printlogo


کد خبر: 218693تاریخ: 1399/2/7 00:00
نگاهی به ویژه‌برنامه‌های افطاری امسال سیما
روایت قصه‌های انسانی!
اهدای تندیس و انگشتر «حاج‌قاسم» در جشن رمضان

گروه فرهنگ و هنر: هر چقدر سریال‌های مناسبتی برای رمضان تبدیل به یک عادت هر ساله شده است، تولید برنامه‌هایی ویژه برای لحظات افطار تلویزیون هم تبدیل به یکی از روال‌های همیشگی در تلویزیون شده است؛ اتفاقی که اگر خروجی آن برنامه‌هایی پرمخاطب و جریان‌ساز همچون «ماه عسل» شود، باید آن را به فال نیک گرفت و اگر خروجی آن اتفاقاتی از جنس حاشیه‌های دوره اخیر «جشن رمضان» باشد، قطعاً باید فکری برای تغییر و تحول آن کرد.
 
* راهی که «ماه عسل» پیش‌روی «مثل ماه» قرار داد
در چند وقت اخیر رسانه‌های مختلفی در ارتباط با لزوم تولید مجدد ماه عسل و جای خالی این برنامه در ماه رمضان صحبت کرده‌اند؛ برنامه‌ای که نقطه اوج آن در دوران اجرایش توسط احسان علیخانی بود و با وجود فضای غمگینی که داشت اما با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو می‌شد. نکته اصلی درباره ماه عسل، انتخاب سوژه‌های مناسب و پرداختن به مسائل مهم اجتماعی و روز جامعه بود؛ اتفاقی که باعث شده بود «ماه عسل» همیشه برنامه‌ای به روز باشد که مماس با اتفاقات روز جامعه ایرانی پیش می‌رفت. اتفاقا به همین خاطر هم بود که با وجود هجمه‌های مختلفی که در ارتباط با فضای غمگین این برنامه در برخی رسانه‌ها ایجاد می‌شد اما هر بار مخاطبان از این برنامه استقبال می‌کردند. جریان‌سازی ماه عسل نه از روی آمارهای مرتبط با نظرسنجی‌های رسانه ملی از مخاطبان درباره این برنامه، بلکه از بازتاب ملموس و قابل مشاهده برنامه در میان مخاطبان و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مشخص بود. 
البته با آغاز به کار «عصر جدید»، احسان علیخانی برای همیشه پرونده «ماه عسل» را بست و راه را برای ساخت برنامه‌هایی جدید برای رمضان تلویزیون باز کرد. امسال قرار است برنامه «مثل ماه» با اجرای رسالت بوذری در همان زمان و شبکه‌ای که «ماه عسل» روی آنتن می‌رفت، پخش شود. احسان علیخانی بتازگی با انتشار یک استوری اینستاگرامی در حمایت از این برنامه نوشت: «دوستان و همکاران عزیز من، امسال با ویژه‌برنامه افطار شبکه 3 به نام «مثل ماه» روبه‌روی شما هستند. شرایط تولیدی الان سخته و این رفقا پیش‌تولید کمی داشتند اما همگی باتجربه و خوش‌فکر هستند و ان‌شاءالله موثر خواهند بود». به نظر می‌رسد اگر «مثل ماه» الگوهای ماه عسل را در زمینه برنامه‌سازی حفظ کند، به سرعت بتواند جای خالی این برنامه را پر کند. 
 
