printlogo


کد خبر: 218677تاریخ: 1399/2/6 00:00
پاسخ فرمانده سپاه به تهدیدات ترامپ
تهدید کنید نابود می‌شوید!

گروه سیاسی: فرمانده سپاه پاسداران گفت در صورتی که آمریکایی‌ها برای شناورهای ایرانی خطری ایجاد کنند مورد هدف قرار می‌گیرند. 
به گزارش «وطن امروز»، فرمانده کل سپاه پنجشنبه گذشته در جریان بازدید از منطقه دریایی نازعات و جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در واکنش به لفاظی‌های اخیر مقامات آمریکایی اظهار کرد:  به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنیم در دفاع از امنیت ملی، مرزهای آبی، منافع دریایی و امنیت کشتیرانی و نیروهای‌مان در دریا کاملا مصمم و جدی هستیم و هر اقدامی با پاسخ قاطع، موثر و سریع ما مواجه خواهد شد.
وی با یادآوری این نکته که آمریکایی‌ها رفتارهای ما را در گذشته تجربه کرده‌اند و آن عبر‌ت‌ها کافی است تا این حقایق را دریافت کنند، گفت: ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند.
فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به رویارویی شناورهای دریایی سپاه با آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس، اظهار کرد: شناورهای آمریکا در هفته گذشته به دلیل رفتارهای غیرحرفه‌ای و خطرآفرین مزاحمتی را برای کشتی لجستیکی ما ایجاد کردند و وقتی شناورهای ما در دریا مشغول گشت‌زنی بودند آنها هراسناک شدند؛ بنابراین منشأ آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد رفتار غیرحرفه‌ای و خطرآفرین آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس بود. 
28 فروردین بود که ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد 11 شناور نظامی ایرانی روز چهارشنبه 27 فروردین 99/ 15 آوریل 2020 با نزدیک شدن به 6 کشتی جنگی آمریکایی برای آنها مزاحمت ایجاد کرده‌اند. آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند بارها به شناورهای ایرانی اخطار داده‌اند و شناورهای ایرانی بعد از حدود یک ساعت به این تماس‌ها پاسخ داده و دور شده‌اند. سنتکام در بیانیه خود از نامی مجعول برای خلیج‌فارس استفاده و محل حادثه را شمال خلیج‌فارس اعلام کرده بود. در این بیانیه ادعا شده شناورهای ایرانی در یک مورد تا فاصله 10 یاردی کشتی‌های آمریکایی پیش رفته‌اند، آمریکایی‌ها فیلمی را نیز از حضور شناورهای ایرانی منتشر کردند. 
در فیلم منتشر شده تصویر چند شناور تندرو متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران دیده می‌شود که در فاصله 20 تا 30 متری از کنار یک کشتی جنگی آمریکایی عبور می‌کنند. 
3 روز بعد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره تنش اخیر به ‌وجود آمده در خلیج‌فارس اطلاعیه‌ای صادر کرد. روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در این اطلاعیه با جعلی و هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی از ماجرای ۱۵ آوریل (27 فروردین) در خلیج‌فارس، تاکید کرد: مستندات خلاف ادعای آمریکایی‌هاست و هرگونه خطای محاسباتی را قاطعانه پاسخ می‌دهیم.
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده بود: «۲۷ فروردین‌ماه ۹۹ (۱۵ آوریل ۲۰۲۰) پس از اعلام وضعیت تیراندازی در مناطق تمرینی که از گذشته با مختصات خاص روی نقشه مشخص شده است؛ [نیروی دریایی سپاه] شناورهای خود را به صورت گروهی شامل ۱۱ فروند قایق به منطقه اعزام کرد که با ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکا مواجه شدند و به‌رغم اقدامات غیرحرفه‌ای و تحریک‌کننده تروریست‌های آمریکایی و بی‌توجهی آنها به اخطارها و هشدارها، با ایستادگی جانانه و شجاعت نیروهای خودی، آنها را مجبور به کنار کشیدن از مسیر حرکت شناورهای نیروی دریایی سپاه کردند».
