت رسیدگی ما بوده و هست و سعی کردیم علاوه بر مجازات مجرمان، اموال را به بیت‌المال برگردانیم.
اسماعیلی گفت: در تهران سال گذشته، ۱۰۶ حکم به نفع اداره کل منابع طبیعی اجرا و 5/163 هکتار رفع تصرف شد و در حوزه راه‌وشهرسازی ۵۲ حکم صادر و 5/101 هکتار از اراضی شهری رفع تصرف شد.
وی افزود: در حوزه جهاد کشاورزی ۵۷۲۸ حکم اجرا و 5/890 هکتار از اراضی تصرف شده بازگشت داده شد، این در حالی است که در محیط زیست ۹ حکم  صادر شده و 6/7 هکتار به بیت‌المال اعاده شد.
سخنگوی قوه‌قضائیه به رسیدگی به پرونده‌ها در حوزه اراضی شهرداری اشاره کرد و گفت در این حوزه هم ۷۷۰ حکم صادر و ۲۱۶.۵ هکتار از اراضی تصرف شده نیز به شهرداری تحویل شد.
به گفته اسماعیلی، در حوزه شرکت آب منطقه‌ای هم ۴۷۳ حکم صادر و ۷۵ هکتار از بستر و حریم رودخانه آزاد شد.
 
* احتکار لیموترش توسط 5 نفر
اسماعیلی در ادامه اظهارات خود درباره پرونده احتکار لیمو‌ترش توسط ۵ نفر نیز گفت: اعلامی از ناحیه متولیان مربوط به قوه‌قضائیه نشده است اما در استان فارس با پیگیری‌های دادستانی منطقه، امر توزیع و بارگیری لیموهای انباشت‌شده در انبارها آغاز شده است و پیش‌بینی می‌کنیم با این اقدام شاهد کاهش قیمت لیمو باشیم. در این رابطه پیگیری‌های لازم ادامه خواهد داشت.
 
* ورود جدی دستگاه قضا به ماجرای جوجه‌کشی
سخنگوی قوه‌قضائیه درباره ماجرای جوجه‌های یک‌روزه و کشتن آنها گفت: قوه‌قضائیه به این موضوع بلافاصله واکنش نشان داد و سازمان بازرسی کل کشور به صورت خاص به موضوع معدوم کردن جوجه‌های یک روزه ورود کرده است. 
وی ادامه داد: البته قبل از آن به لحاظ اطلاعاتی که داشتیم، به موضوع جوجه‌های یک‌روزه و عرضه دام، طیور و نرخ نهاده‌های دامی و دپوی برخی از این نهاده‌ها در گمرکات کشور و حتی در کنار آن صادرات نهاده‌های دامی و طیور، سازمان بازرسی ورود بسیار جدی داشته است. اسماعیلی افزود: مقرر شده هم نسبت به این واقعه غیرقانونی، غیرشرعی و غیراخلاقی ورود کرده و هم رسیدگی به بخش‌های پشت صحنه این مسأله به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: شائبه اینکه این اقدام برای افزایش قیمت مرغ بوده نیز مطرح است و قرار شده اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در این ارتباط به صورت دقیق بررسی شود و در صورت بروز تخلفات، گزارش آن به رئیس قوه‌قضائیه ارسال خواهد شد.

Page Generated in 0/0048 sec