* «عقیق» رفت، «جشن رمضان» آمد
اما یکی از اتفاقات بد تلویزیون در رمضان امسال نرسیدن برنامه تلویزیونی و در آستانه پخش «عقیق»، به دلیل مشکلات اسپانسری به آنتن بود. «عقیق» هم جزو برنامه‌هایی است که چند صباحی آنتن رمضانی را درک کرده و تا چند روز قبل هم با رونمایی از دکور برنامه مهیای آنتن شده بود که مشکلات اسپانسری مانع از رسیدن این برنامه به آنتن شد. محمد قنبری، تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم، از پخش نشدن این برنامه خبر داد و گفت: به دلیل مشکل اسپانسر، برنامه از کنداکتور کنار رفت و «عقیق» فعلا روی آنتن نمی‌رود. او همچنین اعلام کرده برنامه «پنج‌ستاره» هم در ماه رمضان پخش نمی‌شود و ضبط آن فعلا متوقف شده است. قنبری این اقدام را فرصتی مناسب دانسته تا تغییراتی در مسابقه ایجاد کند که باعث جذاب‌تر شدن آن شود. بر این اساس برنامه «جشن رمضان» قرار است جایگزین عقیق شود. البته این برنامه در دوره‌های اخیر خود حاشیه‌هایی داشت که به اجرای برنامه توسط یکی از بازیگران بازمی‌گشت. این در حالی است که اغلب مردم این برنامه را با نام سیدکاظم احمدزاده می‌شناسند که سال‌ها مجری این برنامه بود. بر اساس آنچه تسنیم گزارش کرده، بر خلاف سال‌های گذشته که این برنامه در فضای استودیویی به صورت زنده روی آنتن می‌رفت و دکوری نداشت، امسال از دکوری شبیه خانه‌های قدیمی با در و پنجره‌های نوستالژیک، حوض و حیاط خودش را به آنتن می‌رساند. حسین مولایی مجری این برنامه شده که سال‌ها او را با برنامه «سلام تهران» و ویژه‌های «به خانه برمی‌گردیم» می‌شناسیم. وی گفت: یکی از تفاوت‌های بارز امسال این برنامه، عدم حضور مردم در صحنه است. «جشن رمضان» امسال برنامه‌ای در قالب کار ترکیبی نمایشی با حضور میهمانان خاص است. میهمانان خاص ما از نیروهای جهادی و آتش به اختیارند. همان‌هایی که مصداق بارز بیانات مقام معظم رهبری یعنی «مواسات، همدلی و کمک مومنانه»اند. این فعالیت‌ها مرز ندارد و عرصه‌هایی همچون بهداشت، درمان، عمران، سرپرستی ایتام، حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست و خیلی از کارهای قابل توجه و فرهنگساز را دربرمی‌گیرد. مولایی درباره اهدای تندیس سردار قاسم سلیمانی به قهرمان داستان هر شب «جشن رمضان» نیز گفت: «در پایان برنامه پس از نمایش تصاویر خاصی از سردار و جهادگر شهید فرمانده عزیز حاج‌قاسم سلیمانی، تندیس ایشان به عنوان هدیه و تقدیر برنامه از میهمانان، به آنها اهدا خواهد شد، البته این تندیس به همراه عقیق شبیه انگشتر «حاج‌قاسم» به قهرمان داستان هر شب ما اهدا می‌شود».
 
* از «تجربه‌ گران مرگ» تا «سوره» در شبکه فرهیختگان
اما یکی از اتفاقات ویژه در میان برنامه‌های رمضانی امسال، تصمیم شبکه‌ 4 برای پخش ویژه‌برنامه‌ افطاری «تجربه‌ گران مرگ» است. «زندگی پس از زندگی» برنامه‌ای دیدنی است از بیان تجربیات مرگ موقت افرادی که در شرایط مرگ کلینیکی یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته‌اند. در این برنامه با تجربه‌گران مختلف از شهرها و روستاهای متعدد ایران طی 4 سال پژوهش، مصاحبه حضوری انجام شده است. این برنامه در 30 قسمت 55 الی 60 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه 4 سیما تولید می‌شود. اما این تنها برنامه شبکه 4 برای افطار نیست، چرا که برنامه تلویزیونی «سوره» با رویکردی جدید و اُنس بیشتر با معارف قرآن در ایام ماه مبارک رمضان نیز هر شب روی آنتن خواهد رفت. در این برنامه شاهد گفت‌وگو و بخش‌های متنوع پیرامون قرآن و زندگی، قرآن و سیاست، قرآن و هنر و... خواهیم بود. البته شبکه‌های دیگر تلویزیون نیز به روال سال‌های قبل برنامه‌هایی برای لحظات افطار خانه‌های ایرانی دارند که برنامه «دعوت» شبکه یک به رسم چند سال اخیر این شبکه قرار است امسال نیز روی آنتن برود و «مکث» نیز ویژه‌برنامه شبکه دوم سیما برای لحظات افطار امسال است.

Page Generated in 0/0055 sec