printlogo


کد خبر: 218678تاریخ: 1399/2/6 00:00
رسانه‌ها و برخی مقامات آمریکایی معتقدند ارسال ماهواره نظامی ایران به فضا، بیانگر شکست سیاست‌های ترامپ علیه ایران است
شلیک نهایی
سناتور آمریکایی: تقریبا از هر طریق و در مقایسه با ۴ سال گذشته، ایران امروز در خاورمیانه قدرتمندتر و آمریکا ضعیف‌تر است

گروه سیاسی: پرتاب ماهواره نظامی نور در روز چهارشنبه گذشته تبدیل به یکی از مهم‌ترین خطوط خبری جهان شد. از تهدید شتاب‌زده ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن قایق‌های نظامی ایران در خلیج‌فارس تا بالا گرفتن نقدهای داخلی به سیاست شکست‌خورده ترامپ در قبال ایران، همگی حول محور اقدام غافلگیرانه ایران صورت گرفت. در جدیدترین واکنش‌ها نسبت به پرتاب این ماهواره، «کریس مورفی» سناتور کنگره آمریکا با انتشار مجموعه توئیت‌هایی در انتقاد از سیاست‌های ترامپ در مقابل کشورمان نوشت: «تقریبا از هر طریق و در مقایسه با ۴ سال گذشته، ایران امروز در خاورمیانه قدرتمندتر و آمریکا ضعیف‌تر است». مورفی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی که ترامپ قدرت را در دست گرفت ایران نیروهای آمریکایی را در عراق هدف قرار نمی‌داد، ادامه داد: «اوباما ایران را متقاعد کرده بود تا نیروهای نیابتی خود را به همراه ما و در جنگ علیه داعش بفرستد، هم‌اکنون اما ایران و نیروهای نیابتی‌اش به طور منظم در حال هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی هستند. اگرچه ترامپ به ما گفت کشتن [ترور سردار سپهبد شهید] ژنرال سلیمانی باعث بازدارندگی ایران می‌شود اما از زمان ضربه به سلیمانی حملات به نیروهای آمریکا افزایش و نه کاهش یافته است». سناتور ایالت کانکتیکت اضافه کرد: «ترامپ توافق هسته‌ای را متلاشی کرد و به ما قول داد سیستم جدیدی از فشار بین‌المللی برای مجبور کردن ایران به پذیرش توافق جدید بهتر، ایجاد کند. آشکارا این موضوع بدبختانه با شکست مواجه شد. هیچ کسی تحریم‌های جدید را تایید نکرد و ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر گرفت و هیچ توافق جدید بهتری هم به وجود نیامد». سناتور دموکرات با اشاره به نقش مستقیم نیروهای نیابتی در تقویت نفوذ و قدرت ایران و رابطه نزدیک جمهوری اسلامی با نیروهای حوثی در یمن و حزب‌الله لبنان نوشت: «سیاست ترامپ در خروج سیاسی، تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و تشدید نظامی غیرراهبردی کورکورانه هیچ دستاوردی جز بازی کردن در زمین ایران نداشته است. آنها قدرتمندتر شده و ما ضعیف‌تر شده‌ایم و پرتاب این ماهواره تایید بیشتری بر این موضوع است».
 
* نیوزویک: آمریکا از منطقه خارج شود
در همین زمینه نشریه آمریکایی «نیوزویک» هم در یادداشتی با اشاره به 3 راه‌حل پیش روی آمریکا مقابل ایران، بهترین آن را اتخاذ دیپلماسی و خروج از غرب آسیا دانسته است. به گزارش فارس، در این یادداشت آمده است: از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، روابط تیره آمریکا و ایران تغییری نداشته است. آمریکا مانع از اختصاص وام بانک جهانی به ایران شده است، کشتی‌های نظامی ایرانی در خلیج‌فارس تهاجمی‌تر شده‌اند و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بر طبل توئیت‌هایش می‌کوبد که به‌گفته پنتاگون چیز جدیدی نیست». در ادامه این یادداشت آمده است: «اکنون 3 راه پیش روی روابط ایران و آمریکا وجود دارد؛ اول اینکه رویکرد تغییر رژیم [در ایران] را پیش بگیرد. دومین راه این است که کمپین «فشار حداکثری» را ادامه دهد و با نیروهای مرتبط با ایران در عراق، سوریه و دیگر نقاط زد و خورد کند». این نشریه در ادامه می‌نویسد: «سومین راه، همان گزینه‌ای است که نیاز داریم: هرگونه تحرک درباره تغییر رژیم با حمایت آمریکا یا هرگونه مداخله نظامی کاملا رد شود. دیپلماسی واقع‌گرایانه با محوریت مذاکراتی که هر دو طرف در آن امتیازات معنادار بدهند، جایگزین رویکرد فشار حداکثری بی‌نتیجه فعلی شود. [آمریکا باید] از عراق، سوریه، یمن و دیگر درگیری‌های خاورمیانه که می‌تواند به افزایش نگرانی‌های منطقه‌ای و افزایش احتمال درگیری ناخواسته با ایران منتهی شود، کنار بکشد. همچنین به‌جای تهدید و اجبار، سیاست خارجی بر مبنای دیپلماسی را پیش بگیرد و به‌ جای برتری‌جویی، صلح را هدف خود قرار دهد». در ادامه یادداشت این نشریه آمده است: «تهاجم به خاک ایران مشابه جنگ عراق نخواهد بود و از هر نظر بدتر خواهد بود. خطر اصلی این نیست که تهران، آمریکا را شکست دهد، بلکه خطر اصلی این است که به پرهزینه‌ترین و بزرگ‌ترین جنگی تبدیل شود که می‌تواند خون ما را بخشکاند».
 
* سینه‌خیز در میدان مین
بالا گرفتن فشارهای داخلی نسبت به سیاست‌های شکست‌خورده ترامپ در غرب آسیا در حالی است که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بخش قابل توجهی از مواضع ترامپ در راستای نشان دادن چهره‌ای موفق از وی است. وی هفته گذشته نیز مدعی شده بود: «وقتی من روی کار آمدم، در ایران یک حکومت تروریست وجود داشت. ایران اکنون کشوری متفاوت از آن‌ چیزی است که قبلا بود. اوایل روی کار آمدنم ایران قصد داشت کل خاورمیانه را بگیرد، اکنون آنها فقط می‌خواهند زنده بمانند و هر هفته با اعتراض‌هایی مواجه هستند».
در چنین شرایطی پرتاب ماهواره نظامی نور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اهمیت نظامی خود می‌تواند تبدیل به اهرم تاثیرگذار سیاسی در جریان معادلات داخلی ایالات‌متحده نیز شود. مضاف بر اینها اجماعی که پس از شهادت سردار سلیمانی برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی در منطقه شکل گرفت و تظاهرات میلیونی مردم عراق و مصوبه پارلمان این کشور مبنی بر لزوم اخراج ارتش آمریکا از عراق می‌تواند بیش از پیش سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا را تبدیل به باتلاق سیاسی ترامپ کند.

Page Generated in 0/0207 sec