printlogo


کد خبر: 218644تاریخ: 1399/2/6 00:00
عادل عبدالمهدی با اشاره به اعلام مقررات منع آمد و شد به خاطر کرونا، درباره تحرکات داعش هشدار داد
افزایش تحرکات تروریستی در شرق و غرب عراق

شورای امنیت ملی عراق در حالی نسبت به سوءاستفاده داعش از بحران کرونا به منظور اجرای عملیات‌های تروریستی هشدار داده است که در حال حاضر استان‌های الانبار و دیالی شاهد تحرکات تروریستی زیر چتر حمایتی آمریکا هستند. 
به گزارش «وطن امروز»، «برهان المعموری»  نماینده استان دیالی در پارلمان و رئیس ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر درباره افزایش دامنه حملات تروریستی در این استان هشدار داد و خواهان  تقویت همکاری‌های دستگاه‌های اطلاعاتی کشورش شد. المعموری  گفت: «استان دیالی از استان‌های دارای ویژگی امنیتی و راهبردی است، زیرا از موضع جغرافیایی خاصی برخوردار است و بغداد را به استان‌های شمالی مرتبط می‌کند. حوادث امنیتی چند سال گذشته در دیالی به طور مستقیم و به وضوح ثبات پایتخت را متاثر می‌کرد». المعموری افزود: «در مناطقی که از ثبات کمتری برخوردارند نیاز به حضور واحدهای نظامی بیشتری است تا شکاف امنیتی آنجا جبران شود. از همین رو فرمانده کل نیروهای مسلح باید یک تا 2 گردان نیرو در مناطق استان دیالی مستقر کند». رئیس ائتلاف سائرون در استان دیالی از کمبود تجهیزات نظامی و ابزارهای شناسایی برای مقابله با تروریست‌ها گفت و همچنین بر ضرورت تقویت همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی به منظور شناسایی هسته‌های تروریستی و انجام عملیات‌های پیش‌دستانه علیه داعش تاکید کرد.
در همین حال صادق الحسینی، مسؤول اطلاع‌رسانی حشدالشعبی در استان دیالی عراق گفت: بقایای هسته‌های تروریستی داعش که آمریکا از آنها حمایت و آنها را در استان دیالی و سایر استان‌ها جابه‌جا کرده است، عامل افزایش حملات اخیر هستند. وی افزود: آمریکا در تلاش برای ضربه زدن به ثبات امنیتی بعد از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر لزوم اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور است. استان دیالی اخیرا شاهد افزایش حملات تروریستی بویژه در مناطق آزاد شده از دست تروریست‌ها بوده است. وی از وجود طرح‌های هدفمند برای پایان دادن به حضور بقایای داعش بویژه هسته‌های پنهان آن خبر داد و گفت عملیات ویژه مهمی در استان دیالی و اطراف آن برای ریشه‌کنی تروریسم انجام خواهد شد. نیروهای سازمان حشدالشعبی و ارتش عراق از 3 روز پیش در استان دیالی عملیات گسترده‌ای را علیه هسته‌های داعش آغاز کرده‌اند.
دیالی علاوه بر این، یکی از حاصل‌خیزترین استان‌های عراق است و از میادین مهم نفتی نظیر منطقه «نفت خانه» برخوردار است. گروه‌های تروریستی در این استان با  برخی جریان‌های سیاسی و حتی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مرتبط هستند و با ایجاد ناامنی درصدد کوچ اجباری شیعیان آنجا هستند. رسانه‌های عراقی طی روزهای گذشته هشدار دادند به احتمال زیاد آمریکا با عقب‌نشینی از برخی پایگاه‌های خود در عراق به هسته‌های خفته داعش برای از سرگیری حملات خود چراغ سبز نشان داده باشد. از سوی دیگر اخباری مبنی بر تحرکات تروریست‌ها در برخی مناطق صحرایی دورافتاده در استان الانبار و صحرای بین عراق و سوریه و اردن زیر چتر آمریکا مخابره شده است که نشان از افزایش این اقدامات در شرایط دشوار بحران کرونا دارد. یک منبع مسؤول در استان الانبار به سایت المعلومه گفت: تروریست‌ها همچنان در برخی مناطق صحرایی استان الانبار با وجود تداوم عملیات امنیتی در این مناطق حضور دارند. وی افزود: مناطقی تحت کنترل آمریکا است و این مناطق خاستگاه و پناهگاه تروریست‌ها در صحراست و نیروهای آمریکایی نیازهای لجستیکی آنها را تأمین می‌کنند. این منبع درباره تحرکات آمریکا با هدف وارد کردن شمار بیشتری از عناصر گروه تروریستی داعش از سوریه به سمت مناطق الانبار  هشدار داد. هفته گذشته نیز در جلسه شورای امنیت ملی عراق، عادل عبدالمهدی، فرمانده کل نیروهای مسلح با اشاره به مبارزه با شیوع ویروس کرونا و اعلام مقررات منع آمد و شد، درباره تلاش‌های داعش هشدار داد و خواستار تدوین برنامه‌های لازم برای تعقیب بقایای داعش و عدم فرصت‌دهی به آنها برای سوءاستفاده از شرایط سرگرم شدن نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی به مبارزه با ویروس کرونا شد.

Page Generated in 0/0050 sec