printlogo


کد خبر: 218645تاریخ: 1399/2/6 00:00
دور دنیا

عصبانیت آمریکا از آل‌سعود
نشریه فارین پالیسی در گزارشی نوشته است قانون‌گذاران آمریکایی در ایالت‌های نفتی از جمله تگزاس، آلاسکا و داکوتای شمالی، دولت سعودی را به راه‌اندازی جنگ اقتصادی متهم و قانونی را آماده کرده‌اند که طبق آن، نیروهای آمریکایی باید فورا از عربستان خارج شوند. فارین پالیسی سپس به نقل از کارشناسان نوشت که آنها عقیده دارند روابط در هم تنیده ریاض با ترامپ، به ایالات متحده چه در کنگره یا در سطح رسانه‌ها زیان خواهد زد و این میزان خسارت، بیش از فوایدی است که از جانب عربستان عائد آمریکا می‌شود. به نوشته این نشریه، احساس ناخوشایند نسبت به عربستان سعودی نه‌تنها در میان دموکرات‌ها بلکه میان جمهوری‌خواهان نیز وجود دارد و «جیمز انهوف» سناتور جمهوری‌خواه از دولت ترامپ خواسته است عربستان سعودی و روسیه را به دلیل «رفتار مخرب‌شان» مجازات کند.  
***
حماس: ملت فلسطین طرح‌های اسرائیل را نمی‌پذیرد
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر تماس تلفنی برقرار کرد. هنیه در این تماس تأکید کرد ملت فلسطین نمی‌تواند طرح‌های اسرائیل را بپذیرد و آن را اجرایی کند. هنیه پس از امیر قطر با احمد أبو‌الغیط، دبیرکل اتحادیه عرب تلفنی گفت‌وگو کرد. هنیه و ابوالغیط در جریان این گفت‌وگو، طرح‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و تحولات سیاسی را بررسی کردند. تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه شد. برآورد تشکیلات خودگردان فلسطین این است که رژیم صهیونیستی بیش از ۳۰ درصد از کرانه باختری را به اراضی اشغالی الحاق خواهد کرد و این مسأله در راستای طرح تحمیلی آمریکا موسوم به معامله قرن است. 
***
پمپئو: تلاش برای خلع سلاح کره‌شمالی را ادامه می‌دهیم
وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز در زمینه خلع سلاح اتمی پیونگ‌یانگ گفت فارغ از اینکه رهبر کره‌شمالی چه شخصی خواهد بود، آمریکا به خلع سلاح اتمی این کشور ادامه می‌دهد. مایک پمپئو افزود: هر شخصی را که کره‌شمالی رهبری می‌کند، ما از او می‌خواهیم از برنامه هسته‌ای خود صرف‌نظر کند، ما می‌خواهیم آنها به کشورهای دیگر بپیوندند و آینده‌ای روشن‌تر برای مردم کره‌شمالی می‌خواهیم. 
***
تحرک جنگنده‌های «اف-35» آمریکا در قطب شمال
آمریکا از اعزام برخی جنگنده‌های «اف-35 ای» خود به یک پایگاه هوایی در آلاسکا خبر داد. به نوشته دیفنس‌نیوز، آمریکا تعدادی از این جنگنده‌ها را سه‌شنبه به پایگاه هوایی السون در آلاسکا انتقال داد. قرار است دو اسکادران دیگر از جنگنده‌های اف-35‌ای و 18 فروند جنگنده اف-16 در این پایگاه هوایی مستقر شوند. به نوشته دیفنس نیوز، نمایندگان کنگره آمریکا از استقرار این جنگنده‌ها در آلاسکا استقبال کرده و گفتند این اقدام باعث تقویت توانایی‌های دفاعی ایالات متحده در قطب شمال می‌شود. آلاسکا در هفته‌های گذشته عرصه تقابل جنگنده‌های روسیه و آمریکا بود به طوری که طبق اعلام فرماندهی دفاعی حریم هوایی شمال آمریکا (موسوم به نوراد)، 2 هواپیمای ایلوشین-۳۸ روسیه به حریم هوایی منطقه آلاسکا نزدیک شدند که این موضوع سبب واکنش این فرماندهی شد. طبق اعلام این فرماندهی ارتش آمریکا، جنگنده‌های اف ۲۲، هواپیمای سوخت‌رسان کی‌سی-۱۳۵ و هواپیمای شناسایی آواکس برای رهگیری هواپیماهای روس به پرواز درآمدند.
***
پیش‌بینی انتخاباتی بایدن
جو بایدن که نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شود، گفت: حرف‌های من را ثبت کنید، فکر می‌کنم او (ترامپ) در تلاش است زمان برگزاری انتخابات را عقب بیندازد. معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تاکید کرد: این تنها راهی است که او فکر می‌کند احتمالا برنده شود. ناظران معتقدند، با شیوع ویروس کرونا و بیکار شدن بیش از 26 میلیون نفر، مسیر دونالد ترامپ برای پیروزی مجدد سخت‌تر شده است. جو بایدن به تهدید اخیر ترامپ برای قطع بودجه اداره پست آمریکا اشاره کرد و گفت این نمونه‌ای است که نشان می‌دهد ترامپ هرکاری را که در توان دارد انجام می‌دهد تا رای دادن برای مردم سخت‌تر شود. 
***
نارضایتی بیش از ۶۰ درصد صهیونیست‌ها از عملکرد نتانیاهو
نظرسنجی انجام‌شده از سوی روزنامه صهیونیستی معاریو نشان داد بیش از 60 درصد جامعه صهیونیستی از عملکرد بنیامین نتانیاهو رضایت ندارند. این نظرسنجی نشان داد بیش از 60 درصد صهیونیست‌ها اعتقاد ندارند بنیامین نتانیاهو به تعهدات خود بر اساس توافق تقسیم قدرت عمل کند و منصب خود را به نفع بنی‌گانتس ترک کند و تنها 39 درصد نظر مخالف دارند. نتانیاهو، رئیس حزب لیکود و گانتس رئیس حزب کاحول- لاوان (آبی-سفید) سرانجام پس از چندین دور مذاکراتی که بارها با شکست روبه‌رو شد، توافق تشکیل دولت موسوم به وحدت را امضا کردند که دوره آن 3 ساله است که نیمه اول ریاست آن را به صورت چرخشی نتانیاهو و نیمه دوم ریاست دولت را گانتس برعهده می‌گیرد. یکی از مفاد مهم این توافق این است که نه گانتس در دوره نخست‌وزیری خود می‌تواند نتانیاهو را برکنار کند و نه نتانیاهو در دوره نخست‌وزیری خود می‌تواند گانتس را کنار بگذارد. 

Page Generated in 0/0135 sec