printlogo


کد خبر: 218675تاریخ: 1399/2/6 00:00
اخبار

کاهش تخلفات در تخصیص ارز یارانه‌ای با ایجاد شفافیت
رئیس دیوان محاسبات مجلس ضمن تاکید بر لزوم شفاف‌سازی در روند ارائه ارز یارانه‌ای توسط دولت، گفت: در نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز یارانه‌ای در بودجه سال ۹۹ سازوکار خوبی پیش‌بینی شده که بخش نظارتی آن را تقویت کرده است. عادل آذر در گفت‌وگو با خانه ملت تاکید کرد: نمی‌گوییم میزان تخلفات در سال 99 در بحث ارز یارانه‌ای صفر می‌شود اما با این فضایی که بعد از ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 97 در جامعه ایجاد شده، مسلما بزرگ‌ترین دستاوردمان بهبود ساز و کار ثبت سفارش و تخصیص ارز و واردات کالا خواهد بود. وی با اشاره به راه‌های تغییر در نحوه تخصیص ارز یارانه‌ای در بودجه سال 99 به منظور جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون سال‌های گذشته، گفت: بهترین روش آن است که در مکانیزم‌های پرداخت ارز، ثبت‌سفارش‌ها، بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و... تجدیدنظر جدی انجام شود. وی ادامه داد: همچنین نظاماتی مانند بانک‌های اطلاعاتی، گمرکی، بانک مرکزی، وزارت صمت و... که به صورت جزیره‌ای کارهای خود را انجام می‌دهند را به صورت یکپارچه درآورده و شفاف کنیم. عادل آذر با تاکید بر اینکه اطلاعات ثبت سفارش و مکانیزم پرداخت‌ها موضوع محرمانه‌ای نیستند، تصریح کرد: هر ایرانی باید بداند که به طور مثال چه میزان کشمش، چای، خوراک دام و... ثبت‌سفارش شده و چه اندازه به کشور وارد شده است، بنابراین هیچ‌یک از اطلاعات محرمانه نیست و می‌تواند در اختیار عموم قرار بگیرد. وی همچنین ضمن تکذیب برخی خبرها درباره اینکه با ارز یارانه‌ای غذای سگ و گربه به کشور وارد شده است، اظهار کرد: چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم. تنها با 7/2 میلیارد دلار ارز نیمایی کالاهایی که مشابه داخلی داشته‌ و غیرضروری بوده‌اند به کشور وارد شده و ارز یارانه‌ای نبوده است.
***
پرداخت سود به سپرده‌های بانکی دستگاه‌های اجرایی ممنوع شد
بر اساس قانون بودجه ۹۹، تمام دستگاه‌های دولتی که از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی اعم از حساب جاری، پشتیبان و سپرده‌گذاری‌های کوتاه و بلندمدت نیستند. به گزارش مهر، بر اساس بند ز تبصره ۱۲ قانون بودجه ۹۹، دستگاه‌هایی که از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به میزان اعتبار دریافتی از بودجه کل کشور مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی (حساب جاری، پشتیبان و سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند مدت) مفتوح در بانک‌های دولتی و غیردولتی نیستند. در اجرای این حکم بانک‌های دولتی و غیردولتی نیز مجاز به پرداخت سود به حساب دستگاه‌های اجرایی که فاقد قوانین و مقررات برای دریافت سود هستند، نیستند. البته بانک‌ها، شرکت‌های بیمه دولتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و دستگاه‌های مأذون از رهبر معظم انقلاب و هر یک از دستگاه‌های اجرایی که در قوانین و مقررات یا اساسنامه مجاز به دریافت سود هستند، از شمول این حکم مستثنا هستند.
***
ایران به ونزوئلا مواد پالایشگاهی رساند
رویترز به نقل از یک مقام ونزوئلایی گزارش کرد این کشور مواد پالایشگاهی‌ای را از ایران دریافت کرده که به آغاز واحد کراکینگ کاتالیزوری پالایشگاه کاردون به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز که برای تولید بنزین ضروری است، کمک می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این محموله به منزله مرحله جدیدی از همکاری میان 2 کشور عضو اوپک است که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند و تولید و صادرات‌شان در سال‌های اخیر از این تحریم‌ها متاثر شده است. ارلینگ روخاس، نایب‌رئیس پالایش و پتروشیمی وزارت نفت ونزوئلا رسیدن این محموله هوایی را از طریق توئیتر اعلام و از حمایت ایران تشکر کرد. ونزوئلا به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری و عدم انجام فعالیت‌های تعمیراتی و تحریم‌های آمریکا که سوآپ نفت در برابر بنزین را دشوار کرده است، با کمبود شدید بنزین روبه‌رو است.
***
هند واردات نفت از عربستان را  تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد
با افت تقاضای نفت خام و پر شدن انبارهای ذخیره‌سازی حداقل ۳ پالایشگاه‌ بزرگ هند، این کشور از عربستان سعودی خواست صادرات خود را کاهش دهد. در حالی که جمعیت 3/1 میلیارد نفری هند از ماه مارس برای مقابله با ویروس کرونا قرنطینه شده‌اند، 2 مورد از این پالایشگاه‌ها واردات نفت خود از عربستان را بین ۶۶ تا ۸۰ درصد در ماه مه ‌کاهش خواهند داد. این قرنطینه تا ۳ مه تمدید شده است. به علت این قرنطینه تقاضای نفت هند، به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت‌خام جهان بشدت پایین آمده است و پالایشگاه‌ها با وجود کم کردن ظرفیت تولید خود، با مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی محصولات سوختی روبه‌رو هستند. یک منبع آگاه به رویترز خبر داد که برخی پالایشگاه‌های هند واردات نفت خام خود برای آوریل و مه را ‌کنسل کرده‌اند. اما آنها برای التزام به قراردادهای سالانه خود، بعداً این مقادیر را در اواخر سال دریافت خواهند کرد. شرکت ملی نفت هند (آی‌اوسی)، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت این کشور وضعیت واردات از تأمین‌کنندگان اصلی خود شامل عربستان سعودی را فورس‌ماژور اعلام کرده است.

Page Generated in 0/0055 sec