تنش به وجود آمده در خلیج‌فارس اما با واکنش رسانه‌ها و مقامات 2 کشور مواجه شد. مایک پمپئو در واکنش به اتفاقات رخ داده در روز 27 فروردین گفت: ما به عنوان یک تیم در این ‌باره صحبت کردیم. در حال ارزیابی این هستیم که چگونه به بهترین شکل پاسخ داده و نارضایتی خود را درباره اتفاق رخ داده منتقل کنیم. ترامپ اما یک هفته پس از ایجاد تنش در خلیج‌فارس به این موضوع واکنش نشان داد. وی چهارشنبه گذشته در پیامی توئیتری نوشت: «به نیروی دریایی آمریکا دستور داده‌ام به سمت هر یا همه قایق‌[های] ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را در دریا دارند، شلیک کرده و آنها را نابود کنند».
وی به همین جمله اکتفا کرد اما مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» ضمن «تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای» خواندن واقعه چند روز پیش در خلیج‌فارس، گفت: «ما حق دفاع از خود را انجام می‌دهیم. پس آنها باید از این به بعد حواس‌شان باشد که چگونه عمل می‌کنند و لازم است حرفه‌ای عمل کنند». وی با بیان اینکه با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره لزوم دور ماندن قایق‌های ایران از کشتی‌های نظامی آمریکا در منطقه صحبت کرده، مدعی شد: «ما رفتارهای تهدیدآمیز علیه کشتی‌های جنگی خود را تحمل نمی‌کنیم».
با این حال، واکنش سردار سلامی نشان داد عملا ایران قصد ندارد بر سر امنیت خلیج‌فارس مسامحه کند. البته ایران این موضوع را در عمل نیز نشان داده است. 31 خرداد‌ماه سال گذشته بود که پهپاد جاسوسی آمریکا در بدو ورود به مرزهای ایران توسط نیروهای پدافندی ایران مورد هدف قرار گرفت. این اقدام ایران با بهت مقامات آمریکایی مواجه شد. ترامپ در ابتدا ادعا کرد این پهپاد در خارج از مرزهای ایران در حال پرواز بوده و ایران را تهدید به حمله نظامی کرد. البته رئیس‌جمهور آمریکا چند روز بعد از مقامات نظامی ایران تشکر کرد که هواپیمای نظامی آمریکایی را که نزدیک این پهپاد در حال حرکت بود مورد هدف قرار ندادند و این اقدام ایران را نتیجه ماجراجویی یک افسر عنوان کرد. پیش از این نیز در 22 دی‌ماه 94، 2 فروند قایق جنگی آمریکایی حامل ۱۰ کماندوی آمریکایی توسط نیروهای یگان دریایی سپاه پاسداران در دریای سرزمینی جزیره فارسی خلیج‌فارس به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران توقیف شد.
***
پیام قدردانی فرمانده سپاه به رهبر انقلاب:
دنبال تحقق گام دوم انقلاب اسلامی هستیم
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی از ابراز لطف و پیام روحیه‌بخش و محبت‌آمیز رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای مدظله‌العالی به آحاد فرماندهان، مسؤولان و پاسداران حریم ولایت قدردانی کرد. در بخشی از این پیام آمده است: 
به استحضار می‌رسانم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تدبیر و فرمان «باید قوی شویم» را که ترجمان «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه» است را دریافت نموده و با ایمان به وعده‌های الهی، در مسیر تاسیس تمدن نوین اسلامی، لحظه‌ای غفلت و سستی به خود راه نداده و با تولید مداوم قدرت و اقتدار، به دنبال تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است و اخراج و ازاله آمریکای تروریست از منطقه و افول هیمنه پوشالی آن، ابتدای کار و راه مظلومان و مستضعفان جهان می‌باشد. ما پیشمرگان مردم بزرگوار و نجیب ایران و نیز پاسدار انقلاب‌شان، مفتخریم که برای سربلندی ملت مظلوم و مقاوم خود، آنچه در توان و اختیار داشته را به کار بسته‌ایم تا ان‌شاءالله آنان را برای رسیدن به آرزوهای بزرگ‌شان از جمله فروپاشی نظام سلطه و استقرار عدالت و معنویت در جهان کمک کنیم.

Page Generated in 0/0179 sec